چه کسانی به گفتاردرمانی در خانه نیاز دارند؟

معمولاً افرادی که دچار مشکلات گفتاری یا زبانی هستند، مانند کودکانی با تاخیر در گفتار یا زبان، بزرگسالانی که بیماری‌های مغزی دارند، یا افرادی که به دلیل شرایط خاص نمی‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند، به گفتاردرمانی در خانه نیاز دارند. این خدمات برای بهبود مهارت‌های گفتاری، ارتقاء توانایی‌های ارتباطی، و بهبود کیفیت زندگی آنان ارائه می‌شود.

فهرست مطالب

مزایای گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی یک روش درمانی است که بر بهبود گفتار و توانایی فرد برای درک و بیان زبان، از جمله ارتباطات غیرکلامی تمرکز دارد.

گفتاردرمانی به طور موثر طیف گسترده‌ای از مشکلات ارتباطی و گفتاری را در کودکان و بزرگسالان درمان می‌کند. برخی از اینها ممکن است در نتیجه عوامل زیر ایجاد شوند:

  • آسیب های عصبی به مغز
  • فلج عضلانی
  • ناهنجاری‌های ساختاری
  • اختلالات رشدی

بزرگسالان ممکن است به دنبال یک بیماری یا تصادف به گفتار درمانی نیاز داشته باشند. زوال عقل، آسیب های مغزی و سرطان دهان ممکن است نیاز به خدمات گفتار درمانگر داشته باشد.

گفتاردرمانگرها معمولاً با کودکانی کار می کنند که دارای تاخیر در رشد یا کم شنوایی هستند. گفتار درمانی همچنین برای کودکان مبتلا به اوتیسم، اختلالات تغذیه و بلع و همچنین مشکلات مفصلی در دسترس است.

چه کسانی به گفتار درمانی در منزل نیاز دارند؟

گفتاردرمانی خانگی شامل گفتاردرمانگرهایی است که بدون نیاز به رفتن به جایی، درمان را در خانه شما ارائه می دهند. گفتار درمانی در خانه می تواند برای شرایط زیر ارائه شود:

  • آفازی: بیشتر در اثر سکته مغزی یا آسیب مغزی ایجاد می شود.
  • دیزآرتری: بیماری ناشی از اختلالات سیستم عصبی مانند سکته مغزی است که منجر به فلج صورت یا ضعف در عضلات زبان یا گلو می شود.
  • اختلالات دریافتی: ناشی از اوتیسم یا کم شنوایی
  • اختلالات رزونانس: زمانی ایجاد می شود که مقدار بیش از حد یا ناکافی انرژی صدای بینی یا دهان در سیگنال گفتار وجود داشته باشد.

گفتاردرمانگر چه می کند؟

گفتاردرمانگران، همچنین به عنوان درمانگر گفتار و زبان شناخته می شوند، متخصصانی هستند که به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات گفتار و همچنین ارتباط می پردازند. آنها با کودکان دارای تاخیر رشد و بزرگسالان با اختلالات گفتاری به دلیل آسیب یا بیماری کار می کنند.

قبل از شروع درمان، درمانگران فرآیندی را دنبال می کنند که شامل مراحل زیر است:

ارزیابی:

SLT با ارزیابی بیمار آغاز می شود. پزشک تمام زمینه های رشد گفتار و زبان را بررسی می کند تا مشخص کند که در کجا بیمار مشکل دارد. آنها بر اساس عملکرد بیمار در مقایسه با هنجارهای رشدی تصمیم می گیرند.

انتخاب اهداف:

انتخاب تعداد معقولی از اهداف برای رسیدگی در شروع درمان بسیار مهم است. بیمارانی که مشکلات گفتاری و زبانی دارند، اغلب در حوزه‌های مختلف دچار مشکل می‌شوند. بنابراین SLT چند ناحیه مشکل را برای کار در یک زمان انتخاب می کند. آنها معمولاً این موارد را بر اساس اینکه کدام مسائل بیشتر بر ارتباطات تأثیر می گذارد، انتخاب می کنند. برای مثال، اگر کودکی فقط می تواند چند کلمه بگوید اما با صدای “s” مشکل دارد، گفتاردرمانگر ممکن است قبل از پرداختن به صداهای خاص، کلمات بیشتری را به او آموزش دهد.

ارائه درمان

هر بیمار منحصر به فرد است و به روش های درمانی مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهد. گفتاردرمانگر روش درمانی مناسب را برای هر بیمار انتخاب می‌کند و بسته به پاسخ بیمار به تکنیک های خاص، درمان را در صورت نیاز تنظیم می کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×