گفتاردرمانی دیزآرتری

گفتاردرمانی دیزآرتری: دیزآرتریا یک اختلال در کنترل عضلاتی حرکات زبان، لب‌ها، حنجره و گلو است که موجب مشکلات در تلفظ کلمات، جملات و صداها می‌شود. افراد مبتلا به دیزآرتریا ممکن است دچار مشکلاتی مانند ناتوانی در تلفظ صحیح کلمات، تلفظ ناپایدار، تلفظ غلط کلمات، تلفظ ناشفاف، صدای زمزمه، یا حتی ناتوانی در تولید صداها باشند. این اختلال می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ضربه به مغز، بیماری‌های عصبی، ضعف عضلات یا برخی داروها باشد. درمان دیزآرتریا ممکن است شامل مشاوره با گفتاردرمان، تمرینات تلفظ و استفاده از تکنیک‌های کمکی مانند وسایل کمکی برای تلفظ صحیح باشد.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

تشخیص دیزآرتری

یک آسیب شناس گفتار-زبان ممکن است گفتار شما را ارزیابی کند تا به تعیین نوع دیس آرتری کمک کند. این می تواند برای متخصص مغز و اعصاب، که به دنبال علت زمینه ای است، مفید باشد. دیس‌آرتری اشکال در تکلم و تلفظ اصوات است که اشکال در فعالیت حرکتی‌شکل‌دادن آواها به گفتار است و نه پیدا کردن کلمات یا دستور زبان (برخلاف آفازی(زبان پریشی)). برخی از علل آن عبارتند از تومور مغزی، سندرم گیلن باره، فلج مغزی، هیپوترمی، ضربه به سر.

علاوه بر انجام معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای شناسایی شرایط زمینه ای تجویز کند، از جمله:

  • تست های تصویربرداری: تست‌های تصویربرداری، مانند ام آر آی یا سی تی اسکن، تصاویر دقیقی از مغز، سر و گردن شما ایجاد می‌کند که ممکن است به شناسایی علت مشکل گفتاری شما کمک کند.
  • آزمایش خون و ادرار: این آزمایش‌ها می‌توانند به تعیین اینکه آیا یک بیماری عفونی یا التهابی باعث علائم شما می‌شود کمک کند.
  • آزمایش مایع مغزی و نخاعی: در این روش، پزشک یا پرستار سوزنی را در قسمت پایین کمر شما وارد می کند تا نمونه کوچکی از مایع مغزی نخاعی را برای آزمایش آزمایشگاهی خارج کند. این آزمایش می‌تواند به تشخیص عفونت های جدی، اختلالات سیستم عصبی مرکزی و سرطان های مغز یا نخاع کمک کند.
  • بیوپسی مغز: اگر مشکوک به تومور مغزی باشد، پزشک ممکن است نمونه کوچکی از بافت مغز شما را برای آزمایش بردارید.

درمان دیزآرتری

درمان شما به علت و شدت علائم و نوع دیزآرتری که دارید بستگی دارد.

پزشک در صورت امکان علت دیزآرتری شما را درمان می کند که ممکن است گفتار شما را بهبود بخشد. اگر دیس آرتری شما ناشی از داروهای تجویزی است، با پزشک خود در مورد تغییر یا قطع این داروها صحبت کنید.

گفتاردرمانی دیزآرتری

افراد مبتلا به دیزآرتری در اغلب موارد نیاز به گفتاردرمانی دارند تا به شما کمک کند گفتار عادی را بازیابی کنید و ارتباطات خود را بهبود بخشید. اهداف گفتاردرمانی شما ممکن است شامل تنظیم سرعت گفتار، تقویت عضلات، افزایش پشتیبانی از تنفس، بهبود بیان و کمک به اعضای خانواده برای برقراری ارتباط با شما باشد.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×