گفتاردرمانی پارکینسون

گفتاردرمانی در پارکینسون یک روش مهم در مدیریت این بیماری عصبی است. این روش شامل استفاده از تمرینات گفتاری، تنفسی و بلعیدنی است که بهبود کیفیت صدا، قابلیت ارتباط و توانایی بلعیدن فرد را تقویت می‌کند. درمان‌های گفتاردرمانی شامل تمرینات تنفسی عمیق، تقویت عضلات گفتاری، و تمرینات زبانی می‌شود که به کاهش علایم مرتبط با مشکلات گفتاری و بلعیدن کمک می‌کند. این روش همچنین می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و افزایش انگیزه فرد برای مشارکت فعال در فعالیت‌های روزمره کمک کند.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

گفتاردرمانی در پارکینسون

گفتاردرمانی پارکینسون یکی از رایج‌ترین درمان‌ها جهت کنترل مشکلات گفتار و بلع در این بیماری است. تحقیقات نشان می‌دهد که 89 درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) اختلالات گفتار، بلع و صدا را تجربه می‌کنند، از جمله صدای ضعیف، خشن، صدای تو دماغی یا یکنواخت، بیان غیر دقیق کلمات، گفتار آهسته یا سریع، مشکل در شروع به گفتار، اختلال استرس یا ریتم، لکنت و لرزش.

افراد مبتلا به پارکینسون علائم غیر کلامی کمتری را، مانند حالات صورت و حرکات دست، نشان می‌دهند. این ناتوانی‌ها با پیشرفت بیماری بیشتر شده و می‌توانند منجر به مشکلات جدی در برقراری ارتباط شوند. در نتیجه، افراد مبتلا به پارکینسون گزارش می‌کنند که نسبت به افراد سالم در گروه سنی خود، کمتر در گفتگو یا محیط‌های اجتماعی شرکت می‌کنند.

اختلالات گفتاری می‌تواند به تدریج کیفیت زندگی فرد مبتلا به پارکینسون را کاهش دهد. اگر فرد هرچه زودتر ارزیابی گفتاردرمانی را دریافت کند، احتمال بیشتری دارد که با پیشرفت بیماری، مهارت‌های کلامی خود را حفظ کنید. ارتباط یک عنصر کلیدی در کیفیت زندگی و خودپنداره مثبت و اعتماد به نفس برای افراد مبتلا به پارکینسون است.

اختلالات گفتار در پارکینسون

دلایل متعددی وجود دارد که در افراد مبتلا به پارکینسون بلندی صدا کاهش می‌یابد و صدا یکنواخت و نفس گیر می‌شود. یکی از دلایل اختلال در سیستم حرکتی افراد مبتلا به پارکینسون است، اختلالاتی مانند سفتی عضلانی، کندی حرکت و لرزش. به عنوان مثال، حرکات ضعیف عضلات که منجر به برادی‌کینزی (حرکت آهسته) و هیپوکینزی (حرکات کوچک) در اندام‌ها می‌شود، عضلات درگیر در گفتار را نیز مبتلا کند.

این مشکلات در فعال شدن عضلات می تواند منجر به کاهش حرکات سیستم تنفسی (کاهش حمایت تنفس)، حنجره (کاهش بلندی صدا) و بیان (کاهش وضوح گفتار) شود.

یکی دیگر از علل اختلال گفتار و صدا در پارکینسون، تغییر در پردازش حسی است که مربوط به گفتار است. اعتقاد بر این است که افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است آگاه نباشند که گفتارشان نرم‌تر و درک آن دشوارتر می‌شود. وقتی از افراد در این موقعیت خواسته می شود صدای خود را به بلندی عادی برسانند، اغلب احساس می‌کنند که دارند فریاد می‌زنند، حتی اگر توسط شنوندگان تصور می‌شود که به طور عادی صحبت می کنند.

مشکلات گفتاری و صوت در پارکینسون

اگر به بیماری پارکینسون مبتلا هستید، و فرآیند گفتاردرمانی پارکینوسن را آغاز نکرده‌اید برخی از مشکلات صوتی و گفتاری که امکان دارد برای شما رخ بدهد، عبارتند از:

  • صدای آرام و کاهش حجم صدای شما
  • صحبت کردن با صدای بدون تغییر (یکنواخت)
  • داشتن کیفیتی خشن یا ضعیف در صدای شما.
  • صدای تنفس شما در گفتار شما توسط شنودندگان به راحتی قابل شنیدن است.
  • صحبت کردن به تلاش و انرژی بیشتری نیاز دارد. وقتی صحبت می کنید “بنزین تمام می شود”.
  • مشکل در تلفظ واضح و آسان حروف و کلمات.
  • لرزش در صدای شما
  • ابهام گفتار شما
  • استفاده از راش های کوتاه گفتار
  • از دست دادن حالت چهره شما

اگر به بیماری پارکینسون مبتلا هستید، ممکن است از مشکلات ارتباط گفتاری خود آگاه نباشید. تغییر در کیفیت صدای شما ممکن است اولین نشانه مشکلات گفتاری باشد و به دنبال آن با پیشرفت بیماری و عدم درمان مناسب ناتوانی در گفتار روان و صداهای واضح و متمایز گفتار ایجاد می‌شود. مشکلات گفتاری که به اندازه کافی شدید هستند تا توانایی شما برای درک آسان را کاهش دهند.

مشکلات بلع پارکینسون

در پارکینسون، مشکلات بلع ممکن است باعث سرفه، خفگی یا آسپیراسیون هنگام خوردن یا نوشیدن شود. برخی از افراد ممکن است احساس کنند که غذا با پایین رفتن “گیر” می کند.

برای ارزیابی مشکلات بلع، گفتاردرمانگران ممکن است آزمایشی را تجویز کنند که در حین قورت دادن غذاها و مایعات با غلظت مختلف، از آندوسکوپی برای مشاهده وضعیت بلع فرد استفاده شود. این تصویربرداری نشان می‌دهد که مشکلات بلع کجاست (دهان یا گلو) و آیا غذاها و مایعات به جای معده وارد راه هوایی می‌شوند یا خیر.

گفتاردرمانی پارکینسون: درمان مشکلات بلع

تنظیم داروهای پارکینسون ممکن است مشکلات بلع را کاهش دهد اما معمولاً آنها را برطرف نمی‌کند. بلع درمانی که توسط گفتاردرمانگران انجام می‌شود اغلب درمان اصلی است، بنابراین ممکن است پزشک شما را به یک متخصص گفتاردرمانی ارجاع دهد. این متخصص تکنیک‌هایی را برای تقویت ماهیچه‌های بلع و همچنین اصلاح رژیم غذایی مانند مایعات غلیظ کننده را توصیه می‌کند. درمانگر همچنین ممکن است راهبردهای رفتاری مانند عدم استفاده از نی را پیشنهاد دهد. چسباندن چانه به سینه هنگام قورت دادن؛ و لقمه های کوچکتر و آهسته تر  غذا خوردن.

از آنجایی که مشکلات بلع خطر خفگی را به همراه دارد، مراقب شما بهتر است مانور Heimlich را یاد بگیرد. ممکن است هرگز لازم نباشد، اما می تواند زندگی شما را در صورت نیاز نجات دهد.

در برخی موارد، مشکلات قابل توجه بلع منجر به کاهش وزن می شود زیرا فرد نمی‌تواند کالری کافی یا تغذیه کافی دریافت کند. در این شرایط، پزشک شما ممکن است نصب لوله تغذیه را مطرح کند. این یک تصمیم شخصی است که باید با پزشک، خانواده و مراقب خود، با در نظر گرفتن اینکه چه چیزی برای مراقبت و کیفیت زندگی خود در حال حاضر و در آینده می خواهید، در میان گذاشته شود.

سوالات متداول درباره گفتاردرمانی پارکینسون

بله، گفتاردرمانی می‌تواند بهبود قابلیت ارتباط، کیفیت صدا، و توانایی بلعیدن در بیماران پارکینسون کمک کند.

جلسات گفتاردرمانی معمولاً شامل تمرینات گفتاری، تنفسی، و بلع است. این تمرینات به کاهش مشکلات گفتاری و بلع، و افزایش اعتماد به نفس فرد کمک می‌کنند.

گفتاردرمانی به کنترل علائم مرتبط با بیماری کمک می‌کند اما نمی‌تواند خود بیماری را درمان کند. با این حال، بسیار به بهبود کیفیت زندگی و افزایش کارایی روزمره فرد کمک می‌کند.

زمان مورد نیاز برای دیدن نتایج ممکن است متغیر باشد و بستگی به شدت علائم و تلاش فرد برای تمرینات داشته باشد. اما معمولاً بعد از چند هفته تا چند ماه، نتایج قابل مشاهده خواهد بود.

  1. خدمات شخصی‌سازی شده: ارائه خدمات توانبخشی با توجه به نیازهای خاص هر فرد و شرایط او، از طریق مشاوره فردی و برنامه‌ریزی دقیق. این امکان را فراهم کرده‌ایم که هر فرد برنامه‌هایی داشته باشد که به طور دقیق به نیازها و اهدافش پاسخ دهد.

  2. استفاده از تکنولوژی مدرن: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین مانند نرم‌افزارهای توانبخشی، پلتفرم‌های آنلاین برای ارتباط و مانیتورینگ روند توانبخشی، و استفاده از دستگاه‌های بروز توانبخشی دنیا.

  3. تیم متخصص و مجرب: ارائه خدمات توسط تیمی از متخصصان مجرب و متعهد که دارای تجربه و تحصیلات لازم در زمینه توانبخشی هستند.

  4. ارائه خدمات چندگانه: ارائه یک طیف گسترده از خدمات توانبخشی از جمله کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، و روان‌درمانی، تا ارائه یک پکیج جامع برای بهبود کیفیت زندگی افراد.

  5. تمرکز بر تجربه کاربری: ایجاد یک تجربه کاربری بی‌نظیر برای مشتریان، از جمله ارائه اطلاعات مفید و قابل فهم در وب‌سایت، راهنمایی و پشتیبانی فراوان، و ایجاد ارتباطات فعال با مشتریان.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×