انواع فلج مغزی

انواع مختلفی از فلج مغزی (CP) وجود دارد. پنج نوع اصلی فلج مغزی اسپاستیک، آتاکسیک، آتتوئید (دیسکینتیک)، هیپوتونیک و فلج مغزی مختلط است. انواع فلج مغزی بر اساس محدودیت های حرکتی و قسمت های آسیب دیده بدن طبقه بندی می شوند. هر نوع CP می تواند از نظر شدت، علائم و گزینه های درمانی متفاوت باشد. در زیر درباره انواع فلج مغزی بیشتر توضیح می‌دهیم.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

طبقه بندی انواع فلج مغزی

طبقه بندی فلج مغزی به قسمت هایی از مغز که تحت تاثیر قرار می گیرند و همچنین مسائل حرکتی درگیر بستگی دارد. به طور کلی، فلج مغزی به چندین نوع مختلف تقسیم می شود تا توضیح دهد که چگونه آسیب مغزی بر مهارت های حرکتی کلی تأثیر گذاشته است.

نوع حرکاتی که یک فرد مبتلا به فلج مغزی تجربه می کند به شدت آسیب مغزی آنها بر تون عضلانی تأثیر بگذارد. تون عضلانی قدرت و کشش عضلات است.

تشخیص مشکلات حرکتی در کودکان در مراحل اولیه بسیار مهم است، حتی اگر در ابتدا جزئی به نظر برسند. این به این دلیل است که فلج مغزی یک بیماری مادام العمر است که معمولاً نیاز به مراقبت ویژه دارد. در حالی که هیچ درمانی برای CP وجود ندارد، درمان به موقع می تواند به مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

به یاد داشته باشید، فلج مغزی گاهی تا ماه ها یا حتی سال ها پس از تولد کودک تشخیص داده نمی شود. اگر مشکوک هستید فرزندتان به هر یک از انواع فلج مغزی مبتلا شده است، با یکی از درمانگران ما با خیال راحت صحبت کنید.

انواع مختلف فلج مغزی چیست؟

پنج نوع اصلی فلج مغزی وجود دارد: اسپاستیک، آتتوئید (دیسکینتیک)، آتاکسیک، هیپوتونیک و نوع مختلط.

نمودار زیر نشان می دهد که هر نوع چقدر رایج است.

فلج مغزی اسپاستیک
فلج مغزی اسپاستیک 77%
فلج مغزی مختلط(Mixed)
فلج مغزی مختلط(Mixed) 15.4%
فلج مغزی اتتویئد
فلج مغزی اتتویئد 2.6%
فلج مغزی هایپوتونیک
فلج مغزی هایپوتونیک 2.6%
فلج مغزی آتاکسیک
فلج مغزی آتاکسیک 2.4%

فلج مغزی اسپاستیک

فلج مغزی اسپاستیک شایع ترین شکل است که 77 درصد موارد را تشکیل می دهد. که به آن فلج مغزی هیپرتونیک نیز گفته می شود، اکثر افراد مبتلا به این نوع سی پی تون عضلانی بالا و حرکات تند و تیز اغراق آمیز (اسپاستیسیته) را تجربه می کنند.

آسیب به قشر حرکتی مغز باعث CP اسپاستیک می شود. این ناحیه از مغز حرکات ارادی را کنترل می کند. همچنین ناشی از آسیب به مجاری هرمی است که به انتقال سیگنال به عضلات کمک می کند. به همین دلیل، گاهی اوقات به این نوع فلج مغزی “همی” نیز گفته می شود.

قشر حرکتی در دو طرف مغز قرار دارد و مجاری هرمی هر طرف قشر حرکتی را به یکدیگر متصل می کنند. آسیب به سمت راست قشر حرکتی باعث ایجاد مشکلات حرکتی در سمت چپ بدن و بالعکس می شود.

علائم شایع فلج مغزی اسپاستیک عبارتند از:

رفلکس های ناخوشایند
انقباضات (عضلات یا مفاصل دائما سفت شده)
مشکل در خزیدن و راه رفتن
عضلات سفت در یک یا چند قسمت از بدن

اگرچه CP اسپاستیک رایج‌ترین شکل است، اما لزوماً آسان‌ترین روش مدیریت آن نیست. آسیب به نواحی خاص مغز و اثرات ناشی از آن بر تون و حرکت عضلات می تواند قابل توجه باشد. این می تواند به معنای یک عمر مراقبت های پزشکی و هزینه های برنامه ریزی نشده باشد.

اگر مشکوک هستید که CP فرزندتان ناشی از اشتباهی در حین زایمان بوده است، ممکن است بتوانیم به شما کمک کنیم تا به کمک مالی برای پوشش هزینه های مراقبت مادام العمر دسترسی پیدا کنید.

همین حالا یک مشاوره درمانی محرمانه دریافت کنید – هیچ هزینه یا تعهدی وجود ندارد.

فلج مغزی آتتوئید (دیسکاینتیک)

حدود 2.6 درصد از کودکان مبتلا به CP با فلج مغزی آتتوئید (که به عنوان فلج مغزی غیر اسپاستیک یا دیسکینتیک نیز شناخته می شود) تشخیص داده می شود. آتتوید CP شامل فلج مغزی کرئوآتتوئید و دیستونیک است. این نوع از فلج مغزی باعث ایجاد مشکلاتی در حرکت غیرارادی صورت، تنه و اندام ها می شود.

فلج مغزی آتتوئید با ترکیبی از هیپوتونی (عضلات شل شده) و هیپرتونی (عضلات سفت) مشخص می شود که باعث نوسان تون عضلانی می شود.

این نوع فلج مغزی در اثر آسیب به عقده های قاعده ای مغز و/یا مخچه ایجاد می شود. عقده های پایه عملکرد حرکتی ارادی و حرکت چشم را تنظیم می کنند و مخچه تعادل و هماهنگی را کنترل می کند.

فلج مغزی آتتوئید اکستراپیرامیدال در نظر گرفته می شود. مجاری خارج هرمی در مغز، رفلکس‌ها و حرکت غیرارادی را که توسط عقده‌های قاعده‌ای و مخچه علامت‌گذاری می‌شود، تنظیم می‌کنند.

علائم شایع فلج مغزی آتتوئید عبارتند از:

مسائل مربوط به تغذیه
فلوپی در اندام ها
مشکلات با وضعیت بد

سفتی بدن

فلج مغزی آتاکسیک

فلج مغزی آتاکسیک حدود 2.4 درصد از کل موارد فلج مغزی را تشکیل می دهد. این نوع فلج مغزی باعث ایجاد مشکلاتی در تعادل، هماهنگی و حرکت ارادی (آتاکسی) می شود.

آسیب به مخچه باعث فلج مغزی آتاکسیک می شود. این قسمت از مغز مسئول هماهنگی حرکت فیزیکی است. افراد مبتلا به فلج مغزی آتاکسیک اغلب دچار لرزش و کاهش تون عضلانی می شوند.

علائم رایج فلج مغزی آتاکسیک عبارتند از:

هماهنگی ضعیف
مشکلات درک عمق
لرزش و لرزش
مشکلات گفتاری
هنگام راه رفتن پاها را از هم باز کنید

فلج مغزی هایپوتونیک

فلج مغزی هیپوتونیک (همچنین به عنوان فلج مغزی آتونیک شناخته می شود) حدود 2.6٪ از تمام موارد را تشکیل می دهد. این نوع فلج مغزی با تون عضلانی پایین طبقه بندی می شود که باعث از دست دادن قدرت و استحکام می شود و در نتیجه عضلات فلاپی ایجاد می شود.

بی‌ثباتی و شل شدن عضلات می‌تواند باعث شود که کودک مراحل رشد خود مانند خزیدن، ایستادن یا راه رفتن را از دست بدهد.

علائم شایع فلج مغزی هیپوتونیک عبارتند از:

مفاصل و رباط های انعطاف پذیر
عدم کنترل سر
عضلات شل
تعادل و ثبات ضعیف

فلج مغزی مختلط(mixed)

در برخی موارد، آسیب به مغز در حال رشد محدود به یک مکان نیست. هنگامی که این اتفاق می افتد، کودک می تواند بیش از یکی از انواع فلج مغزی را ایجاد کند که به آن فلج مغزی مختلط می گویند.
فلج مغزی مختلط زمانی رخ می دهد که کودک علائم دو یا چند نوع فلج مغزی را نشان دهد. حدود 15.4 درصد از همه موارد به عنوان فلج مغزی نوع مختلط تشخیص داده می شود.

انواع CP بر اساس قسمت بدن تحت تاثیر قرار می گیرد

انواع فلج مغزی را می توان بر اساس قسمت هایی از بدن که تحت تاثیر قرار گرفته است طبقه بندی کرد. سی پی گروهی از اختلالات حرکتی است و میزان مشکلات حرکتی مربوط به محل آسیب مغزی است.

اینها انواع فلج مغزی هستند که بر اساس قسمت های بدن که تحت تاثیر قرار می گیرند طبقه بندی می شوند:

مونوپلژی مونوپلژی
مونوپلژی نوع نادری از مشکلات حرکتی است که زمانی رخ می دهد که فقط یک دست یا پا تحت تاثیر قرار می گیرد.
دیپلژی دیپلژی
دیپلژی دو اندام را تحت تاثیر قرار می دهد که اغلب پاها را درگیر می کند. کودکان مبتلا به دو پلژی نیز ممکن است مشکلات حرکتی خفیفی در قسمت بالایی بدن داشته باشند. در بسیاری از موارد، دو پلژی نتیجه زایمان زودرس است که منجر به فلج مغزی می شود.
همی پلژی همی پلژی
همی پلژی کل یک طرف بدن را درگیر می کند. بازو به طور کلی بیشتر از ساق پا تحت تأثیر قرار می گیرد و با مچ دست یا آرنج خمیده مشخص می شود. خونریزی مغزی قبل از تولد می تواند منجر به همی پلژی شود.
سه پلژی سه پلژی
تری پلژی زمانی رخ می دهد که سه اندام تحت تاثیر قرار می گیرند. یک مثال زمانی است که هر دو پا و یک دست نمی توانند آزادانه حرکت کنند.
چهار پلژی کوادری پلژی
کوادری پلژی زمانی رخ می دهد که هر چهار اندام تحت تاثیر قرار گیرند. پاها به طور کلی بیشتر از بازوها تحت تاثیر قرار می گیرند. تون عضلانی تنه نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. کوادری پلژی ممکن است باعث کنترل محدود بر عضلات صورت شود. این می تواند بر صحبت کردن، خوردن و بلعیدن تأثیر بگذارد.
همی پلژی مضاعف همی پلژی مضاعف
همی پلژی مضاعف زمانی اتفاق می افتد که هر چهار اندام تحت تاثیر قرار می گیرند، اما یک طرف بیشتر از طرف دیگر تحت تاثیر قرار می گیرد.

استفاده از این طبقه بندی اضافی می تواند به تمایز بین انواع فلج مغزی کمک کند. به عنوان مثال، تشخیص فلج مغزی ممکن است «دیپلژی اسپاستیک» یا «همی‌پلژی اسپاستیک» باشد.

اگر سؤالی در مورد انواع فلج مغزی فرزندتان دارید، راهنمای جامع ما می تواند به شما کمک کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×