مشکلات گفتار و صدا در افراد مبتلا به پارکینسون

در این مقاله سعی داریم تا با مشکلات گفتار و صدا در اشخاص مبتلا به بیماری پارکینسون آشنا کنیم.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

بیماران زیادی پس از ابتلا به بیماری پارکینسون با انواع مشکلات گفتاری روبه‌رو شده‌اند. حتی در برخی موارد دیده شده که نوع حرف زدن و زبان بدن شخص بیمار نیز با مشکل مواجه شده است. البته که جای هیچ نگرانی نیست و بیمارانی که از مشکلات گفتار و صدا رنج می‌برند، با استفاده از شیوه‌های درمانی صحیح، قادر هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به روند زندگی قبلی خود بازگردند.

در این مقاله سعی داریم تا دلایل و راه‌های درمان مشکلات گفتار و صدا در بیماران پارکینسون را زیر ذره بین ببریم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا بیماران پارکینسونی، دچار مشکلات گفتاری می‌شوند؟

پارکینسون به دلیل بروز یکسری تغییرات شیمیایی در مغز به وجود می‌آید. این تغییرات سبب می‌شود تا حرکات فرد بیمار به صورت کوچکتر و با قدرت کمتری انجام شود. همین عامل هم دلیل اصلی بروز مشکلات در صحبت کردن بیماران است. در موارد شدیدتر بیماری، ناهنجاری‌های گفتاری می‌توانند روی جویدن غذا و قورت دادن آن نیز موثر باشد. در این صورت غذا خوردن و بلعیدن غذا می‌تواند سخت باشد و حتی احتمال خفگی و ورود توده‌های غذا به نای نیز وجود دارد.

مشکلات گفتاری که بیماران مبتلا به پارکینسون آنها را تجربه می‌کنند بیشتر مربوط به عدم توانایی مغز در پردازش اطلاعات ورودی است. مغز این بیماران دیگر قادر نیست تا با سرعت قبل، افکار و اطلاعات ورودی را پردازش نماید و به همین دلیل هم بیشتر افراد برای حرف زدن تقلا می‌کنند. بیماران پارکینسون اذعان داشتند که حین انجام مکالمه، نمی‌توانند افکار خود را روی صحبت با فرد مقابل متمرکز نگه دارند. به همین سبب هم مدت زمان زیادی را برای پاسخ به طرف مقابل صرف می‌کنند.

انواع مشکلات گفتاری در بیماران مبتلا به پارکینسون

در بخش های قبلی مقاله اشاره کردیم که این بیماری می‌تواند سبب بروز مشکلات مختلفی در نوع و نحوه حرف زدن شود.

مشکلات گفتار و صدا

به طور معمول بیمارانی که در دوره‌های گفتاردرمانی سیب‌نت شرکت می‌کنند، به طور نامفهوم صحبت می‌کنند و یا به قدری سریع حرف می‌زنند، که حرف‌های آنها قابل فهم نیست. این موارد تنها چند نمونه از مشکلات گفتاری است که این بیماران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. در برخی موارد حتی صدای بیماران نیز تغییر پیدا می‌کند:

  • صدای آنها بسیار آرام شده و در حد زمزمه است.
  • تن صدای آنها تغییر می‌کند.
  • مثل کسی که گلودرد دارد، کمی خشن‌تر صحبت می‌کنند.

افرادی که از بیماری پارکینسون رنج می‌برند اغلب نمی‌توانند تشخیص دهند که میزان تن صدای آنها چقدر است و اکثرا تصور می‌کنند که فریاد میزنند! به این دلیل هم سعی می‌کنند تا صدای خود را کاهش دهند. درصد بالایی از بیماران نیز به همین علت با صدایی بسیار آرام صحبت می‌نمایند.

مشکل در مکالمات روزانه

عواملی که خدمت شما عزیزان معرفی کردیم، می‌توانند سبب بروز مشکلات مختلفی در مکالمات روزانه شما شوند. ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز و همچنین مشکلات گفتاری، به این دلیل خطرناک هستند که باعث گوشه گیری فرد می‌شوند. این بیماران پس از ابتلا به پارکینسون، دچار افسردگی خواهند شد و به همین علت پیشنهاد می‌شود تا این افراد زیر نظر روانشناس باشند و برای بهبود مشکلات گفتاری خود نیز در دوره های گفتاردرمانی در منزل شرکت نمایند.

برخی از مشکلات گفتار و صدا که در مکالمات روزانه بسیار رخ میدهند عبارتند از:

  • عدم توانایی تمرکز و رهبری
  • عدم تلفظ درست کلمات
  • نمی‌توانید مدت طولانی صحبت کنید.
  • ممکن است احساس کنید انرژی بیشتری برای مکالمه با افراد نیاز دارید.
  • افکار شما بسیار پراکنده است.
  • اعتماد به نفس شما بسیار کاهش پیدا می‌کند.

گفتاردرمانی؛ بهترین روش درمان مشکلات گفتار و صدا!

گفتاردرمانی یکی از رشته‌های نوین توانبخشی بوده و افرادی که در این زمینه تخصص دارند، نحوه گفتار، حالات چهره و بلع بیماران را بررسی می‌کنند. یک گفتاردرمانگر با مشکلات گفتاری که بیماران مبتلا به پارکینسون تجربه می‌کنند، آشنا بوده و به همین دلیل به آنها در زمینه‌های مختلفی کمک می‌کند.

طبق نظر گفتاردرمانگران وبسایت ما، بیماران پس از گذراندن دوره‌های گفتاردرمانی در منزل می‌توانند به راحتی افکار خود را در قالب کلمات بیان کنند، ایده‌های خود را به دیگران منتقل نمایند، درک خود از اتفاقات را بگویند، با سرعت بیشتری به مکالمه بپردازند و…. دستیابی به این اهداف با استفاده از استراتژی‌ها و تمرین‌هایی که به بیمار داده می‌شود، میسر می‌باشد.

تمرکز اصلی گفتاردرمانگران در دوره‌های گفتاردرمانی در منزل، روی بهبود کیفیت مکالمه بیماران است. یکی از روش‌های مرسومی که به منظور افزایش کیفیت مکالمات در این افراد استفاده می‌شود، نرم افزارهای تقویت صدا و یا اپلیکیشن‌هایی که به تولید جمله و کلمه کمک می‌کند، می‌باشند. این برنامه‌ها نه تنها صحبت کردن را برای افراد بسیار راحت‌تر می‌کنند، بلکه سبب افزایش اعتماد به نفس آنها شده و در نتیجه نیز، روند درمان بیماری و از بین رفتن مشکلات گفتاری می‌شوند.

علائم مشکلات گفتار و صدا در بیماران مبتلا به پارکینسون خاص بوده و به همین سبب نیز تمامی دوره‌های گفتاردرمانی نمی‌توانند روی آنها تاثیر خوبی بگذارند. حالا احتمالا این سوال برای شما به وجود آمده که از خدمات کدام کلینیک توانبخشی استفاده کنیم که سابقه کار با بیماران پارکینسون را نیز داشته باشد؟

سیب نت؛ متخصص در بیماری پارکینسون!

سیب‌نت یکی از بهترین مراکز توانبخشی است که با ویژگی و علائم بیماران پارکینسون به طور کامل آشنا می‌باشد. ما می‌دانیم که بروز این بیماری می‌تواند فشار بسیار زیادی را روی خانواده و همچنین شخص بیمار وارد نماید. به همین سبب نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بیماران با سرعت بیشتری روند درمان و بهبودی خود را طی کنند و به روتین زندگی خود برگردند.

بیمارانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نیاز به مراقبت دارند و باید همیشه تحت نظر باشند. در صورتی که از خدمات کاردرمانی، فیزیوتراپی و یا گفتاردرمانی سایت ما استفاده نمایید، می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز با تیم درمانی ما تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید. اشاره کردیم که این بیماران از نظر روحی نیز ممکن است بسیار آسیب ببینند و حتی احتمال دارد دچار افسردگی‌های شدید نیز شوند. از دیگر خدماتی که متخصصان سایت سیب نت به شما عزیزان ارائه می‌دهند، مشاوره و کمک به بیمار در جهت بهبود وضعیت روحی خود است.

علاوه بر موارد ذکر شده، تیم سیب نت نیز وضعیت روحی و جسمی بیمار و همچنین روند بهبودی آن را به طور دقیق زیر نظر دارد. یکی از سیاست‌های سیب‌نت که تاثیر بسیار مثبتی روی بهبودی بیماران داشته، آموزش فرد و خانواده او می‌باشد. به صورتی که پس از پایان هر جلسه از گفتاردرمانی، تمرین‌هایی که بیمار باید انجام دهد به او گفته شده و نکات مهمی که خانواده او باید رعایت نمایند نیز به آنها گوشزد می‌شود.

تکنیک هایی برای بهبود کیفیت مکالمه

تکنیک‌هایی که در ادامه قصد معرفی آنها به شما عزیزان را داریم، تنها تمرین هایی مکمل هستند. بهتر است تا ضمن انجام تمرین های زیر، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و سپس در دوره های گفتاردرمانی در منزل شرکت نمایید.

1.قبل از شروع مکالمه سعی کنید راحت باشید. احساس راحت بودن تعاریف متفاوتی در هر فرد دارد ولی به طور کلی میتوانید نفس عمیقی بکشید، نوع نشستن خود را تنظیم کنید، افکار خود را متمرکز نمایید و….

2.بیان کردیم که بیماران مبتلا به پارکینسون همیشه گمان میکنند که بسیار بلند صحبت میکنند، اما این در صورتی است که با صدای بسیار کمی حرف میزنند. حین سخن گفتن همیشه فکر کنید که در یک اتاق بزرگ نشسته اید و در حال سخنرانی برای تعداد زیادی از افراد هستید. این تصور کمک میکند تا واضح تر و با صدای بلندتری صبحت کنید.

3.سعی کنید در حرف زدن خود از جملات کوتاه تری استفاده نمایید. اکثر بیماران حین صحبت کردن، با مشکل تنگی نفس مواجه میشوند. کوتاه نگه داشتن جملات ضمن اینکه از نفس افتادن شما جلوگیری میکند، بلکه کمک میکند تا افکار خود را برای جملات بعدی متمرکز نگه دارید.

4.آواز خواندن و یا صحبت با صدای بلند در مواقع تنهایی نیز میتواند تاثیر مثبتی روی بهبود کیفیت حرف زدن بیماران داشته باشد.

5.از برقراری ارتباط با مردم و خانواده نترسید! شما نیاز دارید تا با مردم در ارتباط باشید. یکی از فعالیت هایی که بسیار به بیماران پارکینسون توصیه شده، ورزش های صبحگاهی است که به صورت دسته جمعی در پارک ها انجام میشوند. در این جلسات نه تنها عضلات بدن ورزش میکنند، بلکه تار های صوتی افراد نیز قوی تر میشوند. شرکت در جلسات ورزشی صبحگاهی را حتما در نظر داشته باشید!

نکات مهم در مورد مشکلات گفتاری

  • مشکلات گفتار و صدا یکی از انواع علائم شایع بیماری پارکینسون است.
  • حالت چهره، نوع حرف زدن، تن صدا افراد پس از ابتلا به این بیماری تغییر می‌یابد.
  • بهترین شیوه درمانی برای بیمارانی که از این مشکل رنج میبرند، دوره های گفتاردرمانی است.
  • گفتاردرمانگران خوردن، آشامیدن، حالات چهره، زبان زدن، صحبت کردن و… بیماران را بررسی میکنند.
  • تمرکز اصلی دوره های گفتاردرمانی روی بهبود کیفیت مکالمه بیماران میباشد.
  • سیب نت به عنوان یکی از بهترین کلینیک های توانبخشی در شهر تهران و کرج به شمار میرود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل با مشکلات گفتار و صدا در بیماران مبتلا به پارکینسون آشنا نماییم.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×