در رفتگی شانه پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

در رفتگی شانه پس از سکته زمانی اتفاق می‌افتد که بازو به دلیل ضعف یا فلج عضلانی تا حدی از حفره شانه بیرون می‌آید. در حالی که این اثر ثانویه سکته مغزی می‌تواند دردناک و محدود کننده باشد، بهبودی اغلب از طریق توانبخشی مناسب امکان پذیر است.

برای کمک به کاهش درد و بهبود تحرک، در این مقاله علل و درمان‌های سابلوکساسیون شانه پس از سکته مغزی بحث می‌شود. همچنین خواهید آموخت که چرا تمرینات سابلوکساسیون شانه کلید بهبودی است.

علل در رفتگی شانه پس از سکته مغزی

شانه یک مفصل گوی و کاسه‌ای و متحرک‌ترین مفصل بدن است که آن را مستعد مشکلات و آسیب می‌کند. در رفتگی شانه زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان بازو، به نام هومروس، تا حدی از حفره شانه دررفته شود.

پس از سکته مغزی، مناطقی از مغز که مسئول حرکت هستند، مانند قشر حرکتی اولیه، ممکن است آسیب ببینند. این مسئله باعث همی پارزی (ضعف در یک طرف بدن) یا همی پلژی (فلج یک طرف بدن) شود.

هنگامی که عضلات اطراف شانه، به نام روتاتور کاف، پس از سکته مغزی ضعیف یا فلج می‌شوند، فشار جاذبه زمین روی بازو به پایین می‌تواند باعث شود استخوان بازو در حفره پایین‌تر بیفتد زیرا عضلات نمی‌توانند آن را در جای خود نگه دارند.

در رفتگی شانه می‌تواند دردناک باشد و در صورت عدم درمان، وضعیت بدتر می‌شود. اگر در رفتگی شانه دارید، مراجعه به یک درمانگر برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی ضروری است.

در زیر روش هایی را که معمولا برای درمان در رفتگی شانه پس از سکته مغزی و جلوگیری از بدتر شدن این وضعیت استفاده می‌شود، مشاهده خواهید کرد.

نحوه درمان در رفتگی شانه بعد از سکته

درمان‌های در رفتگی شانه شامل جراحی، اسلینگ شانه، جااندازی بسته (دستکاری شانه به موقعیت خود) و دارو می باشد.

با این حال، زمانی که در رفتگی شانه به دلیل سکته مغزی ایجاد شود، درمان اولیه شامل توانبخشی خواهد بود. از بریس‌های شانه و دارو نیز ممکن است برای کاهش علائم در رفتگی و/یا درد در حین انجام توانبخشی استفاده شود.

پس از سکته، پزشکان و درمانگران، توانبخشی را به جراحی ترجیح می دهند زیرا علت اصلی مشکل را برطرف می کند: مشکل موجود در مغز.

حرکت توسط مغز کنترل می‌شود زیرا اعصاب پیام‌هایی را از مغز به ماهیچه‌ها برای شروع انقباض عضلانی منتقل می‌کنند. بنابراین، مسائل حرکتی مانند در رفتگی شانه پس از سکته مغزی با آموزش مجدد مغز برای برقراری ارتباط موثر با عضلات آسیب دیده بهتر درمان می‌شود.

این به لطف نوروپلاستیسیته، مکانیزمی که مغز برای سیم کشی مجدد خود و ایجاد مسیرهای عصبی جدید استفاده می‌کند، امکان پذیر است. نوروپلاستیسیته با “تمرین انبوه” یا تکرار زیاد یک کار خاص فعال می‌شود. هر چه یک تمرین بیشتر تمرین شود، ارتباط عصبی یا “طرح نقشه” برای این حرکت قوی‌تر می‌شود.

بنابراین، برای بهبود در رغتگی شانه پس از سکته، افراد می‌توانند تمرینات توانبخشی ایمن شانه را برای آموزش مجدد مغز و بدن برای حرکت صحیح انجام دهند. با گذشت زمان و انجام مداوم توانبخشی، استخوان بازو حرکت می‌کند و در حفره شانخ می‌ماند و در عین حال تحرک و عملکرد کلی شانه شما را نیز بهبود می‌بخشند.

تمرینات توانبخشی برای در رفتگی شانه

از آنجایی که در رفتگی شانه یک مسئله جدی است، بسیار مهم است که قبل از شروع هر تمرینی با درمانگر خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنها برای شما ایمن و بهینه هستند. درمانگر شما می‌تواند مناسب‌ترین تمرینات را برای شما شناسایی کند تا به تحرک شانه، تقویت و فعالیت‌های عملکردی زندگی روزمره بپردازید.

هدف از تمرینات توانبخشی تمرین حرکت و مکانیک مناسب برای بهبود اتصالات عصبی و بهبود قدرت کلی شانه است. تمرینات توانبخشی باید با تکرار زیاد انجام شود تا مغز را تحریک کرده و روند سیم کشی مجدد را تشویق کند.

در اینجا چند نمونه از تمرینات در رفتگی شانه وجود دارد که ممکن است درمانگر شما توصیه کند:

حرکت دست روی میز

ساعد خود را روی میزی قرار دهید که مستقیماً به جلو باشد. سپس، یک بطری آب را درست جلوی دست خود قرار دهید.

دست خود را بر میز به سمت جلو هل دهید تا به بطری آب برسد. حتما این کار را به آرامی انجام دهید. سپس به حالت اولیه برگردید. سعی کنید روی هل دادن بطری آب با بازو و شانه خود تمرکز کنید، نه با خم شدن به جلو.

برای بازگرداندن بطری آب به سمت خود از سمت سالم خود استفاده کنید و 10 بار تکرار کنید. در صورت ایجاد درد بلافاصله این تمرین را متوقف کنید.

در رفتگی شانه پس از سکته مغزی
در رفتگی شانه پس از سکته مغزی

حرکت فشار دادن شانه

ساعد خود را روی میز قرار دهید و بطری آب را نزدیک قسمت خارجی مچ دست خود قرار دهید.

سپس، بطری آب را با حرکت دادن ساعد خود روی میز و در حالی که بازوی خود را به پهلو چسبانده اید، مانند حرکت شیشه پاک کن ماشین، بطری آب را از بدن خود دور کنید. تمرین را در اینجا متوقف کنید، سپس به حالت شروع بازگردید و 10 تکرار را کامل کنید.

در صورت ایجاد درد بلافاصله این تمرین را متوقف کنید.

در رفتگی شانه پس از سکته مغزی

درمان‌های تکمیلی برای در رفتگی شانه

چند درمان دیگر نیز وجود دارد که می‌توان آنها را با تمرینات برای نتایج بهتر ترکیب کرد. در اینجا چند روش توانبخشی دیگر وجود دارد که می‌توانید با درمانگر خود برای کمک به درمان در رفتگی شانه پس از سکته مغزی بررسی کنید:

کینزیوتیپ

کینزیوتیپ تکنیکی است که ممکن است برای آموزش مجدد مغز و عضلات برای کاهش در رفتگی شانه موثر باشد. شامل قرار دادن نوار کینزیو روی بازو و شانه است تا عضلات را تحریک کرده و شانه را در موقعیت مناسب قرار دهد.

این نوار یک کشش کم برای تحریک مغز و تشویق بازو به داخل مفصل شانه ایجاد می‌کند. این مسئله به کاهش درد کمک می‌کند و همچنین می‌تواند به حفظ موقعیت مناسب شانه در طول تمرینات توانبخشی کمک کند. از درمانگر خود بپرسید که کدام روش کینزیوتیپ ممکن است برای شما مناسب باشد.

تحریکات الکتریکی

اگر بازوی شما پس از سکته مغزی فلج شده است، مهم است که با یک درمانگر کار کنید تا تمرینات و تکنیک‌های مناسب را به شما آموزش دهد. درمانگر شما ممکن است تحریک الکتریکی را علاوه بر تمرینات شما توصیه کند، زیرا این یک راه عالی برای دادن حرکت به عضلات فلج است.

مغز شما با استفاده از تکانه های الکتریکی با عضلات شما ارتباط برقرار می‌کند و تحریک الکتریکی به تسهیل این فرآیند کمک می‌کند. این تکنیک بازیابی سکته به “بیدار کردن” عضلات اطراف شانه کمک می‌کند و به مرور زمان بازوی شما به حفره خود بازگردد. باید با درمانگر خود مشورت کنید تا محل قرار دادن الکترودها را بیاموزید و بهترین تنظیمات را برای خود بیابید.

همچنین، حتی اگر بازوی شما فلج نشده باشد، تحریک الکتریکی همچنان می‌تواند یک مکمل مفید برای رژیم توانبخشی شما باشد. مطالعات نشان داده است که ترکیب تحریک الکتریکی با ورزش‌های توانبخشی به نتایج بهتری نسبت به تمرینات توانبخشی به تنهایی منجر می‌شود.

سوالات متداول

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

میخواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت

با عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت می‌توانید مقالات و ویدیوهای آموزشی به روز دنیا را به رایگان دریافت کنید.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×