جدول زمانی بهبود سکته مغزی

فهرست مطالب

سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی است و هر چه سریعتر درمان شود بهتر است. اما در روزها، هفته ها و ماه‌های بعد از سکته چه اتفاقی می‌افتد؟ «گاهی اوقات، این روند می‌تواند کند و نامطمئن باشد و افراد مختلف به طرق مختلف بهبود می‌یابند.»

اگرچه بهبودی برای همه افراد متفاوت به نظر می‌رسد، اما دریافت درک جدول زمانی بهبود سکته مغزی می‌تواند مفید باشد تا بدانید پس از تجربه سکته مغزی شما یا یکی از عزیزانتان چه انتظاری داشته باشید.

روز اول: درمان اولیه

اگر سکته مغزی را تجربه کنید، احتمالا در ابتدا در بخش اورژانس بستری خواهید شد تا وضعیت خود را تثبیت کرده و نوع سکته مغزی را تعیین کنید. اگر ناشی از لخته شدن خون (سکته مغزی ایسکمیک) باشد، اگر به موقع درمان شوید، داروهای لخته‌ساز می‌توانند به کاهش اثرات طولانی مدت کمک کنند.

بسته به شدت سکته مغزی، ممکن است لازم باشد زمانی را در مراقبت های ویژه یا مراقبت های حاد بگذرانید.

رغوان می گوید: «شروع توانبخشی در اسرع وقت پس از درمان علت سکته مغزی در بهبود سکته مغزی حیاتی است. در جان هاپکینز، توانبخشی حدود 24 ساعت پس از سکته مغزی شروع می شود.

تیم توانبخشی شامل فیزیاتر، متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپیست و کاردرمانگر، آسیب شناس گفتار و زبان و پرستار است. آنها هر روز ملاقات می کنند تا در مورد وضعیت بیمار صحبت کنند، و نوعی درمان به اندازه هر ساعت یک یا دو روز اول ارائه می شود.

چند هفته اول پس از سکته مغزی

مدت معمول بستری شدن در بیمارستان پس از سکته مغزی پنج تا هفت روز است. در این مدت، تیم مراقبت از سکته مغزی اثرات سکته مغزی را جهت آغاز برنامه توانبخشی ارزیابی می‌کنند.

اثرات دراز مدت سکته مغزی – که بسته به شدت سکته مغزی و ناحیه تحت تأثیر مغز از فردی به فرد دیگر متفاوت است – ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • علائم شناختی مانند مشکلات حافظه و مشکل در صحبت کردن
  • علائم فیزیکی مانند ضعف، فلج و مشکل در بلع
  • علائم عاطفی مانند افسردگی و تکانشگری
  • خستگی شدید و مشکل در خواب

کاردرمانی می‌تواند به تعیین اینکه کدام نواحی از مغز تحت تأثیر کار با بیمار برای انجام کارهای مختلف مانند راه رفتن یا برس زدن مو قرار می‌گیرد، کمک کند. گفتاردرمانی برای بیمارانی که به دلیل سکته مغزی یا عوارض ناشی از داشتن لوله تنفسی مشکل بلع دارند، مهم است.

جلسات درمانی تا شش بار در روز در حالی که بیمار در بیمارستان است انجام می‌شود که به ارزیابی آسیب ناشی از سکته مغزی و شروع سریع بهبودی کمک می‌کند.

اولویت‌های توانبخشی سکته مغزی

فعالیت‌های روزمره زندگی (ADL) به کانون توانبخشی پس از سکته مغزی تبدیل می‌شود. ADL معمولاً شامل کارهایی مانند حمام کردن یا غذا خوردن می‌شود. اما شما همچنین باید با تیم مراقبت خود در مورد فعالیت‌های مهم برای خود صحبت کنید، مانند انجام یک مهارت مرتبط با کار یا یک سرگرمی، تا به تعیین اهداف بهبودی خود کمک کند. در حالی که درمان حیاتی است، به همان اندازه مهم است که خودتان تمرین کنید.

سکته مغزی علاوه بر تأثیر بر ADL، می‌تواند تأثیرات شناختی و عاطفی جدی هم برای بیماران و هم برای مراقبان داشته باشد. کاردرمانگران و روانشناسان می‌توانند این نوع چالش‌ها را بررسی کنند و برنامه‌ای برای بهبود عملکرد شناختی و توسعه تاب‌آوری در مواجهه با تغییرات دائمی سبک زندگی ایجاد کنند.

مرخص شدن از بیمارستان پس از سکته مغزی

تیم درمانی شما یک برنامه ترخیص شما را تنظیم می‌کند که به سطح نقص عملکردی شما بستگی دارد. پس از بستری شدن در بیمارستان نیز توانبخشی خود را ادامه دهید:

  • در یک واحد توانبخشی بستری یا مرکز توانبخشی مستقل، اگر می‌توانید تحت نظر پزشک باشید و بتوانید سه ساعت درمان در روز را تحمل کنید.
  • در یک مرکز توانبخشی، اگر به دوره توانبخشی کندتر با یک تا دو ساعت درمان روزانه نیاز دارید.
  • همچنین می‌توانید درمان توانبخشی مورد نیاز را در منزل دریافت کنید.

برای بازگشت به خانه پس از سکته، لازم نیست 100 درصد سلامت باشید. اگر می‌توانید بیشتر فعالیت‌های معمول روزانه‌تان را در محیط خانه‌تان انجام دهید و/یا از حمایت خانواده برای کمک به این فعالیت‌ها برخوردار هستید، می‌توانید به خانه بروید.

1-3 ماه پس از سکته مغزی

سه ماه اول پس از سکته مغزی برای بهبودی و زمانی که بیماران بیشترین بهبود را خواهند دید، بسیار مهم است. در طول این مدت، اکثر بیماران وارد یک برنامه توانبخشی بستری یا در جلسات درمانی سرپایی می‌شوند و یا در منزل خود را پیگیری می‌کنند.

هدف از توانبخشی بازگرداندن عملکرد تا حد امکان نزدیک به سطوح قبل از سکته مغزی یا توسعه استراتژی های جبرانی برای مقابله با یک اختلال عملکردی است.

پیش بینی شکست‌ها

برخی از بیماران در ماه‌های اول پس از سکته، مشکلاتی مانند ذات‌الریه، حمله قلبی یا سکته دوم را تجربه خواهند کرد. این چالش‌ها می‌توانند اثرات قابل‌توجهی از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی داشته باشند و ممکن است لازم باشد توانبخشی متوقف شود. این مهم است که با تیم مراقبت خود برای تنظیم اهداف توانبخشی همکاری کنید تا از وقوع این عوارض پیشگیری کنید.

درمان‌های جدید

در حالی که درمان‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی اجزای کلیدی توانبخشی سکته مغزی هستند، محققان همیشه راه‌های جدیدی را برای تقویت یا تکمیل این درمان‌ها ارائه می‌کنند. یکی از روش‌های نوآورانه، تحریک غیرتهاجمی مغز (NIBS) است که از جریان‌های الکتریکی ضعیف برای تحریک نواحی از مغز مرتبط با وظایف خاص مانند حرکت یا گفتار استفاده می‌کند. این تحریک می‌تواند به تقویت اثرات درمان کمک کند. نوآوری دیگر درمان جدیدی برای اسپاستیسیته و سفتی عضلانی است که با استفاده از آنزیم تزریقی ضعف عضلانی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، توانبخشی به کمک فناوری می‌تواند توانبخشی را با هدف قرار دادن اقدامات یا فرآیندهای خاص به روشی جذاب گسترش دهد.

6 ماه پس از سکته مغزی و فراتر از آن

شش ماه پس از سکته مغزی بهبود کماکان ادامه دارد، اما روند بهبودی کندتر خواهد بود. برای برخی، این به معنای بهبودی کامل است. سایرین دچار اختلالات مداوم خواهند شد که بیماری سکته مزمن نیز نامیده می‌شود. اینکه آیا بهبودی کامل ممکن است به عوامل مختلفی از جمله شدت سکته مغزی، سرعت ارائه درمان اولیه و نوع و شدت توانبخشی بستگی دارد.

حتی اگر بهبودی کند می‌شود، همچنان پیگیری با اعضای تیم مراقبت خود بسیار مهم است، از جمله:

پزشک مراقبت‌های اولیه شما، که می‌تواند به شما در مدیریت هر گونه نگرانی سلامتی به غیر از بهبود سکته مغزی کمک کند، و همچنین اقداماتی را برای جلوگیری از سکته‌های بعدی انجام دهد.
درمانگران توانبخشی، که می تواند به هماهنگ کردن جنبه های بهبودی شما کمک کند و تا زمانی که به حمایت نیاز دارید، با شما ملاقات کند، چه برای چند سال یا تا پایان عمر
فیزیوتراپیست، کاردرمانگران و گفتاردرمانگران که می‌توانند به شما کمک کنند تا حد ممکن عملکرد خود را در فعالیت‌های روزمره با تمرکز بر اهداف شخصی خود بازیابی کنید.
یک متخصص مغز و اعصاب، که مکانیسم های پشت آسیب مغزی مربوط به سکته مغزی را درک می‌کند و می‌تواند درمان‌های سفارشی را برای هدف قرار دادن ناحیه آسیب دیده مغز پیشنهاد کند.
یک روانشناس توانبخشی، که می تواند به عملکرد شناختی، عاطفی و رفتاری و همچنین ادغام مجدد با جامعه کمک کند، که می تواند به بهبودی کمک کند.

رغوان، یک متخصص فیزیوتراپی، می گوید: «در طول معاینات، به دنبال حمایت از بیماران به هر طریقی هستم. “اگر راهی وجود داشته باشد که بتوانم به آنها کمک کنم تا توانایی خود را برای برقراری ارتباط، بازگشت به کار، بهبود الگوهای خواب، تقویت عضلات، به حداقل رساندن خطر سقوط یا رفع نیازهای روانی به حداکثر برسانند، ما برنامه ای ایجاد خواهیم کرد.”

یک تلاش هماهنگ بین متخصصان می تواند پیشرفت بیشتر ماه ها و سال های بعد را تسهیل کند. در حالی که بهبود ممکن است برای برخی از بیماران بیشتر طول بکشد، هنوز امیدی برای پیشرفت های کوچک وجود دارد. راغوان می‌گوید: «من فکر می‌کنم ترسیم تصویری از امید در سکته مغزی مهم است. “هر بار که برای انجام یک کار به کمک کمتری نیاز دارید، این یک نقطه عطف برای بیمار است.”

میخواهید بهترین خدمات گفتاردرمانی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

سوالات متداول

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

میخواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت

با عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت می‌توانید مقالات و ویدیوهای آموزشی به روز دنیا را به رایگان دریافت کنید.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×