قوز کردن در بیماران پارکینسون

در سال 2021 مقاله ای در سایت سازمان بیماری پارکینسون آمریکا منتشر شد که در آن دکتر گیلبرت(Gilbert) یکی از پزشکان بنام و مطرح این بیماری را بدین شکل توصیف کرد: پارکیسنون بیماری ای است که ویژگی ها و علائم بالینی آن به خوبی شناخته شده اما هنوز هم پزشکان نتوانسته اند دلیل قانع کننده ای برای آن پیدا کنند. در بسیاری از موارد بیماری، افراد پس از گذشت مدتی خمیده میشوند و در برخی دیگر این بیماری علائم و نشانه های دیگری دارد.

در ادامه این مقاله سعی داریم تا مشکل قوز کردن در بیماران پارکینسون را به طور کامل بررسی کنیم. همچنین راه حل هایی نیز به منظور بهبود این مشکل ارائه خواهیم داد.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

دلیل بروز ناهنجاری های بدنی در بیماران مبتلا به پارکینسون

در واقع با وجود پیشرفت علم پزشکی هنوز هم علت قوز کردن بیماران مشخص نیست! البته که پزشکان دلیل این رفتار بدن در بیماران را به 4 گروه دسته بندی کرده اند:

1.میوپاتی یا اختلالات عضلانی: یکی از دلایل قوز کردن بیماران را میتوان میوپاتی دانست. میوپاتی به دلیل کمبود پروتئین در ماهیچه ها اتفاق می‌افتد. به سبب این اختلال به مرور زمان رشته های عضلانی در ماهیچه های بدن تحلیل میروند. معمولا این بیماری روی عضلات پا، دست، کمر، صورت و… تاثیر میگذارد.

2.دیستونی یا فعالیت بیش از حد عضلات: منظور از فعالیت بیش از حد عضلات همان منقبض شدن غیر ارادی آنها است که به عنوان یک بیماری و اختلال عصبی-حرکتی شناخته میشود. دامنه حرکات بیمار در این اختلال عصبی، ثابت میماند.

3.عارضه جانبی دارو: متاسفانه دارو هایی که بیماران پارکینسون مصرف میکنند دارای عوارض جانبی است. در صورتی که قوز و خمیدگی کمر فرد در مدت کوتاهی پس از شروع به مصرف دارو ها اتفاق افتاد، میتوان گمان کرد که دلیل بروز آن، مصرف این دارو ها میباشد. به طور معمول پس از مصرف دارو هایی مانند پرامی پکسول، روپینیرول و روتیگوتین میتوان انتظار عوارض جانبی به این شکل را داشت.

4.بخشی که مربوط به پیشرفت بیماری پارکینسون در بدن میباشد: اشاره کردیم که این بیماری هنوز هم ناشناخته بوده و برای بسیاری از پزشکان همانند رازی حل نشده باقی مانده است. به همین سبب نیز دلیل چهارم خمیدگی کمر بیماران مبتلا به آن، مربوط به این بیماری بوده که دانشمندان هنوز نتوانسته اند را کشف کنند.

حالت خمیده و قوز کردن در بیماران پارکینسون

چنانچه به نحوه راه رفتن بیمارانی که از این بیماری رنج میبرند دقت نمایید، متوجه خواهید شد که کمر آنها خمیده بوده و شانه های این افراد نیز به سمت جلو خم شده است. وجود این موضوع سبب میشود تا مرکز و نقطه ثقل بدن فرد منحرف شود. همین عامل هم دلیلی بر عدم تعادل افرادی است که به این بیماری مبتلا شده اند.

با توجه به مصاحبه هایی که با بیماران پارکینسون انجام شد، این افراد اذعان داشتند که انگار بدن آنها در مقابل حرکت کردن مقاومت میکند. مغز مبتلایان به این بیماری بدن را به گونه ای هدایت میکند تا حین حرکت کمترین فضای ممکن را اشغال کنند و از روش هایی برای حرکت استفاده نمایند تا میزان انرژی کمتری مصرف شود.

در ادامه دو سندرم که سبب قوز کردن افراد میشوند و در بیماران مبتلا به پارکینسون شایع هستند را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. دقت داشته باشید که مبتلا شدن فرد به این دو سندرم تنها به دلیل وجود بیماری پارکینسون نبوده و میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

سندرم افتادگی سر و کمپتوکورمی

آمار های منتشر شده نشان داده است که حدود 5 الی 10 درصد از بیماران پارکینسون وضعیت بدنی شدید تر و واضح تری دارند. این بیماران به سندرم افتادگی سر یا DHS و سندرم خم شدگی ستون فقرات یا کمپتوکورمی مبتلا میشوند. سندرم خم شدگی ستون فقرات سبب میشود تا کمر بیماران بیش از 45 درجه خم شود. البته که تنها علت ایجاد این سندرم ها در بدن بیماری پارکینسون نیست و بروز آنها میتواند دلایل دیگری نظیر بیماری های عصبی، آتروفی سیستم چندگانه، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، بیماری های عضلانی و… داشته باشد.

در هر دو سندرم افتادگی سر و کمپتوکورمی، سر افراد به سمت جلو خم میشود و به اصطلاح قوز میکنند و همچنین این سندرم ها، با راه رفتن بدتر هم میشوند. موردی که سبب تمایز سندرم های سر و کمپتوکورمی با سندرم کیفوز میشود آن است که فرد حین دراز کشیدن در دو سندرم اول قادر خواهد بود تا سر، گردن و کمر خود را صاف نماید. چنانچه فردی به سندرم کیفوز مبتلا شود، قادر به صاف کردن گردن و کمر خود نبوده و حتی حین دراز کشیدن نیز بدن او در حالت صاف قرار نمیگیرد.

به هر حال اما قوز کردن در افراد نه تنها برای خود شخص آزاردهنده است، بلکه خطرناک نیز میباشد. در چنین حالتی غذا خوردن، حرف زدن، نوشیدن و بسیاری از کار های دیگر برای شخص سخت میشوند. این افراد پس از خم شدن مشکلات متعددی به منظور بلند شدن دارند و در این وضعیت نفس کشیدن و قورت دادن بزاق کاری سخت و دشوار خواهد بود. ضمن اینکه دیگر فعالیت های روزمره مانند راه رفتن نیز به دلیل مشکلات بدنی و همچنین مشکلات تنفسی برای آنها دشوار میباشد.

سندرم پیزا

از دیگر ناهنجاری های بالینی که در بیماران پارکینسون رایج است سندرم پیزا است. این سندرم در واقع باعث خم شدن بدن فرد به یک طرف خاص بوده و معمولا افرادی که مبتلا به این سندرم هستند، بدن آنها 10 الی 15 درجه خم شدگی دارد. علائم و نشانه های این سندرم شباهت های زیادی به دو سندرم افتادگی سر و کمپتوکورمی داشته و به همین دلیل تشخیص آنها بسیار سخت میشود. در هر 3 سندرم فرد بیمار حین راه رفتن قوز کرده و این خمیدگی کمر هنگام دراز کشیدن وجود ندارد.

این سندرم به آرامی روی بدن بیمار تاثیر میگذارد. دکتر گیلبرت اشاره کرد که در مواردی مشاهده کرده است که بیمارانی که به مطب او مراجعه کردند، در مراحل پیشرفته این سندرم به سر میبردند. هنگامی که او از آنها دلیل مراجعه دیر آنها به پزشک را پرسید، بیماران جواب دادند که حتی متوجه کج شدن بدن خود نشده بودند!

چطور قوز کردن بیماران را درمان کنیم؟

در صورتی که تا به اینجای مقاله همراه ما بوده باشید، احتمالا شما نیز به دنبال راه درمانی برای قوز کردن بیماران خود هستید. روش های درمانی زیادی برای بهبود وجود دارد که ما در ادامه برخی از مطمئن ترین روش هایی که توسط پزشکان مطرح پیشنهاد میشوند را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

1.کاردرمانی در منزل: به جرات میتوان گفت که یکی از بهترین و موثرترین روش هایی که میتواند سبب بهبود قوز کردن بیماران شود، کاردرمانی است. کاردرمانگر با بررسی نقاط ضعف بدنی فرد بیمار روی بهبود آنها با استفاده از انجام فعالیت های بدنی و ورزشی تمرکز میکند. البته که وظیفه کاردرمانگر تنها تمرکز روی بهبود وضعیت جسمی فرد نبوده و ابعاد روانی و اجتماعی او را نیز بهبود میبخشد. این کار به بیمارانی که دچار ناتوانی های ذهنی هستند کمک میکند تا راحت تر با محیط بیرون خود ارتباط برقرار کنند.

یکی از فواید و مزایای انجام دوره های کاردرمانی در منزل، آشنایی فرد با محیط خانه بوده و همین عامل نیز سبب میشود تا روند بهبودی او شتاب بگیرد.

2.فیزیوتراپی: در کنار انجام کاردرمانی، میتوانید به منظور افزایش سرعت بهبودی وضعیت بیمار از دوره های فیزیوتراپی نیز استفاده نمایید. فیزیوتراپ با در نظر گرفتن وضعیت بدنی و بالینی بیمار تمرینات و ورزش هایی به او میدهد که باعث تقویت عضلات بدن او میشود.

به طور معمول هنگامی که بیمارانی که دچار پارکینسون شده اند به یک فیزیوتراپ مراجعه میکنند، پزشک بیشتر روی عضلات پشت، گردن، پا، دست و… آنها تمرکز میکند.

3.افزایش میزان لوودوپا: در آزمایشات انجام شده روی بیماران پارکینسون، برخی از آنها با قطع شدن داروی لودووپا، واکنش های بدنی شدیدی نشان داده اند. این افراد پس از آنکه پزشکان دوباره میزان دوز لودووپا دارو های آنها را افزایش دادند، وضعیت بهتری داشتند. البته این نکته هم شایان توجه است که این مورد روی تمام بیمار ها جواب نداده و تنها درصد کمی از آنها با این روش درمانی نتیجه مثبت داده اند.

نکات مهم در خصوص قوز کردن بیماران

  • قوز کردن و خمیدگی کمر فرد میتواند سبب بروز مشکلاتی در راه رفتن، غذا خوردن، نفس کشیدن و… شود.
  • بیماران پارکینسون به منظور بهبود وضعیت بدنی خود میتوانند از تجهیزات کمکی همانند عصا و واکر استفاده کنند.
  • از جمله روش های درمانی که برای درمان قوز کردن پیشنهاد میشود میتوانیم به کاردرمانی و انجام دوره های فیزیوتراپی اشاره کنیم.

سیب نت؛ با کمک ما به جنگ با بیماری ها بروید!

سیب نت به عنوان یکی از مراکز و وبسایت های ارائه دهنده انواع خدمات توانبخشی در منزل به شمار میرود. وبسایت ما از افرادی ماهر و مجرب تشکیل شده و به این دلیل که قابلیت کاردرمانی در منزل را برای بیماران خود فراهم کرده، درصد رضایت مشتریان و بیماران خود را افزایش داده است. خدمات سایت ما شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی در منزل میباشد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان را بیشتر با یکی از علائم مهم در بیماری پارکینسون یعنی قوز کردن آشنا کنیم. یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید وضعیت روحی بیمار است. این عامل میتواند تاثیر بسزایی روی بهبود فرد داشته باشد.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×