سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یک اختلال در اعصاب دست است که علایمی از جمله درد، سوزش و احساس بی‌حسی در انگشتان و دست را ایجاد می‌کند. فشار بر عصب مدین در کانال تونل کارپال باعث این علایم می‌شود. درمان این سندرم شامل تغییر در الگوی استفاده از دست، کاردرمانی، داروها و در موارد شدیدتر، جراحی است.

سندرم تونل کارپال

فهرست مطالب

سندرم تونل کارپال یکی از شایع ترین بیماری های دست است. در اثر فشار بر عصب مدین در تونل کارپال مچ دست ایجاد می شود. تونل کارپال یک گذرگاه باریک است که توسط استخوان ها و رباط هایی در سمت مچ دست احاطه شده است. هنگامی که عصب مدین فشرده می شود، علائم می تواند شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در انگشت شست و دو انگشت کناری آن باشد.

آناتومی مچ دست، شرایط سلامتی و احتمالاً حرکات مکرر دست می‌تواند بباعث ایجاد سندرم تونل کارپال شود. انجام درمان مناسب معمولا مشکلات حسی از جمله سوزن سوزن شدن و بی حسی را از بین می‌برد و عملکرد دست را بازیابی می‌کند.

در این مقاله ما به بررسی این بیماری می‌پردازیم علائم و علل را بحث می‌کنیم، راه‌های تشخیص آن را بیان می‌کنیم و در انتها درمان‌های آن را معرفی می‌کنیم.

علائم سندرم تونل کارپال

علائم سندرم معمولاً به صورت تدریجی شروع می‌شود و شامل موارد زیر است:

سوزن سوزن شدن و بی حسی: گزگز و بی حسی ممکن است در انگشتان یا کف دست ایجاد شود. معمولا انگشت شست، اشاره، وسط و حلقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ممکن است در این انگشتان احساس شوک الکتریکی داشته باشید.

علائم اغلب در هنگام نگه داشتن طولانی مدت اجسام و یا گرفتن‌های محکم مانند در دست گرفتن فرمان، تلفن یا روزنامه و یا چلاندن لباس‌ها رخ می‌دهد. این حس همچنین می‌تواند از مچ دست تا بازو حرکت کند، این حس حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کند و باعث اختلال در خواب شما شود، همچنین احساس بی حسی در صورت نگرفتن درمان مناسب در طول زمان ثابت شود.

ضعف عضلات: افراد مبتلا به سندرم تونل کارپال ممکن است دچار ضعف در عضلات دست و افتادن‌های مکرر اجسام شوند. این حالت به دلیل بی حسی یا ضعف عضلات انگشتان است که توسط عصب مدین کنترل می‌شوند.

چه زمانی به کاردرمانگر مراجعه کنیم؟

اگر علائم سندرم تونل کارپال را دارید که با فعالیت‌های معمول و الگوهای خواب شما تداخل دارد، به یک کاردرمانگر مراجعه کنید. اگر برای درمان دیر اقدام کنید آسیب‌ دائمی عصبی و عضلانی بدون درمان ممکن است رخ دهد.

علل سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال در اثر فشار بر عصب مدین ایجاد می شود. عصب مدین از ساعد از طریق گذرگاهی در مچ دست به سمت دست می‌رود که به نام تونل کارپال شناخته می‌شود. عصب مدین به سمت کف انگشت شست و همه انگشتان به جز انگشت کوچک حس می‌رود. این عصب همچنین سیگنال‌هایی را برای حرکت ماهیچه‌ها در اطراف پایه شست ارائه می‌دهد. این حرکت به عنوان عملکرد حرکتی شناخته می‌شود.

هر چیزی که عصب مدین را در فضای تونل کارپ فشار دهد یا تحریک کند ممکن است منجر به سندرم تونل کارپال شود. شکستگی مچ دست می‌تواند تونل کارپال را باریک کرده و عصب را تحریک کند. تنگی تونل کارپال همچنین ممکن است به دلیل تورم و التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید یا سایر بیماری‌ها رخ دهد. یا ممکن است علت ترکیبی از عوامل خطر در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

علل سندرم تونل کارپال

عوامل متعددی با سندرم کارپال مرتبط است. اگرچه ممکن است مستقیماً باعث سندرم تونل کارپال نشوند، اما ممکن است خطر تحریک یا آسیب به عصب مدین را افزایش دهند. این عوامل شامل:

  • شکستگی یا دررفتگی مچ دست: می‌تواند فضای داخل تونل کارپال را تغییر دهد. آرترز می‌تواند تونل کارپال را تحت تاثیر قرار دهد. این تغییرات می‌تواند به عصب مدین فشار وارد کند.
  • افرادی که تونل‌های کارپال کوچکتری دارند: ممکن است بیشتر به سندرم تونل کارپ مبتلا شوند.
  • جنسیت: به طور کلی در زنان شایع‌تر است. ممکن است به این دلیل باشد که ناحیه تونل کارپال در زنان نسبتاً کوچکتر از مردان است. یا ممکن است به دلیل تأثیر هورمون‌ها بر روی پوشش تاندون‌ها در تونل کارپال باشد.
  • شرایط آسیب رسان به اعصاب: برخی از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، خطر آسیب عصبی از جمله آسیب به عصب مدین را افزایش می دهند.
  • شرایط التهابی: آرتریت روماتوئید، نقرس و سایر بیماری‌هایی که باعث تورم می شوند، به نام التهاب شناخته می شوند، می‌توانند پوشش اطراف تاندون‌های مچ دست را تحت تاثیر قرار دهند. این می‌تواند به عصب مدین فشار وارد کند.
  • داروها: برخی از مطالعات ارتباط بین سندرم تونل کارپال و آناستروزول، دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود، نشان داده‌اند.
  • چاقی: چاقی یک عامل خطر برای سندرم کارپال است.
  • بارداری: احتباس مایع ممکن است فشار داخل تونل کارپال را افزایش داده و عصب مدیان را تحریک کند. این مسئله در دوران بارداری و یائسگی رایج است. سندرم تونل کارپال که با بارداری اتفاق می‌افتد، معمولاً بعد از بارداری به خودی خود بهبود می‌یابد.
  • سایر شرایط پزشکی: مانند اختلالات تیروئید، نارسایی کلیه و لنف ادم، ممکن است شانس ابتلا به سندرم تونل کارپ را افزایش دهند.
  • عوامل محل کار: کار با ابزارهای ارتعاشی یا روی خط مونتاژی که نیازمند حرکات مکرر است که نیاز است مچ دست را خم کرد، روی عصب مدین فشار ایجاد می‌کند. همچنین اگر کار در محیط سرد انجام شود، فشار روی عصب می تواند بدتر شود.

برخی شواهد نشان می‌دهد که استفاده از ماوس، ممکن است با سندرم تونل کارپ مرتبط باشد. استفاده از کامپیوتر ممکن است باعث شکل متفاوتی از درد دست شود.

پیشگیری از سندرم تونل کارپال

می توانید با این روش‌ها فشار روی دست و مچ دست خود را کاهش دهید:

  • نیروی خود را هنگام گرفتن اشیا کاهش دهید: اشیا را شل‌تر بگیرید. به عنوان مثال، از چلاندن محکم لباس‌های خیس خودداری کنید و یا اگر کار شما با موس کامپیوتر است دست خود را در زاویه مناسبی قرار دهید.
  •  استراحت های کوتاه و مکرر داشته باشید: دست و مچ خود را به آرامی کشش دهید. در صورت امکان کارها را به شکلی انجام دهید که مچ دست شما فشار کمتری وارد شود، به ویژه در صورتی که از تجهیزاتی استفاده می کنید که لرزش شدید دارند یا نیاز به اعمال نیروی زیادی از شما دارند بسیار مهم است. استراحت حتی برای چند دقیقه در هر ساعت می تواند مفید باشد.
  • مراقب حالت بدن خود باشید: هنگام استفاده از کیبورد مچ دست خود را تا آخر به بالا یا پایین خم نکنید. وضعیت وسط مچ دست‌ها موازی با زمین بهترین حالت است. صفحه کلید خود را در ارتفاع آرنج یا کمی پایین تر نگه دارید.
  • وضعیت بدن خود را بهبود بخشید: وضعیت نامناسب زمانی رخ می دهد که بدن خود را به گونه ای تنظیم کنید که به جای تنظیم ارتفاع و فاصله صفحه نمایش به یک وضعیت صحیح، صفحه کامپیوتر را مشاهده کند.
  • ماوس کامپیوتر خود را عوض کنید: اطمینان حاصل کنید که استفاده از موس کامپیوتر شما راحت است و مچ شما را تحت فشار قرار نمی دهد.
  • دستان خود را گرم نگه دارید: اگر در محیط سرد کار می کنید، احتمال بروز درد و سفتی دست بیشتر است. اگر نمی توانید دما را در محل کار کنترل کنید، دستکش های بدون انگشت بپوشید که مچ ها را گرم نگه می دارد.

تشخیص سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یک سندرم گیر افتادگی عصب است از این جهت سونوگرافی و MRI دو روش تصویربرداری هستند که به بهترین شکل برای بررسی سندرم‌های گیر افتادن عصب مناسب هستند. این روش‌ها در کنار تجسم مستقیم علل مستقیم و انواع آناتومیکی، تشخیص الگوهای سیگنال عضلانی پاتولوژیک در MRI می تواند به عصب آسیب دیده اشاره کند.

روش دیگری که به تشخیص سندرم تونل کارپال کمک می‌کند، الکترومیوگرافی(EEG) است. این روش به همراه   سایر معاینات بالینی به تشخیص‌ این مسئله کمک می‌کند.

اشعه ایکس برای حذف سایر علل درد مچ دست مانند آرتز یا آسیب شناسی استخوان در مواقعی که مشکوک به آسیب‌های ناشی از ضربات و یا بیماری‌های سیستمیک است توصیه می شود.

درمان سندرم تونل کارپال

در صورت شناسایی سندرم تونل کارپال، در ابتدا به یک کاردرمانگر مراجعه کنید. یکی از بهترین درمان‌هایی که برای سندرم تونل کارپال وجود دارد انجام مدالیته‌های کاردرمانی است. کاردرمانگران با ارائه درمان‌های فیزیکی مانند انواع موبیلایزهای مچ و ماساژهای درمانی و تجویز اسپیلنت‌های مناسب به کاهش علائم و درمان این سندرم کمک می‌کند. همچنین کاردرمانگران را ارائه مشاوره‌هایی در زمینه اصلاح محیط و نحوه انجام کارها به لحاظ ارگونومیک به پیشگیری و عدم تشدید این بیماری کمک می‌کنند.

اگر درد کماکان با انجام مدالیته‌های کاردرمانی وجود دارد می‌توانید از داروهایی مانند استروئیدهای خوراکی، مسکن‌ها، ویتامین B6 و یا حتی تزریق کورتیکواستروئید در ناحیه آسیب در کنار کاردرمانی استفاده کنید.

در انتها اگر با درمان‌های ذکر شده مشکل برطرف نشد، مداخله جراحی با آزادسازی تونل کارپ می‌تواند به شما کمک کند. آزادسازی تونل کارپال معمولا توسط جراح ارتوپد یا جراح دست انجام می شود. این جراحی را می توان به دو صورت باز یا آندوسکوپی انجام داد. در جراحی آزادسازی تونل کارپال رباط عرضی کارپال یا فلکسور رتیناکولوم بریده می‌شود، فضای بیشتری در تونل کارپ باز می‌شود و فشار روی عصب مدین کاهش می‌یابد. معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. پس از انجام عمل برای تسهیل روند درمان می‌توانید از خدمات کاردرمانی استفاده کنید.

فیلم جراحی سندرم تونل کارپال

سوالات متداول

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×