جراحی‌های رایج فلج مغزی

جراحی‌های رایج برای فلج مغزی گام‌های مهمی در مدیریت این وضعیت پزشکی هستند. این جراحی‌ها عمدتاً برای بهبود حرکت و کاهش اسپاستیسیته طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، جراحی‌هایی مانند افزایش طول عضلات، جابجایی آوارهای استخوانی، و تصحیح تناوب‌های اسکلتی انجام می‌شود. هدف اصلی این عملیات، ارتقای کیفیت زندگی و افزایش استقلال فرد مبتلاست. این جراحی‌ها به صورت مشترک با توانبخشی و فیزیوتراپی همراه می‌شوند تا نتایج بهتری برای بیماران حاصل شود.

جراحی‌های رایج فلج مغزی

فهرست مطالب

مزایا جراحی برای کودکان فلج مغزی

جراحی تنها یکی از گزینه‌های درمانی فلج مغزی است. پزشکان معمولاً ابتدا درمان‌های محافظه کارانه‌تری از جمله کاردرمانی و داروها را توصیه می‌کنند. زمانی که اینها مزایای کافی را ارائه نکنند، ممکن است یک کودک واجد شرایط جراحی شود.

چندین نوع جراحی برای فلج مغزی، بسته به نوع مورد استفاده جراحی برای فلج مغزی به طور بالقوه می‌تواند چندین مزیت داشته باشد:

  • بهبود تحرک
  • مسکن درد
  • کاهش سفتی
  • اصلاح ناهنجاری های پا یا ستون فقرات
  • بهبود وضعیت بدنی
  • هماهنگی و تعادل
  • جلوگیری از دررفتگی مفاصل

همچنین ممکن است از جراحی برای درمان بیماری‌های مرتبط یا همزمان با فلج مغزی استفاده شود.

آیا جراحی برای کودک من مناسب است؟

جراحی برای هر کودکی یک گزینه درمانی مناسب نیست و مهم است که داروها و روش‌های درمانی را قبل از توسل به جراحی امتحان کنید. بیهوشی عمومی می‌تواند کودک را در معرض خطر مشکلات تنفسی، عفونت، خونریزی یا حتی بدتر شدن شرایط قرار دهد. والدین و پزشکان باید در مورد گزینه‌های جراحی بالقوه صحبت کنند و تصمیم بگیرند که آیا مزایای آن بیشتر از خطرات است و آیا این روش برای سلامت و رفاه کودک منطقی است یا خیر.

جراحی ارتوپدی برای فلج مغزی

جراحی گزینه‌ای برای هر کودک نیست، و مهم است که پیش از رسیدن به جراحی، ابتدا از داروها و درمان‌های دیگر استفاده شود.

به کودک خود خطرات جراحی تحت بیهوشی کلی ممکن است از مشکلات تنفسی، عفونت‌ها، خونریزی تا حتی تشدید وضعیت او را افزایش دهد. والدین و پزشکان باید گزینه‌های جراحی ممکن را مورد بحث قرار داده و تصمیم بگیرند که آیا مزایا نسبت به مخاطرات بیشتر است و آیا روش مناسبی برای سلامت و رفاه فرزند است یا خیر.

جراحی ارتوپدی برای فلج مغزی

معمول‌ترین نوع جراحی‌ای که کودکان مبتلا به فلج مغزی تحت آن قرار می‌گیرند، جراحی ارتوپدی است. این به جراحی‌هایی اطلاق می‌شود که به سیستم عضلانی-اسکلتی می‌پردازند.

بیشتر علائم و چالش‌های کودکان مبتلا به فلج مغزی به مشکلاتی در عضلات، مفاصل و استخوان‌ها برمی‌گردد. جراحان ارتوپدی می‌توانند روش‌هایی را ارائه دهند که احتمالاً عضلات تشنه را رها کرده، مفاصل را ترمیم، استخوان‌های تحریف‌شده را تصحیح و درد را کاهش دهند.

چندین نوع متداول جراحی ارتوپدی برای درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی وجود دارد:

  • استئوتومی: این نوع جراحی برای بهبود مفاصل استفاده می‌شود. یک جراح می‌تواند استخوان‌ها را دوباره مرتب کند تا به کودک در حرکت و قامت کمک کند.
  • افزایش طول عضله: سفتی در عضلات، حرکات را برای کودکان مبتلا به فلج مغزی دشوار و دردناک می‌کند. جراحی می‌تواند عضلات را طولانی‌تر و آزاد کند تا کمتر سفت و کودکان بتوانند بهتر حرکت کنند.
  • افزایش طول تاندون: همین امر برای تاندون‌ها نیز صدق می‌کند، بافت اتصالی که عضلات را به استخوان‌ها وصل می‌کند. وقتی تاندون‌ها خیلی سفت باشند، حرکت محدود می‌شود و باعث درد می‌شود.
  • برش تاندون یا عضله: ممکن است به نظر برسد که برش عضلات یا تاندون‌ها آسیب‌زا است، اما برش عضلات یا تاندون‌ها می‌تواند فشار و درد را کاهش دهد و همچنین حرکات را بهبود بخشد و اسپاسم را کاهش دهد.
  • آرترودزیس: این یک نوع جراحی تندرویی استفاده می‌شود تا موارد شدید اسپاستیسیتی و کاهش تحرک را درمان کند. این شامل ترکیب دائمی استخوان‌ها با یکدیگر است که می‌تواند کمک به کاهش اسپاسم کند و همچنین راه رفتن را آسان‌تر کند.

ریزوتومی اعصاب نخاعی(selectvie dorsal Rhizotomy)

یکی از گزینه‌های جراحی برای کودکانی که از علائم CP رنج می‌برند، ریزوتومی است. مانند آرترودز، این یک گزینه تهاجمی است و برای اکثر بیماران توصیه نمی‌شود. این جراحی شامل برش اعصابی است که باعث حرکات اسپاستیک عضلات می‌شوند. جراح باید تعیین کند که کدام اعصاب درگیر هستند و اتصال آن‌ها به نخاع را قطع کند. خطرات، از جمله اشتباهات در طول عمل، آشکار است. شبکه اعصابی که ماهیچه‌ها و ستون فقرات را به هم پیوند می‌دهد پیچیده است و جراح به اشتباه می‌تواند اعصاب اشتباهی را قطع کند. برش درست اعصاب می‌تواند به کودک حرکت بهتر، راحتی بیشتر و تسکین درد قابل توجهی بدهد. همچنین ممکن است منجر به از دست دادن حرکت در عضلات خاص و بی‌حسی شود. این نوع جراحی معمولاً فقط برای کودکان مبتلا به اسپاسم شدید یا سفتی عضلانی استفاده می‌شود.

بهبودی پس از جراحی فلج مغزی

روش‌های جراحی یک راه حل جادویی نیستند. کودکی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد به فیزیوتراپی و زمان بهبودی زیادی نیاز دارد. بسته به نوع جراحی، درمان ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشد.

یک کودک ممکن است نیاز داشته باشد که نحوه استفاده از عضلات خاص یا نحوه راه رفتن را دوباره بیاموزد. این کار به زمان نیاز دارد، اما در بسیاری از موارد، مزایای قابل توجهی دیده می‌شود که سالیان دراز باقی می‌مانند.

آیا جراحی برای بزرگسالان مبتلا به فلج مغزی مفید است؟

جراحی اغلب در کودکان انجام می‌شود، اما مطالعات نشان می‌دهند جراحی می‌تواند برای بزرگسالان مبتلا به فلج مغزی نیز مفید باشد. یک مطالعه 20 بیمار فلج مغزی بالغ را که تحت عمل جراحی چند سطحی قرار گرفتند، مورد بررسی قرار داد.

محققان دریافتند که اکثر بیماران در راه رفتن بهبودهای کوتاه مدت و بلندمدت داشتند. برخی از بیماران بهبود قابل توجهی را مشاهده نکردند یا در طول زمان بدتر شدند.

جراحی یک قدم بزرگ است، اما می‌تواند تفاوت بین درد و تسکین، عدم استقلال و تحرک کامل نیز باشد. هر والدینی که قصد جراحی را دارند باید مزایا و خطرات را پس از شکست تلاش‌ها برای مداخلات غیرجراحی ارزیابی کنند و با تیم پزشکی کودک برای تعیین بهترین گزینه‌های جراحی همکاری کنند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×