مشکلات شناختی پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

سکته مغزی می‌تواند بر نحوه درک، سازماندهی و ذخیره اطلاعات مغز شما تأثیر بگذارد، که این فرایندها شناخت(cognition) نیز گفته می‌شود.

در اینجا روش‌های مختلفی را که سکته مغزی می‌تواند بر شناخت شما تأثیر بگذارد، مشکلاتی که می‌تواند ایجاد کند و کارهایی که می‌توانید در مورد آنها انجام دهید را توضیح می‌دهیم.

تشخیص مشکلات شناختی پس از سکته مغزی

هنگامی که در بیمارستان هستید، باید مورد ارزیابی قرار بگیرید تا مشخص شود که آیا مشکلات شناختی دارید یا خیر. با این حال، شناسایی برخی از مشکلات شناختی آسان نیست، و برخی ممکن است تنها پس از بازگشت به خانه قابل توجه باشند. پس از خروج از بیمارستان باید مجدداً در فواصل زمانی معین مورد ارزیابی قرار بگیرید.

ارزیابی‌های شناختی

ارزیابی معمولاً توسط پزشک، کاردرمانگر یا گاهی روانشناس انجام می‌شود. ارزیابی‌ها شامل تعدادی سوالات است. نتایج ارزیابی به تیم سکته مغزی شما کمک می‌کند تا بهترین راه را برای کمک به شما انتخاب کنند. یافته‌ها باید برای شما توضیح داده شود.

در ادامه می‌توانید درباره نحوه تشخیص و درمان هر نوع مشکل شناختی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

انواع مشکلات شناختی پس از سکته مغزی

انواع مختلفی از مشکلات شناختی وجود دارد. این مشکلات عبارتند از:

  • تمرکز
  • حافظه
  • مشکلات برنامه ریزی و حل مسئله (کارکرد اجرایی)
  • مشکلات در توجه به چیزها از یک طرف (غفلت فضایی)
  • مشکلات حرکت یا کنترل بدن (آپراکسی)
  • کنترل حرکت و یافتن راه خود (ادراک بصری)
  • سردرگمی و انکار (آنوسوگنوزیا)
  • مشکلات در تشخیص چیزها (آگنوزیا)

داشتن مشکلات شناختی به این معنی نیست که شما زوال عقل دارید. بسیاری از مردم نگران این موضوع هستند، اما زوال عقل با گذشت زمان بدتر می شود، در حالی که مشکلات شناختی پس از سکته مغزی اغلب بهتر می شوند. درباره زوال عقل عروقی بیشتر بدانید.

درمان مشکلات شناختی

مشکلات شناختی معمولاً در چند ماه اول پس از سکته در بدترین حالت خود هستند، اما به مرور می‌توانند بهتر شوند.

مشکلات احتمالاً در سه ماه اول به سرعت بهبود می‌یابند، زیرا این زمانی است که مغز شما در بیشترین حالت فعال خود است و سعی می‌کند خود را ترمیم کند. هنوز هم ممکن است مشکلات بعد از این هم بهبود یابد، اما ممکن است متوجه شوید که زمان بیشتری طول می‌کشد. بهبودی می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها با سرعت کمتری ادامه یابد.

یک کاردرمانگر می‌تواند شما را ارزیابی کند و به شما در یادگیری راهبردهای مقابله‌ای کمک کند. این ممکن است شامل استفاده از وسایل کمکی برای کمک به مدیریت شما باشد، مانند نوشتن در دفتر خاطرات یا استفاده از برچسب‌ها و یادآورها. یا ممکن است شامل یادگیری تکنیک‌های دیگری باشد که می‌تواند به شما کمک کند.

اگر مشکلات شما کاملاً خاص یا شدید باشد، ممکن است به یک روانشناس بالینی ارجاع شوید.

میخواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت

با عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت می‌توانید مقالات و ویدیوهای آموزشی به روز دنیا را به رایگان دریافت کنید.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×