لرزش در پارکینسون

لرزش یکی از علایم اصلی بیماری پارکینسون است که معمولاً با لرزش دست یا پاها آغاز می‌شود و در طول زمان می‌تواند به سایر بخش‌های بدن گسترش یابد. این لرزش معمولاً در حالت استراحت بیشتر و در حین فعالیت‌های ارادی کمتر مشاهده می‌شود. کاهش در تولید دوپامین، یک ماده شیمیایی مغزی مهم، می‌تواند به ناهنجاری‌های حرکتی و لرزش منجر شود. درمان‌هایی مانند داروها، فیزیوتراپی، و در صورت لزوم، جراحی مغزی می‌تواند برای کنترل لرزش موثر باشد.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

لرزش اغلب اوّلین علامت حرکتی بیماری پارکینسون است. لرزش شایع در پارکینسون بیشتر در هنگام استراحت رخ می دهد (معروف به لرزشِ استراحت) و در طول خواب و زمانی که بخشی از بدن به طور فعال استفاده می‌شود کاهش می‌یابد. برای مثال، ممکن است هنگام نشستن، یا حتی در حین راه‌رفتن، دستتان بلرزد، اما وقتی دستتان را برای دست دادن با کسی دراز می‌کنید، لرزش کم‌تر مشاهده شده و یا کاملاً از بین می‌رود. معمولاٌ 50 درصد از بیماران پارکینسون دچار لرزش می‌شوند که اغلب به شکل حرکات بی‌وقفه دست‌ها در حالتی است که کاملاً آویزان در دو طرف بدن قرار دارند.

لرزش معمولاً در دست‌ها رخ می‌دهد و اغلب به‌عنوان «گرداندن تسبیح»  شناخته می‌شود. با این حال، لرزش می‌تواند در سایر قسمت های بدن از جمله لب پایین، فک یا پاها نیز ظاهر شود. این لرزش‌ها می‌توانند با فعالیت‌های روزانه مانند اصلاح موهای صورت، لباس پوشیدن، نوشتن و بسیاری از کارهای دیگر که نیاز به هماهنگی حرکتی ظریف انگشتان دارند، تداخل ایجاد کنند. برخی از افراد از لرزش‌های داخلی شکایت می‌کنند. منظور از لرزش‌های داخلی احساس لرزش در داخل قفسه سینه، شکم یا اندام‌هاست که قابل مشاهده نیست.

لرزش معمولاً به طور نامتقارن شروع شده و به ویژه در مراحل اوّلیه بیماری تنها یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با پیشرفت بیماری، هر دو طرف بدن ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. خستگی، استرس یا احساسات عاطفی شدید می‌توانند به طور موقت لرزش را شدیدتر کنند.

چه افرادی لرزش را تجربه می کنند؟

حدود 70 تا 90 درصد افراد مبتلا به پارکینسون در مقطعی از زندگی خود دچار لرزش می‌شوند. اگرچه لرزش همچنان یکی از دردسرسازترین علائم پارکینسون می‌باشد اما به نظر می‌رسد لرزش در افراد جوان مبتلا به پارکینسون اندکی کم‌تر شایع است. افراد مبتلا به «لرزشِ استراحت» معمولاً نسبت به افراد بدون لرزش پیشرفت بیماری کُندتری دارند.

لرزش در اختلالات دیگر

در حالی که لرزش یک علامت رایج پارکینسون است، باید توجه داشت که می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات دیگر باشد. تفاوت اصلی بین لرزش پارکینسون و بسیاری از انواع دیگر لرزش این است که در پارکینسون، «لرزشِ استراحت» شایع‌ترین است. سایر اختلالات معمولاً با «لرزشِ کاری» مشخص می‌شوند که در هنگام استراحت کاهش یافته و در حین انجام کارهایی مانند تلاش برای برقراری تماس تلفنی یا نوشیدن چای افزایش می‌یابد. لرزش سر و لرزش صدا نیز در سایر اختلالات ممکن است شایع باشند اما در پارکینسون به‌ندرت مشاهده می‌شوند.

مدیریت لرزش اندام‌ها

«لِوودوپا» رایج‌ترین دارویی است که برای کنترل علائم حرکتی پارکینسون تجویز می‌شود، و لرزش در اغلب اوقات به درمان با تجویز لوودوپا پاسخ می‌دهد.

گاهی اگر داروهای دوپامینرژیک (داروهایی که قسمت‌هایی از مغز را که تحت تاثیر دوپامین است را تحریک می‌کنند) مانند لوودوپا برای کنترل لرزش موثر نباشند، از داروهای دیگر استفاده می‌شود. به عنوان مثال داروهای آنتی‌کولینرژیک می‌توانند برای کاهش لرزش‌ها مفید باشند. این داروها با مسدود کردن یکی دیگر از انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مغز به نام اَسِتیل کولین، علائم پارکینسون را بهبود می‌بخشند. با این حال این داروها نیز مانند هر دارویی می‌توانند عوارض جانبی روانی و جسمی قابل توجهی ایجاد کنند، بنابراین استفاده از آن‌ها باید به دقت مورد نظارت پزشک قرار گیرد. آنتی‌کولینرژیک‌ها برای جوانان مبتلا به پارکینسون که لرزش تنها علامت بیماری آن‌ها بوده و نیاز به مدیریت دارد بسیار مفید است.

در برخی مواقع اگر داروها موثر نباشند، مداخلات جراحی مانند تحریک عمقی مغز (DBS) و اولتراسوند متمرکز (FUS) می‌توانند در کنترل لرزش، حتی لرزش‌هایی که به دارو پاسخ نمی‌دهند موثر باشند. شما می‌توانید با پزشک خود در مورد تحریک عمقی مغز و سایر گزینه‌های جراحی که ممکن است به کنترل لرزش اندام‌هایتان کمک کند صحبت کنید. لازم به ذکر است که درمان لرزش‌های داخلی نیز مانند لرزش‌هایی است که قابل مشاهده هستند.

علاوه بر درمان‌های دارویی و جراحی، وسایلی کمکی وجود دارند که می‌توانند به انجام فعالیت‌های مختلف زندگی روزمره کمک کنند. یکی از آن‌ها، دستگاه Liftware است؛ ظرفی با دسته تثبیت کننده برای مقابله با لرزش مرتبط با پارکینسون که تاثیر لرزش‌های دست را بر ثبات مواد داخل ظرف کاهش می‌دهد. این وسیله کمکی به همراه قاشق و چنگال مخصوص آن در دسترس بوده و به ثابت نگه داشتن غذا در ظرف و قاشق کمک می کند، بنابراین می‌توانید غذا را راحت‌تر برداشته و به سمت دهان بیاورید.

در نهایت، لازم به ذکر است که کاردرمانی و توانبخشی به اندازه دارو و سایر روش‌های درمانی برای مدیریت علائم پارکینسون و داشتن مناسب‌ترین شیوه زندگی و انجام کارهای روزمره به شکلی مستقل اهمیت دارد.

سوالات متداول درباره پارکینسون

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×