کندی حرکتی در پارکینسون

نخستین بیمار پارکینسون(Parkinson) تاریخ برای اولین بار در سال 1817 شناسایی شد. این بیمار توسط دانشمندی بریتانیایی به نام جیمز پارکینسون شناسایی و به همین سبب نیز نام او را روی این بیماری قرار دادند. بیماران این بیماری به طور معمول علائم رایجی را در بدن خود تجربه میکنند که باعث سخت و کند شدن حرکت آنها میشود.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با علت، علائم و راهکار های مقابله با کندی حرکتی در بیماری پارکینسون آشنا نماییم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

علت کند شدن حرکات بیماران پارکینسون

همانطور که احتمالا میدانید، یکی از علائم شایع بیماری پارکینسون کند شدن حرکات بیمار است. کند شدن حرکات بیماران به دلیل عدم مخابره صحیح پیام های عصبی در مغز میباشد. به این صورت که هورمون دوپامین که در مغز مسئولیت رساندن پیام های عصبی را به عهده دارد، کم میشود. به همین دلیل نیز سلول های عصبی مغز با مشکلاتی به منظور ارسال و دریافت پیام های عصبی مواجه میشوند.

علائمی از کندی حرکتی که میتوانند از نشانه های پارکینسون باشد.

بسیاری از افراد اما به دلیل کهولت سن و یا مشکلات دیگری که دارند دچار لرزش دست و یا کندی در حرکات بدن میشوند. به همین علت نیز نمیتوان هر گونه کندی حرکتی را یکی از نشانه های قطعی این بیماری در نظر گرفت. همچنین این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که تاثیر این بیماری حرکتی روی هر فرد متفاوت است و علائم و تاثیرات گوناگونی دارد.

یکی از علائم اصلی کندی حرکتی آن است که انجام کار های شما به مرور زمان مدت زمان بیشتری نسبت به قبل طول میکشند. به عنوان مثال شما زمان زیادی را صرف بستن دکمه های لباس خود و یا مسواک زدن میکنید. ضمن اینکه حرکات شما هماهنگی قبل را دیگر ندارند.

چنانچه مشاهده کردید حرکات فردی کند شده است، پیشنهاد میشود تا فاکتور های زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • عدم تعادل مناسب: بیماران پارکینسون تعادل خوبی ندارند و به همین سبب گام هایی که بر میدارند منظم و متعادل نیست. این افراد در مراحل کمی پیشرفته تر بیماری، به سختی قادر هستند تا سر جای خود ثابت بایستند. بیمارانی که از این بیماری رنج میبرند گام های کوتاه و در هم بر میدارند.

اشاره کردیم که در اثر بیماری Parkinson، سبک زندگی شما تغییر خواهد کرد و در صورتی که فورا به سراغ درمان آن نروید و از پیشرفت این بیماری جلوگیری نشود، ممکن است دیگر هیچوقت قادر نباشید به روند زندگی نرمال خود بازگردید.

  • عدم توانایی در انجام کار های ساده: در مصاحبه هایی که با بیماران پارکینسون انجام شده، درصد بالایی از این افراد اذعان کردند که در مراحل ابتدایی بیماری احساس میکردند که خطوط دست آنها جابه‌جا شده است. حتی برخی از این اشخاص گفتند که در روز های نخست احساس میکردند نمیتوانند به راحتی و مانند قبل بخندند و یا لبخند بزنند.
  • مشکلات تنفسی در اثر بیماری پارکینسون: از دیگر نشانه های این بیماری که غیر از کندی حرکتی میتوانید به آنها توجه کنید، بروز مشکلات تنفسی است. به طور معمول مشکلات تنفسی ارثی بوده و یا در طی سال های متعدد در پی عادات مضر پدید می‌آیند. به همین سبب نیز چنانچه سابقه مشکلات تنفسی در خانواده نداشتید و مصرف دخانیات و یا موادی که احتمال بروز مشکل برای اعضای تنفسی شما را افزایش میدهند ندارید، دلیل آن میتواند این بیماری باشد.
  • مشکل در غذا خوردن: همچنین مشاهده شده است که بیماران پارکینسون در مراحل پیشرفته این بیماری قرار دارند، در بلع، نوشیدن و جوییدن نیز مشکل دارند. به همین سبب نیز احتمال خفه شدن در این افراد زیاد است.

از دیگر علائمی که علاوه بر کندی حرکتی باید آنها را در نظر بگیرید میتوانیم به احساس خستگی در طول روز، کمتر شدن تعداد پلک زدن، تغییر صدا، تغییرات رفتاری و… اشاره نماییم.

به منظور جلوگیری از کندی حرکتی چکار کنیم؟

بر اساس علائم و نشانه هایی که در بخش بالا اشاره کردیم، در صورتی که برخی و یا تمامی علائم بیماری پارکینسون را دارید، پیشنهاد میشود تا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه نیز برخی از بهترین روش های بهبود کندی حرکتی در بیماران Parkinson را به شما معرفی خواهیم کرد.
• مصرف دارو های مخصوص Parkinson
نخستین درمانی که برای بیمارانی که دچار کندی حرکتی هستند توصیه میشود، دارو های رایج پارکینسون میباشد. یکی از این دارو ها که بیشتر از بقیه به منظور بهبود وضعیت عضلات و از بین بردن کند بودن حرکات تجویز میشود، لوودوپا است. البته طبق نظر پزشکان متخصص، دارو های دیگری نظیر آگونیست ‌های دوپامین، آنتی‌کولینرژیک ‌ها یا آمانتادین نیز میتواند به بهبود وضعیت عضلانی بیماران مبتلا به این بیماری کمک نماید.
به منظور مصرف دارو های معرفی شده بهتر است چند نکته را دقت رعایت کنید.
 نخست آنکه هیچ یک از این دارو ها را نباید به صورت سرخود مصرف نمایید. اشاره کردیم که تشخیص بیماری پارکینسون تنها بر اساس آزمایشات انجام میشود و فرد تنها از روی نشانه های آن قادر به قضاوت نخواهد بود.
 در صورتی که اما به پزشک مراجعه کردید و تشخیص او بر این بود که به منظور بهبود کندی حرکات، نیاز به مصرف دارو دارید، باید بدانید که اثر این دارو ها پس از مدتی از بین خواهد رفت. چنانچه احساس کردید که پس از مدتی مصرف دارو اثر آنها کمتر شده است، پیشنهاد میشود تا این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

• انجام فعالیت های بدنی سبک
از دیگر روش های درمان پارکینسون و مشکلات کندی حرکات، انجام ورزش و نرمش های سبک است. درصد بالایی از افراد پس از ابتلا به این بیماری با انجام ورزش توانسته اند تا حد زیادی آن را درمان کنند. بهتر است تا افراد در همان مراحل ابتدایی بیماری، به فیزیوتراپیست مراجعه نمایند. چرا که فیزیوتراپیست میتواند با در نظر گرفتن شرایط بدنی بیمار، بهترین ورزش ها را برای او تجویز کند. همچنین جلسات فیزیوتراپی نیز میتوانند کمک چشمگیری به بهتر شدن وضعیت بدنی بیماران کنند. امروزه که روش های فیزیوتراپی زیادی نیز وجود دارد، امتحان آنها بی شک تاثیرات مثبت زیادی روی وضعیت عضلات شما خواهد داشت.
یکی از ورزش هایی که به طور معمول به بیماران Parkinson توصیه میشود، ورزش هایی است که به انعطاف پذیری بیشتر بدن آنها کمک میکند. به عنوان مثال طبق یکی از مصاحبه هایی که با یکی از اساتید دانشگاه هاروارد آمریکا انجام شده است، این پزشک بیان کرده که این بیماران میتوانند حین قدم زدن، گام های خود را بزرگتر و با سرعتی اندازه گیری شده بردارند.
• ماساژ درمانی
از دیگر روش هایی که میتواند کمک شایانی به بهتر شدن کندی حرکات بیماران کند، انجام جلسه های ماساژ درمانی مرتب است. ماساژ درمانگر ها به این دلیل که تمامی نقاط حساس بدن را میدانند، میتوانند به بهبود کند شدن حرکات بدن و اندام های شما کمک نمایند.

انجام فعالیت های بدنی چگونه به بهبود کندی حرکات بدن کمک میکند؟

در این قسمت اما شاید برای برخی این سوال به وجود آید که انجام حرکات ورزشی چه کمکی به بدن خواهند کرد و چه تاثیری دارند؟ در پاسخ به این سوال باید خدمت شما عرض کنیم که ورزش کردن در وهله اول میتواند به شما کمک کند تا به روند قبلی زندگی خود برگردید! بیان کردیم که افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند، به مرور نمیتوانند کار های روزمره خود را انجام دهند. به همین سبب نیز ورزش دادن ماهیچه و عضلات بدن میتواند کمک شایانی به شما در زمینه بازگشت به روند زندگی قبلی خود کند.

از دیگر تاثیرات ورزش روی کندی حرکتی میتوانیم به افزایش قدرت و استقامت بدن شما اشاره کنیم. احتمالا این مورد یکی از شناخته شده ترین تاثیرات ورزش روی بدن میباشد. هر چند که این موارد در حین ابتلای شما به این بیماری از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. چرا که بیماران قوای بدنی خود را از دست میدهند.

نکته مهمی که حین ورزش کردن در دوران بیماری پارکینسون باید به آن دقت کنید این است که به دلیل کندی حرکات، ورزش کاری سخت و دشوار میباشد. به همین علت نیز برخی از بیماران به سبب سختی انجام ورزش، ممکن است از انجام آنها سر باز بزنند. درست است که ورزش در این دوران کاری سخت میباشد، اما به این نکته نیز باید دقت کرد که چنانچه فرد فعالیت بدنی نداشته باشد، بیماری او میتواند پیشرفت نماید.

تمرینات ساده و در عین حال کاربردی!

به عنوان مثال یکی از فعالیت های بدنی که بسیاری از پزشکان به بیماران مبتلا به پارکینسون توصیه میکنند، راه رفتن و پیاده روی میباشد. شما میتوانید حین پیاده روی قدم های خود را به مرور سریع تر و بلند تر نمایید. حین ورزش کردن استفاده از موسیقی هایی که سبب میشوند حس و حال خوبی به شما منتقل شود نیز میتواند کمک شایانی به شما کند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان عزیز را با دلیل کندی حرکات بدن بیماران پارکینسون، علائم و راهکار های بهبود آن آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×