آپراکسی گفتار

آپراکسی یک نوع نادر از اختلالات گفتاری است که حرکت دهان را برای تولید صداها و کلمات مشکل می‌کند. گفتاردرمانگران می‌توانند درمانی ارائه دهند که به بهبود گفتار فرد کمک کند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که مغز نتواند دهان، لب‌ها، فک و زبان را به درستی حرکت دهد، بنابراین افراد مبتلا به آپراکسی در تلفظ صداها، هجاها و کلمات مشکل دارند. این مشکل ممکن است از دوران کودکی شروع شود و تا بزرگسالی ادامه یابد، و در بزرگسالان ممکن است به دلیل آسیب مغزی یا زوال عقل ایجاد شود. آپراکسی با نام‌های دیسپراکسی، دیسپراکسی کلامی رشدی (DVD) یا آپراکسی گفتاری دوران کودکی (CAS) نیز شناخته می‌شود.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

علائم آپراکسی گفتار

آپراکسی گفتار می تواند بسیار خسته کننده باشد زیرا مانع از برقراری ارتباط صحیح افراد می شود. کودکان مبتلا به این عارضه بیشتر در خواندن و هجی کردن مشکل دارند و همچنین ممکن است در کنترل حرکات ماهیچه های کوچک و بزرگ خود دچار مشکل شوند. گاهی اوقات ممکن است مشکلات یادگیری دیگری نیز داشته باشند.

علائمی که کودک ممکن است آپراکسی گفتار داشته باشد عبارتند از:

  • مشکلات تغذیه در دوران کودکی
  • کمتر از سایر نوزادان غرغر می کند
  • به سرعت صحبت کردن را مانند سایر نوزادان هم سن و سال خود یاد نمی گیرند
    درک آنها حتی برای خانواده های خود بسیار سخت است
  • در هنگام تلاش برای ایجاد صدا، به وضوح برای حرکت دادن لب یا زبان خود تلاش می کنند
  • تاکید بر قسمت اشتباه یک کلمه
  • انداختن یا اضافه کردن صداها به کلمات (مانند “umbararella” برای “چتر”)
  • داشتن دایره لغات بسیار محدود
  • آهسته تر از سایر کودکان هم سن خود صحبت می کنند
  • تلاش برای تشکیل کلمات یا صداها
  • وقتی سعی می کنند کلمات مشابهی را بیان کنند، اشتباهات مختلفی انجام می دهند
  • مشکل در لحن ها (تکلم یکنواخت یا تاکید بر قسمت اشتباه کلمات)

چه چیزی باعث آپراکسی گفتار می‌شود؟

گاهی اوقات به دلیل مشکلات ژنتیکی یا آسیب به مغز، به عنوان مثال به دلیل ضایعه مغزی یا سکته مغزی ایجاد می‌شود.

همچنین با برخی اختلالات از جمله سندرم داون، اختلال طیف اوتیسم، سندرم کولن دی وریس، سندرم بندر شناور مرتبط است.

با این حال، آپراکسی گفتار بسیار نادر است و از هر 1000 کودکی که به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه می‌کنند، تنها 1 یا 2 کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

تشخیص آپراکسی گفتاری

اگر نگران این وضعیت هستید، اولین قدم مراجعه به یک پزشک است که ممکن است شما را به یک آسیب شناس گفتار و زبان ارجاع دهد. آسیب شناس گفتار چندین تست گفتاری  را انجام می‌دهد تا نشانه‌هایی را که ممکن است آپراکسی گفتار باشد را جستجو کند.

این عارضه اغلب تا زمانی که کودک حدوداً 3 یا 4 ساله نشده است قابل تشخیص نیست، و بسیاری از علل دیگر مشکلات گفتار و زبان وجود دارد.

درمان آپراکسی گفتاری

 

درمان شامل کار با یک گفتاردرمانگر برای یادگیری نحوه ایجاد صداهای مناسب است. هرچه درمان زودتر شروع شود، بهتر است. درمان اگر چندین بار در هفته توسط یک درمانگر که تجربه آپراکسی گفتار را دارد انجام شود بهترین نتیجه را دارد. با گذشت زمان، ممکن است فرد کمتر به درمان نیاز داشته باشد.

بسته به سن فرد مبتلا به آپراکسی گفتار، انواع مختلفی از برنامه‌های درمانی وجود دارد. هدف این درمان این است که به آنها بیاموزد چگونه صداها، کلمات یا عبارات خاصی را واضح‌تر بیان کنند. به عنوان مثال، ممکن است به آنها یاد داده شود که هنگام گفتن صدای “پ” انگشت خود را روی لب‌های خود بگذارند تا به آنها یادآوری شود که لب‌های خود را ببندند.

افراد مبتلا به آپراکسی باید زیاد تمرین کنند تا در صحبت کردن بهتر شوند. ممکن است برای کودک بسیار خسته کننده باشد. مراجعه به مشاور یا روانشناس ممکن است کمک کننده باشد. افراد مبتلا به آپراکسی نیز ممکن است توسط فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر نیز معاینه شوند.

در موارد شدید، فرد مبتلا به آپراکسی گفتاری ممکن است نیاز به یادگیری روش‌های مختلف برقراری ارتباط، مانند زبان اشاره، استفاده از رایانه یا اشاره به کتاب داشته باشد.

 

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×