اضطراب در پارکینسون

اضطراب می‌تواند یکی از عوارض بیماری پارکینسون باشد. بیماران مبتلا به پارکینسون ممکن است با اضطراب و افسردگی روبرو شوند که ممکن است ناشی از عوارض بیماری، تغییرات شیمیایی مغزی و نقص در تولید یا استفاده از مواد شیمیایی مغزی باشد. برای مدیریت اضطراب در بیماران پارکینسون، مشاوره با پزشک متخصص یا روانشناس، درمان‌های دارویی، مشاوره روانشناسی و تمرینات آرامشی می‌تواند مفید باشد.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

مانند افراد مبتلا به سایر بیماری های مزمن، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) اغلب با سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که این بیماری شناخته شده است که بسیاری از جنبه‌های حرکتی را مختل می‌کند، تحقیقات نشان داده است که دو علامت غیر حرکتی – افسردگی و اضطراب – نقش کلیدی در بیماری و کیفیت زندگی افراد دارند.

در حالی که احساس نگرانی یک واکنش قابل درک به تشخیص پارکینسون است، زمانی که احساس نگرانی یا عصبی بودن دائمی از حد معقول فراتر می‌رود، ممکن است فرد دچار اضطراب شود که جدی‌تر است.

انواع اضطراب

اضطراب یک علامت غیر حرکتی شایع در پارکینسون است. اضطراب صرفاً واکنشی به تشخیص پارکینسون نیست، بلکه بخشی از خود بیماری است که ناشی از تغییرات در مواد شیمیایی مغز است. تا 40 درصد افراد مبتلا به پارکینسون یکی از این انواع اضطراب را تجربه خواهند کرد:

  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD) با احساس عصبی بودن و افکار مکرر نگرانی و ترس مشخص می‌شود. علائم فیزیکی که ممکن است با این احساسات همراه باشد عبارتند از: به هم ریختن معده و حالت تهوع، مشکل در تنفس یا بلع، تپش قلب، تعریق و افزایش لرزش.
  • حملات اضطرابی یا حملات پانیک معمولاً به طور ناگهانی با احساس پریشانی شدید جسمی و روحی شروع می‌شوند. افراد ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند نفس بکشند یا دچار حمله قلبی شده‌اند. این اپیزودها معمولاً از چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشند، به‌ویژه زمانی که با دوره‌های «خاموش» همراه باشند، اگرچه ممکن است برای دوره‌های طولانی‌تری ادامه داشته باشند.
  • اجتناب اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی شامل اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی روزمره به دلیل ترس از خجالت ناشی از داشتن علائم پارکینسون مانند لرزش، دیسکینزی یا مشکل قابل توجه در راه رفتن در جمع است.
  • اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) ممکن است باعث ایجاد افکار یا تصاویر پایدار و ناخوشایند (وسواس) و نیاز مبرم به شرکت در مراسم خاصی (اجبار) برای کنترل یا خلاص شدن از شر این افکار شود. اضطراب می‌تواند قبل از تشخیص پارکینسون شروع شود یا خیلی دیرتر ایجاد شود. در حالی که برخی از افراد مبتلا به پارکینسون اضطراب را به خودی خود تجربه می‌کنند، بسیاری از آنها با اضطراب همراه با افسردگی تشخیص داده می‌شوند. اضطراب کمتر از افسردگی مطالعه شده است، اما ممکن است به همان اندازه رایج باشد. در صورت عدم کنترل، اضطراب می‌تواند وضعیت سلامت کلی فرد را بدتر کند.

علل اضطراب در پارکینسون

عوامل روانی – ترس‌ها و نگرانی‌های رایجی که همراه با پارکینسون هستند ممکن است باعث ایجاد اضطراب شوند. یکی ترس از ناتوانی در عملکرد مستقل است، به ویژه در یک دوره ناگهانی “خاموش” (زمانی از روز که داروها کار نمی‌کنند).

عوامل بیولوژیکی – بسیاری از مسیرهای مغزی و مواد شیمیایی تحت تأثیر پارکینسون با آنهایی که تحت تأثیر اضطراب و افسردگی قرار می‌گیرند، یکسان هستند. در برخی موارد، اضطراب با تغییرات در علائم حرکتی ارتباط مستقیم دارد. به طور خاص، افرادی که دوره‌های “خاموش” را تجربه می‌کنند، ممکن است در طول این حالت‌ها دچار اضطراب شدید شوند، مانند حملات اضطراب.

چگونه اضطراب تشخیص داده می‌شود؟

اضطراب معمولاً توسط یک پزشک یا یک متخصص سلامت روان تشخیص داده می‌شود که در مورد علائم خاص سؤال می‌کند. پزشک معمولاً در مورد تغییرات خلقی و رفتارها سؤالاتی می‌پرسد. برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب، علائم می‌تواند آنقدر شدید شود که قادر به عملکرد طبیعی در زندگی نباشند.

به طور کلی، علائم اضطراب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترس و نگرانی بیش از حد
  • افکار غیر قابل کنترل یا ناخواسته
  • امواج ناگهانی وحشت
  • کابوس ها
  • رفتارهای مناسکی
  • مشکلات خواب
  • تپش قلب
  • دست های سرد و عرق کرده
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

در افراد مبتلا به پارکینسون، تشخیص اختلال اضطراب تنها در صورتی انجام می‌شود که علائم شامل تغییر واضح در رفتار قبلی بیمار باشد و به راحتی با علائم حرکتی اشتباه گرفته نشود. به عنوان مثال، حتی اگر ممکن است نگرانی موجهی وجود داشته باشد که لرزش یا تغییر در توانایی راه رفتن ممکن است در ملاء عام مشاهده شود، تشخیص اجتناب اجتماعی تنها در صورتی انجام می‌شود که فرد متوجه شود که نگرانی بیش از حد است، از موقعیت اجتماعی اجتناب شود، و باعث تداخل در زندگی اجتماعی یا کاری فرد می‌شود.

درمان اضطراب

دو نوع گزینه اصلی برای درمان اضطراب وجود دارد: داروها و مشاوره روانشناختی (روان درمانی). بسته به شدت علائم، روان درمانی می‌تواند به تنهایی یا ترکیبی با دارو استفاده شود. مراقبت باید متناسب با نیازهای فردی هر فرد باشد.

روان درمانی

روان درمانی به انواع مختلفی از مشاوره اشاره دارد. این درمان می تواند به افراد مبتلا به اختلال اضطراب کمک کند تا علائم خود را درک کرده و بهتر مدیریت کنند. روان درمانی دو مزیت دارد: عدم عوارض جانبی دارویی و مهارت‌های مقابله ای که می‌تواند در طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد.

درمان شناختی رفتاری (CBT) در کمک به افراد برای تغییر الگوهای تفکر منفی و رفتارها برای حل مشکلات و مشارکت در زندگی موثر است. CBT افراد را تشویق می‌کند تا افکار مثبت بیشتری در مورد خود، محیط اطراف و آینده خود ایجاد کنند: در این مورد نتیجه مربوط به بیماری آنها است.

جلسات مشاوره می‌تواند حمایت، درک و آموزش حیاتی را فراهم کند. افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است به تنهایی، به عنوان یک زوج یا خانواده یا در یک گروه شرکت کنند.

درمان های نارایج برای اضطراب

  • تکنیک های آرامش بخش
  • ماساژ درمانی
  • طب سوزنی
  • رایحه درمانی
  • مراقبه
  • موزیک درمانی

سوالات متداول درباره پارکینسون

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×