علائم سکته مغزی خاموش

شاید ترسناک باشد که بدانید بدون اینکه متوجه شوید می‌توانید سکته کنید. سکته مغزی خاموش می‌تواند علائمی داشته باشد که تشخیص آنها بسیار دشوار است، به خصوص برای کسانی که ندانند به دنبال چه چیزی می‌گردند. با این حال، فقط به این دلیل که این علائم به سادگی قابل مشاهده نیست نباید آنها را ساده تلقی کرد. سکته‌های بی‌صدا می‌توانند باعث آسیب دائمی به مغز شوند و باید در اسرع وقت توسط متخصصان رسیدگی شود. با مجموعه سیب‌نت، پنج نکته مهم را که باید در مورد سکته های مغزی بی صدا بدانید، بررسی کنید.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

سکته مغزی خاموش چیست؟

هنگامی که جریان خون به مغز به طور ناگهانی قطع می‌شود و در این فرآیند به سلول‌های مغز آسیب می‌رسد، سکته خاموش می‌تواند رخ دهد. ممکن است هیچ علامت هشدار دهنده یا علائم قابل توجهی وجود نداشته باشد، و بسیاری از مردم تا زمانی که تحت اسکن مغز قرار نگیرند متوجه سکته مغزی خاموش نشده‌اند.

از آنجایی که سکته‌های خاموش علائم رایج مرتبط با سایر سکته‌ها را ایجاد نمی‌کنند، این رویداد را می‌توان به راحتی نادیده گرفت. با این حال، نادیده گرفتن این نشانه‌ها می تواند خطرناک باشد و منجر به سکته های مغزی شدید و زوال شناختی شود.

علائمی که باید مراقب باشید

احتمالاً بدون دریافت اسکن مغزی مانند ام آر آی یا سی تی اسکن، مطمئناً نمی‌دانید که دچار سکته مغزی خاموش شده‌اید. پس از یک سکته مغزی خاموش، اسکن مغز می‌تواند نقاط سفید کوچکی را نشان دهد که نشان دهنده وجود ضایعات است. اما، متأسفانه، سکته‌هایی که آسیب قابل‌توجهی بر جای نمی‌گذارند، ممکن است بدون تشخیص مناسب درمان نشوند.

کسانی که نمی‌دانند به دنبال چه چیزی بگردند، ممکن است علائم را با یک بیماری کم خطر اشتباه بگیرند. علائم سکته مغزی خاموش اغلب به عنوان نشانه‌های پیری، مانند مشکل در حفظ تعادل یا کنترل مثانه، به اشتباه تعبیر می‌شوند. سکته مغزی خاموش ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  • مسائل مربوط به مهارت‌ها و توانایی‌های شناختی
  • از دست دادن موقت کنترل عضلات (از جمله مثانه)
  • عدم تعادل ناگهانی
  • تغییر سریع در شخصیت یا خلق و خو
  • مشکلات در گفتار
  • از دست دادن بینایی، قدرت و احساس
  • غش

سریع عمل کنید

کارشناسان همچنین استفاده از مخفف FAST را توصیه می‌کنند تا به افراد کمک کند علائم سکته مغزی و مراحلی را که باید دنبال کنند به خاطر بسپارند. اگر مشکوک هستید که ممکن است فردی سکته مغزی را تجربه کرده باشد، مراحل روش FAST را دنبال کنید:

صورت(Face) – از فرد بخواهید لبخند بزند و ببیند آیا یک طرف صورتش افتاده است یا خیر.
بازوها(Arms)- وقتی از فرد می‌خواهید بازوهایش را بالا بیاورد، یکی از بازوها آویزان یا ضعیف هستند.
گفتار(Speech) – از فرد بخواهید یک عبارت ساده بگوید.
زمان – هر دقیقه مهم است. اگر فکر می‌کنید فردی علائم بالا را داراست، فوراً با 115 تماس بگیرید.

سکته‌های خاموش شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید

کارشناسان می‌گویند سکته‌های مغزی خاموش سالانه یک میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و از هر چهار نفر بالای 80 سال یک نفر حداقل یک بار در زندگی خود دچار سکته مغزی شده است. پس از کشف لکه‌های سفید آشکار در اسکن مغز، متخصصان پزشکی اغلب می‌توانند علائمی مانند کاهش کنترل اندام‌ها یا از دست دادن عملکرد حرکتی در اندام‌ها را در وقوع سکته مغزی خاموش ردیابی کنند.

خاموش به معنای بی ضرر نیست

در حالی که سکته‌های بی صدا اغلب تشخیص داده نمی‌شوند، آسیبی که ایجاد می‌کنند می‌تواند کاملاً قابل توجه باشد. هنگامی که یک سکته مغزی خاموش را تجربه می‌کنید، خطر ابتلا به سکته‌ مغزی شدید در آینده افزایش می‌یابد.

آسیب وارد شده به مغز می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • کاهش قابل توجه شناخت
  • زوال عقل
  • مرگ

آسیبی که روی می‌دهد دائمی است، اما درمان و ایجاد عادات سالم می‌تواند به بازماندگان سکته کمک کند تا اثرات آن را کاهش دهند و از سکته‌های بعدی جلوگیری کنند.

پیشگیری از سکته مغزی خاموش

در حالی که سکته مغزی را نمی‌توان پیش بینی کرد، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌ای برای کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی انجام دهید. عواملی مانند فشار خون بالا، سیگار کشیدن، بیماری‌های عروقی و دیابت احتمال سکته را افزایش می‌دهند. با این حال، عاداتی مانند بررسی کلسترول، تنظیم قند خون، ورزش منظم و حفظ وزن سالم می‌تواند به کاهش خطر سکته کمک کند.

تغییراتی ایجاد کنید که بتوانید به راحتی حفظ کنید، مانند تغییر به یک برنامه غذایی سالم برای قلب. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشتند، خطر سکته مغزی را بیش از 22 درصد کاهش دادند. پزشک شما می‌تواند گزینه‌های بیشتری را در مورد پیشگیری از سکته با شما در میان بگذارد که به بهترین نحو با نیازها و سبک زندگی شما مطابقت دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم زیر را تجربه کردید با پزشک تماس بگیرید:

  • سردرد شدید
  • سرگیجه
  • مسائل مربوط به تعادل
  • مشکلات حرکتی اندام

اینها می‌توانند نشانه‌های سکته مغزی خاموش باشند و نباید آنها را نادیده گرفت. برای دریافت درمان مناسب و جلوگیری از آسیب بیشتر ضروری است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

علاوه بر این، افرادی که در معرض خطر سکته مغزی خاموش هستند – مانند کسانی که فشار خون بالا، دیابت، چاقی یا سابقه خانوادگی سکته دارند – باید برای معاینات و غربالگری‌های منظم به پزشک مراجعه کنند. تشخیص زودهنگام و مدیریت این عوامل خطر می‌تواند احتمال تجربه سکته مغزی خاموش را تا حد زیادی کاهش دهد.

سوالات متداول درباره سکته مغزی خاموش

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×