مشکل تعادل در پارکینسون

در این مقاله سعی داریم تا مشکلات تعادل در بیماران پارکینسون را بررسی کنیم و راه های بهبود را پیش روی شما قرار دهیم.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

پارکینسون؛ معضل جدید سالمندان در جوامع مدرن!

بر اساس تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده است، یکی از بیماری های چالش برانگیز که به طور مستقیم روی کیفیت زندگی افراد تاثیر میگذارد، پارکینسون میباشد. دلیل اصلی این بیماری همچنان رازی کشف نشده است، با این وجود اما پزشکان علت آن را عدم ترشح هورمون دوپامین در مغز میدانند. این بیماری به طور معمول در افراد 60 سال و به همراه علائمی نظیر لرزش دست، کندی حرکات، سخت شدن حرکت بدن، عدم تعادل و زمین خوردن و…. همراه است.

در ادامه سعی داریم تا دلیل عدم تعادل در بیماران پارکینسون را بررسی کنیم و راهکار هایی به منظور بهبود شرایط این افراد ارائه دهیم.

تاثیر کاردرمانی بر پارکینسون

چرا بیماران پارکینسونی زمین میخوردند؟

همانطور که میدانید یکی از بهترین روش های جلوگیری از بروز یک اتفاق، دانستن دلایل آن میباشد. دلایل مشکل تعادل بیمارانی که مبتلا به این بیماری هستند به چند دسته کلی تقسیم میشود:

1.بی ثباتی در وضعیت: یکی از تست های رایج و شایعی که پزشکان روی بیماران مشکوک به پارکینسون انجام میدهند آن است که شانه های فرد را کمی به عقب میکشد. در این صورت چنانچه فرد قادر نباشد تا وضعیت بدن خود را به راحتی و بدون مشکل اصلاح کند، یکی از علائم بیماری را دارا است. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که سالمندان نیز همین مشکل را دارند. به همین سبب هم نمیتوان بدون انجام آزمایشات دقیق تر این بیماری را تشخیص داد.

2.یخ زدن در راه رفتن: یکی از الگو های مشکل تعادل در راه رفتن بیماران، یخ زدن حین راه رفتن است. در چنین شرایطی فرد بیمار با این وجود که قصد راه رفتن دارد، ولی قادر به انجام آن نیست. این الگو دوره های متفاوتی دارد و ممکن است به طور ناگهانی و کوتاه در فرد بروز نماید.

در الگو یخ زدن در راه رفتن به این دلیل که مغز و اندام های حرکتی بیمار قصد حرکت دارند، نیم تنه بالایی او به سمت جلو خم میشود. این در صورتی است که نیم تنه پایینی او انگار از دستورات مغز پیروی نکرده و مانند فردی که در گل گیر کرده است، این فرد نمیتواند حرکت کند. به همین دلیل هم تعادل او بهم خورده و در نتیجه زمین میخورد.

3.راه رفتن پارکینسونی یا تندپیمایی: تندپیمایی از دیگر الگو های راه رفتن است که در بیماران پارکینسونی بسیار رایج میباشد. در این الگو قدم های فرد کوتاه و سریع میشوند و حتی احتمال دارد برخی گمان کنند که این فرد در حال دویدن است. شخص در این شرایط قادر به متوقف کردن خود نبوده و به این دلیل که به سرعت در حال راه رفتن است، احتمال دارد تا با موانع سر راه خود برخورد کند و زمین بخورد.

4. دیسکینزی: از دیگر دلایل مشکل تعادل در این بیماران، دیسکینزی است. دیسکینزی به حرکات غیر طبیعی و همچنین غیر ارادی در فرد به شمار میرود. طبق نظر پزشکان داروساز، علت بروز دیسکینزی، مصرف داروی لوودوپا است که یکی از دارو های اصلی بیماران پارکینسون به شمار میرود. دیسکینزی میتواند سبب بهم خوردن تعادل در فرد نیز شود.

5.اختلال در بینایی: در میان حواس پنچگانه انسان، حس بینایی را میتوان مهمترین آنها دانست. بیش از 80 درصد اطلاعات و داده های ورودی به مغز انسان، از طریق چشم ها دریافت میشود. به همین دلیل نیز حس بینایی نقش مهمی در حفظ تعادل دارد. یکی از چالش های رایجی که این بیماران با آنها مواجه میشوند، اختلال در بینایی و عدم توانایی در جت یابی سه بعدی است.

در بسیاری از موارد بیماری مشاهده است که فرد حین نشستن روی صندلی و یا تشخیص موانعی که در سر راه او قرار دارد مشکل دارد. همین موارد نیز میتواند سبب مشکل تعادل و حتی در مواردی زمین خوردن شخص شوند.

6.افت فشار خون حین ایستادن(Orthostatic hypotension): تا کنون تمام دلایلی که خدمت شما معرفی کردیم مربوط به ویژگی های حرکتی فرد بیمار بوده است. در این میان اما دلیلی دیگر نیز وجود دارد که درون بدن اتفاق می‌افتد و میتواند حتی سبب غش کردن اشخاص نیز شود. فشار خون در واقع معیاری است که بیان میکند خون با چه فشاری از قلب به اندام های مختلف بدن پمپاژ میشود. حال اگر این فشار کم باشد، بدیهی است که خون کافی به اندام های مختلف بدن نمیرسد.

بیماران پارکینسون به طور معمول حین تکان دادن سر خود دچار افت فشار خون در مغز میشوند. همچنین تکان دادن سر در این بیماران به دلیل کم شدن فشار خون میتواند باعث سرگیجه نیز شود.

چطور از زمین خوردن بیماران خود جلوگیری کنیم؟

زمین خوردن در بیماران میتواند بسیار دردناک باشد و حتی ممکن است افراد دچار آسیب های جدی شوند. به همین دلیل نیز پیشنهاد میشود تا به منظور جلوگیری از زمین خوردن بیماران اقدامات و دستورالعمل های زیر را به طور کامل انجام دهید:

  • فرش ها و یا تمامی مواردی از این دست که میتوانند سبب لیز خوردن فرد شوند را از روی زمین بردارید.
  • تمامی موانع را از جلوی بیمارانی که مشکل تعادل دارند بردارید.
  • در حمام و یا دستشویی ها که احتمال لیز خوردن در آنها زیاد است، دستگیره یا میله هایی نصب نمایید.
  • کفش مناسبی که روی سطوح خیس و مرطوب لیز نخورد. همچنین پوشیدن کفش و یا دمپایی در منزل نیز میتواند کمک شایانی به بیماران پارکینسون به منظور جلوگیری از زمین خوردن آنها کند. همچنین برخی افراد توصیه میکنند تا بیماران برای جلوگیری از افتادن به سمت عقب، کفش هایی با پاشنه هایی کمی بلند بپوشند.
  • یکی از مواردی که متاسفانه اغلب نادیده گرفته میشود، انجام آزمایشات تراکم استخوان است. در صورتی که استخوان های بیمار از تراکم کمی برخوردار باشند، با کوچکترین ضربه ای خواهند شکست. به همین سبب نیز پیشنهاد میشود تا حتما این آزمایشات را انجام دهید تا چنانچه استخوان های شما از تراکم بالایی برخوردار نیستند، با مصرف دارو هایی وضعیت آنها بهبود پیدا کند.
استفاده از وسایل کمکی در پارکینسون

درمان مشکل تعادل در بیماران پارکینسون؛ حقیقت یا شایعه؟

در واقع شما با انجام روش های درمانی نمیتوانید به طور کامل سلامتی خود را به دست آورید. با انجام شیوه های زیر اما قادر خواهید بود تا درصد بالایی از آسیب هایی که پارکینسون به شما وارد کرده است را جبران نمایید. بسیاری از بیمارانی که در دوره های درمانی شرکت کرده اند، اکنون تا حد زیادی به زندگی گذشته خود بازگشته اند و در کنار خانواده خود هستند!

1.کار درمانی در منزل

یکی از بهترین و موثرترین شیوه های درمان پارکینسون، کار درمانی شناخته شده است. کار درمانی در واقع انجام فعالیت های روزمره زندگی تحت نظر فردی متخصص میباشد. انجام این کار میتواند به عضلات شخص بیمار و همچنین مشکلات عدم تعادل او کمک شایانی کند.

همچنین پس از کاردرمانی در منزل، فرد بیمار میتواند مطابق برنامه ای که توسط کار درمان او با در نظر گرفتن شرایط بیمار طراحی شده است، فعالیت های بدنی خود را انجام دهد. انجام این فعالیت های بدنی میتواند باعث تقویت عضلات و در نتیجه از بین رفتن مشکلات کندی حرکات، سفتی عضلات و… شود.

2.استفاده از وسایل کمکی

در مراحل پیشرفته بیماری پارکینسون ممکن است بیماری به حدی در فرد پیشرفت کند که او دیگر قادر به انجام کار های روزمره خود نیز نباشد. به همین دلیل نیز فرد نیاز به استفاده از وسایل و تجهیزات کمکی برای راه رفتن دارد.

یکی از این وسایل که توسط پزشکان توصیه میشود، عصا است. فرد بیمار میتواند با تکیه روی عصا تا حدودی تعادل خود را حفظ نماید. اما عصا تنها باعث تعادل در یک سمت بدن میشود و فرد در سمت دیگر عدم تعادل را تجربه میکند. به همین دلیل هم واکر گزینه به مراتب بهتری نسبت به عصا برای بیماران به شمار میرود. واکر دارای دستگیره و چرخ هایی میباشد و بیمار میتواند تمام وزن خود را برای تعادل بهتر روی آن قرار دهد.

نکات مهم در مورد بیماران پارکینسون

آشنایی با علت های مشکل تعادل در بیماران، میتواند کمک زیادی به اطرافیان به منظور جلوگیری از زمین خوردن این افراد کند.

  • پس از مثبت بودن آزمایش پارکینسون، حتما تست های تراکم استخوان را انجام دهید. به این صورت از شکستن استخوان های فرد بیمار حین زمین خوردن تا حد زیادی جلوگیری میشود.
  • منزل و محل استراحت فرد را به طور کامل ایمن سازی نمایید.
  • کار درمانی در منزل میتواند کمک بالایی در جهت بهبود وضعیت جسمانی بیمار کند. حتما با یک کار درمان به منظور ورزش و فعالیت های بدنی در طول روز مشورت کنید.
  • یکی از بهترین روش های جلوگیری از زمین خوردن، استفاده از وسایل کمکی میباشد. برخی افراد ممکن است بنا به دلایلی حاضر به استفاده از این وسایل نشوند. پیشنهاد میشود تا حتما در مورد این موضوع با روانشناس مشورت کنید.

سیب نت؛ باریغه ای از امید برای بیماران پارکینسون!

سیب نت مجموعه ای خدماتی و پزشکی است که خدمات متنوعی از جمله کار درمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی در منزل را انجام میدهد. تیم سیب نت از متخصصان زبده و ماهر در زمینه های بیان شده تشکیل شده است و هدف مجموعه ما در ابتدا بهبود وضعیت بیماران میباشد. شما میتوانید با کارشناسان ما به منظور دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید و پس از تعیین روز و ساعت مورد نظر، متخصصان ما در منزل شما حضور خواهند داشت.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×