افسردگی در پارکینسون

افسردگی یک مشکل شایع در بیماران پارکینسون است که می‌تواند از علائم اولیه یا واکنش به تغییرات زندگی باشد. مدیریت آن شامل استفاده از داروها، مشاوره روانشناختی، تمرینات روان‌درمانی، فعالیت‌های ورزشی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، و حمایت از خانواده است. اهمیت حفظ یک روند زندگی سالم نیز تأکید می‌شود. مهم است که بیماران و خانواده‌هایشان افسردگی را به عنوان یک مشکل قابل درمان در نظر بگیرند و به پزشک مراجعه کنند تا برنامه درمانی مناسبی برای آن ترتیب دهند.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات غیرحرکتی بیماران پارکینسون، کاهش انگیزه برای شرکت در فعالیت‌های روزانه است. اگر هر روز باید تلاش زیادی برای بلند شدن از روی کاناپه یا بیرون آمدن از تخت خود و یا انجام فعالیت‌های دلخواه خود صرف کنید، احتمالاً یک علامت بسیار رایج بیماری پارکینسون یعنی افسردگی را تجربه می‌کنید. افسردی بین 17 تا 60 درصد از بیماران پارکینسون را فارغ از میزان پیشرفت بیماری تحت تاثیر قرار می‌دهد. این امر به صورت کاهش علاقه و مشارکت در رفتارهای هدفمند، دشواری در شروع، ادامه و تکمیل کارها و عدم توجه به اوضاع خود و اطرافیان نمایان می‌شود. اعضای خانواده و دوستان ممکن است فکر کنند که شما صرفاً «تنبل» یا «بی‌علاقه» هستید، اما بدانید که بی‌علاقگی ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از تغییرات مغزی، از جمله کاهش دوپامین و عوامل خارجی سازگاری با بیماری پارکینسون است.

اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید، مهم است که با کاردرمانگر خود در مورد مدیریت علائم خود صحبت کنید. در ادامه چند نکته مفید برای کمک به افزایش مشارکت شما در فعالیت‌های روزمره و دلخواه شما بیان خواهیم کرد:

  • از کاردرمانگر و خانواده خود برای ایجاد یک برنامه روزانه از فعالیت‌ها با زمان‌های مشخص برای انجام کارها کمک بگیرید. تمام تلاش خود را برای شروع و تکمیل هر کار انجام دهید. این کارها را در یک برنامه‌ریز روزانه (Daily Planner) و یا تقویم یادداشت کنید و پس از انجام دادن، آن‌ها را خط بزنید. هم فعالیت‌هایی را که از آن‌ها لذّت می‌برید و هم فعالیت‌هایی که ضروری هستند (مانند چمن زنی، کارهای خانه و…) را در نظر بگیرید. برنامه‌تان را واقع‌بینانه و دلپذیر تدوین کنید.
  • اهداف کوچک هفتگی برای فعالیت‌های اوقات فراغت‌تان ایجاد کنید.
  • یک سیستم پاداش برای تکمیل موفقیت‌آمیز فعالیت‌ها ایجاد کنید. مثلاً تماشای یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه، رفتن به رستوران مورد علاقه خود و پیاده‌روی در پارک مورد علاقه خود می‌توانند به‌عنوان یک پاداش برای شما درنظر گرفته شوند.
  • از دیگران برای شرکت در یک فعالیت کمک بگیرید. نه تنها کمک دیگران به شما در تکمیل فعالیت کمک می‌کند، بلکه تعامل اجتماعی به خودی خود یک انگیزه محسوب شده و فعالیت را مفرّح‌تر می‌کند.
  • ورزش روزانه نه تنها می‌تواند پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد، بلکه مواد شیمیایی را در مغز آزاد می‌کند که باعث بهبود خلق‌وخو و افزایش انگیزه می‌شود.
  • سعی کنید هر شب خواب خوبی داشته باشید. خواب مناسب نه فقط بر انگیزه افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، بلکه بر انگیزه همه افراد تاثیر می‌گذارد. مدیریت دارو برای به حداقل رساندن عوارض موثر بر خواب و همچنین ایجاد یک برنامه روتین شبانه (مانند کم کردن نور محیط، انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند مطالعه، یوگا، حمام گرم و گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش) و اجتناب از عوامل استرس‌زا (مانند اخبار شبانه، ایمیل‌ها و رژیم غذایی خاص از جمله کافئین و الکل قبل از خواب) ضروری است. اطمینان حاصل کنید که محیط شما از جمله تشک راحت، اتاق تاریک، دمای مناسب و عاری از حواس‌پرتی برای خوابی آرام تنظیم شده است.
  • سعی کنید آرام بمانید، استراتژی های تنفس عمیق را اجرا کنید، در کلاس‌های یوگا یا تای‌چی شرکت کنید.
  • از خانه خارج شوید! در گروه‌های حمایت از بیماران پارکینسون شرکت کنید، گردش‌های مذهبی، شام با دوستانتان و به طور کلّی، بودن در کنار دیگران و شرکت در گفتگوها و شنیدن تجربیات جالب دیگران می‌تواند خلق‌وخو را تقویت کرده و انگیزه شما را افزایش دهد.

به یاد داشته باشید که بی‌انگیزگی‌تان تقصیر شما نیست، بلکه به تغییرات شیمیایی در مغز مربوط می شود. ممکن است داروهایی برای کمک به علائم شما وجود داشته باشد و نکات فوق می‌تواند به افزایش مشارکت شما در فعالیت‌های مورد نیاز و دلخواه کمک کند.

در صورت لزوم برای درمان جامع‌تر بی‌انگیزگی با پزشک، روانپزشک، روانشناس و کاردرمانگر خود مشورت کنید.

سوالات متداول درباره پارکینسون

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×