گفتاردرمانی آفازی

آفازی، یک اختلال زبانی است که ناشی از آسیب در ناحیه‌ای خاص از مغز است که بیان و درک زبان را کنترل می‌کند. بسیاری از افراد در اثر سکته مغزی این اختلال را تجربه می‌کنند و تأثیر آن بر زنان و مردان هر دو برابر است. اغلب افراد مبتلا به آفازی در سنین میانی تا پیری قرار می‌گیرند. این اختلال در انواع مختلفی مانند آفازی بروکا و آفازی ورنیکه دیده می‌شود که بر اساس محل آسیب در مغز و شدت آن تشخیص داده می‌شود. آفازی گلوبال نیز نتیجه آسیب به بخش بزرگی از قسمت غالب زبان مغز است.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

علل آفازی

آفازی در اثر آسیب به سمت غالب زبان مغز، معمولاً سمت چپ، ایجاد می شود و ممکن است توسط:

  • سکته
  • آسیب سر
  • تومور مغزی
  • عفونت
  • زوال عقل

در حال حاضر ناشناخته است که آیا آفازی باعث از بین رفتن کامل ساختار زبان می شود یا اینکه در نحوه دسترسی و استفاده از زبان مشکل ایجاد می کند.

علائم آفازی

علائم آفازی بستگی به نوع آفازی دارد.

  • افراد مبتلا به آفازی بروکا که گاهی اوقات به عنوان آفازی بیانی نامیده می‌شود، ممکن است کلمات “و” و “یا” را از زبان خود حذف کنند و با جملات کوتاه اما معنی دار صحبت کنند. آنها معمولاً می‌توانند برخی از صحبت‌های دیگران را درک کنند. از آنجایی که آسیب در قسمت جلویی مغز است و برای حرکات حرکتی نیز مهم است، افراد مبتلا به آفازی بروکا اغلب دارای ضعف سمت راست یا فلج بازو و پا هستند.
  • مبتلایان به آفازی ورنیکه، که گاهی اوقات آفازی دریافتی نامیده می‌شود، ممکن است با جملات طولانی گیج کننده صحبت کنند، کلمات غیر ضروری اضافه کنند یا کلمات جدیدی ایجاد کنند. آنها معمولاً در درک گفتار دیگران مشکل دارند.
  • افراد مبتلا به آفازی گلوبال در صحبت کردن یا درک زبان مشکل دارند.

تشخیص آفازی

تأیید آفازی، وسعت اختلال و پیش‌بینی درمان موفقیت‌آمیز ممکن است با مجموعه‌ای از آزمون‌های جامع گفتار و زبان که توسط آسیب‌شناس گفتار-زبان انجام می‌شود، ارزیابی و تأیید شود. این تست‌ها شامل مطالعه گفتار، نامگذاری، تکرار، درک مطلب، خواندن و نوشتن است. تشخیص ممکن است شامل استفاده از روش‌های تصویربرداری برای مشاهده مغز نیز باشد، مانند:

  • توموگرافی کامپیوتری (CT). این یک تست تصویربرداری است که با استفاده از اشعه ایکس و کامپیوتر تصاویر دقیقی از بدن می گیرد. سی تی اسکن جزئیات استخوان ها، ماهیچه ها، چربی و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.
  • (MRI). یک روش تشخیصی که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند.
  • توموگرافی گسیل پوزیترون (PET). یک تکنیک تصویربرداری مبتنی بر کامپیوتر که از مواد رادیواکتیو برای بررسی فرآیندهای بدن استفاده می کند.

درمان آفازی

اکثر افراد برای بازتوانی مهارت‌های زبانی و تکمیل تجربیات ارتباطی خود تحت گفتاردرمانی قرار می‌گیرند. محققان در حال بررسی استفاده از داروها به تنهایی یا همراه با گفتاردرمانی برای کمک به افراد مبتلا به آفازی هستند.

توانبخشی گفتار و زبان

بازیابی مهارت های زبانی معمولاً یک روند کند است. اکثر مردم پیشرفت قابل توجهی دارند، تعداد زیادی از افراد با گفتاردرمانی سطوح ارتباطی خوبی نسبت به آسیب را به دست می‌آورند.

هدف گفتاردرمانی بهبود توانایی برقراری ارتباط است. این درمان با بازیابی هر چه بیشتر زبان، آموزش نحوه جبران مهارت‌های زبانی از دست رفته و یافتن روش‌های دیگر ارتباط کمک می‌کند.

نکات کلیدی در درمان:

  • زود شروع کنید. مطالعات نشان داده‌اند که درمان زمانی موثرتر است که بلافاصله پس از آسیب مغزی شروع شود.
  • درمان به صورت گروهی بهتر است. در یک محیط گروهی، افراد مبتلا به آفازی می‌توانند مهارت‌های ارتباطی خود را در یک محیط امن امتحان کنند.
  • شرکت‌کنندگان می‌توانند شروع مکالمه، صحبت کردن به نوبه خود، رفع سردرگمی و رفع مکالمه‌هایی که کاملاً شکسته شده‌اند را تمرین کنند.
  • در برخی موارد برای برقراری ارتباط نیاز به استفاده از کامپیوتر و تجهیزات درمانی باشد. استفاده از درمان به کمک رایانه می‌تواند به ویژه برای یادگیری مجدد افعال و صداهای کلمات (واج) مفید باشد.
خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×