اثرات فیزیکی سکته مغزی

فهرست مطالب

سکته مغزی در فعالیت‌های بدنی مانند راه رفتن و استفاده از دست‌ها و بازوها به دلیل ضعف عضلانی، سفتی و تغییر در حس، مشکلاتی ایجاد می‌کند. این مقاله به اثرات فیزیکی مختلف سکته مغزی و گزینه‌های درمان و توانبخشی می پردازد.

در این صفحه سه عنوان اصلی زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • انواع تغییرات فیزیکی پس از سکته مغزی
  • توانبخشی
  • درمان‌های مشکلات جسمانی پس از سکته مغزی

انواع تغییرات فیزیکی پس از سکته مغزی

ضعف عضلانی

عضلات پس از سکته مغزی دچار ضعف و ناتوانی می‌شوند که این امر در نشستن، ایستادن، راه رفتن، حرکت دادن بازوها یا نگه داشتن اشیا افراد را با مشکل مواجه شوید.

ضعف در یک طرف بدن اغلب به عنوان همی پارزی و به فلج یک طرف بدن را همی پلژی می‌گویند. اگر ضعف یا فلج اندام‌ها را دارید، ممکن است برای فعالیت‌های روزمره به کمک نیاز داشته باشید، ممکن است کارهایی مانند برداشتن و نگه داشتن اشیا و سایر کارهای روزمره را سخت‌تر کند و یا ضعف در عضلات پا، ممکن است باعث لغزش و زمین خوردن شود. به عنوان مثال، مچ پای شما ممکن است وقتی روی آن وزن می‌اندازید، برگردد.

ضعف عضلانی در یک طرف نیز می‌تواند هماهنگی حرکات و تعادل را دشوارتر کند. ممکن است نشستن یا ایستادن برای شما مشکل باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد افتادن و مشکلات تعادل، صفحه تعادل ما را ببینید.

افتادگی مچ پا(foot drop)

افتادگی پا ناشی از ضعف عضلانی مچ پا است که بلند کردن انگشتان پا و قسمت جلویی پا را سخت‌تر می‌کند. این باعث می‌شود که هنگام راه رفتن انگشتان پا روی زمین گیر کنند. ممکن است پای خود را بالاتر از حد معمول بلند کنید یا پای خود را به سمت بیرون ببرید تا ضعف مچ پا را جبران کنید. افتادگی مچ پا می‌تواند منجر به مشکل در راه رفتن و افزایش خطر افتادن شود.

خستگی

خستگی پس از سکته شایع است. ممکن است احساس خستگی یا کمبود انرژی کنید و متوجه شوید که خستگی با استراحت بهتر نمی‌شود. ممکن است متوجه شوید که نمی‌توانید به اندازه معمول کارها را انجام دهید یا فعالیت‌های بدنی سریعتر خسته کننده می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است برای استفاده از کارد و چنگال در پایان غذا مشکل داشته باشید. همچنین ممکن است متوجه شوید که علیرغم راه رفتن ایمن در ابتدای یک خرید، خسته می‌شوید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه خستگی ما مراجعه کنید.

از دست دادن تناسب اندام

بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که آمادگی قلبی عروقی خود را از دست داده‌اند، زیرا پس از سکته فعالیت کمتری دارند. فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند به بهبود تناسب قلبی عروقی و استقامت شما کمک کند. فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش بیشتر خطر سکته مغزی و بهبود سلامتی شما کمک کند.

درد

درد یکی از اثرات فیزیکی سکته مغزی است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از افراد اسپاستیسیتی یا سفتی عضلانی دارند که می‌تواند باعث درد شود. درد شانه می‌تواند به دلیل سفتی عضلانی یا به دلیل ضعف عضلات باشد که منجر به دررفتگی شانه می‌شود.

برخی از افراد همچنین ممکن است احساسات دردناک یا غیرعادی مانند سوزن سوزن شدن، گزگز یا سوزش داشته باشند که ممکن است به دلیل آسیب به سیستم عصبی باشد. سردرد پس از سکته نیز شایع است. صفحه درد ما اطلاعات بیشتری در این زمینه دارد.

اسپاستیسیتی

سکته مغزی به نحوه کنترل اعصاب عضلات شما آسیب برساند که می‌تواند منجر به انقباض عضلانی غیر عادی برای دوره‌های طولانی یا اسپاسم شود که به عنوان اسپاسم یا هایپرتونی شناخته می‌شود.

تون عضلانی میزان مقاومت یا کشش در عضلات است که شما را قادر می‌سازد حرکت کنید و در موقعیت خود بمانید. ماهیچه‌ها هرگز به طور کامل شل نمی‌شوند. آنها حتی زمانی که منقبض نمی‌شوند مقداری مقاومت را حفظ می‌کنند و در لمس حالت فنری دارند.

با اسپاستیسیتی، تون ماهیچه‌ها افزایش پیدا می‌کند و بسیار سفت می‌شوند. افراد مبتلا به اسپاستیسیتی ممکن است در حرکت بازوها یا دست‌های خود مشکل داشته باشند یا ممکن است متوجه شوند که عضلات سفت پا بر راه رفتن آنها تأثیر می‌گذارد. اسپاستیسیتی حدود یک چهارم از بازماندگان سکته را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اسپاستیسیتی می‌تواند در عرض یک هفته پس از سکته مغزی یا مدتی بعد ایجاد شود. می‌توان آن را برای جلوگیری از مشکلاتی مانند انقباض درمان کرد.

کانترکچرها

گاهی اوقات اسپاستیسیتی می‌‌تواند باعث کوتاه شدن دائمی عضلات شود که به آن انقباض می‌گویند. اگر این اتفاق بیفتد، می‌تواند به این معنی باشد که مفصل نمی‌تواند به طور کامل خم یا صاف شود و ماهیچه‌ها نمی‌توانند به صورت کامل باز یا بسته شوند.

اگر اسپاستیسیتی در بازو یا دست خود دارید، ممکن است دست در حالت خمیده باقی بماند. ممکن است در مواردی مانند پوشیدن لباس دچار مشکل شوید. اگر در پای خود انقباض دارید، ممکن است راه رفتن برایتان دشوار باشد.

تغییرات در احساس

سکته مغزی می‌تواند به طرق مختلف بر احساس شما تأثیر بگذارد.

احساس حساسیت کمتر به لمس. به این حالت هیپوآستزی می‌گویند. ممکن است اندام شما بی حس شود و این می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر از فشار روی پوست خود، مانند لباس یا کفش تنگ، آگاه نباشید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید پوست شما را ساییده و آسیب ببینند.

احساس حساسیت کمتر به دما. این نمونه دیگری از هیپوآستزی است. اگر این را تجربه کردید، ممکن است در خطر سوختگی یا سرد شدن بیش از حد خود باشید، بنابراین ممکن است لازم باشد اقدامات بیشتری برای مراقبت از خود انجام دهید. برای مثال، ممکن است لازم باشد در صورت دوش گرفتن یا شستشو، دمای آب را با دست سالم خود به دقت آزمایش کنید.

احساس حساسیت بیشتر نسبت به محرک‌ها. این حالت هایپراستزی نامیده می‌شود و می‌تواند بر طیفی از حواس شما مانند چشایی، شنوایی یا لامسه تأثیر بگذارد. پس از سکته مغزی، برای برخی افراد تماشای تلویزیون یا قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ را دشوار می‌شود، زیرا ممکن است خیلی بلند به نظر برسد و احساس طاقت‌فرسا کنند.

احساس بی‌اطلاعی از وضعیت و حرکت در اندام‌های خود. بدن شما سیستمی دارد که آن را از موقعیت و حرکت خودآگاه می‌کند. برخی از افراد پس از سکته مغزی با این مشکل مواجه می‌شوند. ممکن است برای حرکت کردن مشکل داشته باشید. شاید لازم باشد به اندام خود نگاه کنید تا بدانید کجا هستند. برخی افراد احساس می‌کنند که اندام‌هایشان (یا بخشی از آن‌ها) به آن‌ها تعلق ندارد، یا دوست دارند اندازه یا شکل آن‌ها تغییر کند.

داشتن احساسات غیرمعمول روی پوست یا اندام‌هایتان. گاهی اوقات به این حالت پارستزی گفته می‌شود. احساسات رایج شامل سوزن سوزن شدن در اندام‌های آسیب دیده است. گاهی اوقات این احساسات می‌توانند ناخوشایند باشند، مانند سوزش، فشار یا احساس اینکه چیزی روی پوست شما می‌دود.

توانبخشی

هر سکته مغزی متفاوت است. تیم سکته مغزی ما از شما حمایت می‌کند تا بهترین بهبودی ممکن را برای شما رقم بزند. بهبودی در چند ماه اول پس از سکته مغزی در سریع‌ترین حالت خود است، اما بسیاری از افراد ماه‌ها یا سال‌ها پس از سکته مغزی نیز ممکن است بهبود یابند.

پس از سکته مغزی، باید مورد ارزیابی قرار بگیرید تا متوجه شوید چه مشکلاتی دارید. شما باید تمام توانبخشی مورد نیاز خود را برای کمک به بهبودی خود دریافت کنید تا شما را قادر سازد تا حد امکان مستقل باشید.

توانبخشی از زمانی که در بیمارستان هستید باید شروع شود و باید پس از ترک بیمارستان تا زمانی که به آن نیاز دارید ادامه یابد. اگر عوارض فیزیکی مانند مشکلات حرکتی، تعادل یا اختلالات حسی دارید، ممکن است فیزیوتراپی یا کاردرمانی به شما پیشنهاد شود. اگر مشکلات حرکتی دارید، کاردرماین باید تا زمانی ادامه یابد که مستقل‌تر شوید یا بتوانید با کمک دیگران حرکت کنید.

درمان توانبخشی شما باید توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی انجام شود. ممکن است یک به یک یا به صورت گروهی انجام شود. ممکن است تمریناتی برای تمرین در زمان خود داشته باشید. تمرین منظم فعالیت‌ها در بین جلسات درمانی می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. می‌توانید از خانواده یا دوستان بخواهید که شما را حمایت و تشویق کنند. سعی کنید حرکات و تمرینات را در وظایف روزمره خود قرار دهید.

اگر پس از خروج از بیمارستان در مورد اثرات فیزیکی سکته مغزی به کمک نیاز دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند مشاوره بدهند و شما را به متخصصانی مانند فیزیوتراپ یا کاردرمان ارجاع دهند.

اگر در توانبخشی مورد نیاز خود مشکل دارید، برای مشاوره و اطلاعات با خط راهنمای ما تماس بگیرید.

درمان ضعف عضلانی ناشی از سکته مغزی

کاردرمانی

کاردرمانگران می‌توانند به شما در یافتن راه‌هایی برای انجام فعالیت‌های روزمره و حفظ استقلال خود کمک کنند. آنها می‌توانند ارزیابی کنند که سکته چگونه بر زندگی شما تأثیر گذاشته است، از جمله اینکه چگونه مشکلات حرکتی، تعادل و احساسات بر فعالیت‌های روزمره شما تأثیر می‌گذارد. آنها برای یافتن راه حل با شما همکاری خواهند کرد. این ممکن است شامل حرکات و فعالیت‌هایی باشد که می‌توانید برای بازیابی مهارت‌ها و تقویت قدرت خود تمرین کنید. آنها همچنین ممکن است تجهیزات ویژه یا راه‌های جایگزینی را برای انجام یک فعالیت پیشنهاد کنند.

برای انجام کاردرمانی پس از خروج از بیمارستان، از پزشک خود بخواهید که شما را برای ارزیابی معرفی کند.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست مشکلات شما را ارزیابی می‌کند و برای تعیین اهداف با شما همکاری می‌کند. آنها فعالیت‌ها و حرکاتی را برای بهبود قدرت، استقامت و انعطاف پذیری شما توصیه می‌کنند.

شما می توانید برای تقویت عضلات خود تمرین کنید تا آنها را کارآمدتر کنید. همچنین می‌توانید یاد بگیرید که حرکت دهید و از عضلات خود به روشی متفاوت استفاده کنید تا عضلات ضعیف را جبران کنید. توانبخشی با کمک درمانگر شروع می‌شود، اما تمرین فعالیت‌ها در بین جلسات می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند.

برای دسترسی به فیزیوتراپی پس از خروج از بیمارستان، می‌توانید با مجموعه سیب‌نت تماس بگیرید.

درمان‌های افتادگی مچ پا

کاردرمانگران و فیزیوتراپیست‌ها با تقویت عضلات مچ پا و ساق پا می‌تواند به افتادگی مچ پا کمک کنند.

ارتز مچ پا(AFO)

ارتز مچ پا (AFO) نوعی بریس است که مچ پا و پای شما را در یک موقعیت نگه می‌دارد تا خطر افتادن یا زمین خوردن را کاهش دهد. این ارتز به بهبود سرعت راه رفتن، ثبات و تعادل شما کمک می‌کند. AFO شما باید توسط یک متخصص واجد شرایط ساخته شود و ممکن است توسط کاردرمانگر یا فیزیوتراپیست به متخصص ارتز و پروتز جهت ساخت ارجاع داده شوید.

Functional Electrical Stimulation

از تحریک الکتریکی عملکردی (FES) می‌توان برای بهبود توانایی راه رفتن استفاده کرد. به شما کمک می‌کند سریعتر راه بروید، از زمین خوردن جلوگیری کنید و استقلال کسب کنید. از سیگنال‌های الکتریکی کوچک برای تحریک مستقیم عضلات ضعیف استفاده می‌شود. این سیگنال‌های الکتریکی جایگزین تکانه‌های عصبی می‌شوند که در اثر آسیب به مغز قطع شده‌اند. الکترودها را می‌توان بر روی پوست قرار داد تا تحریک الکتریکی ایجاد کند.

وجود FES روی پوست می‌تواند باعث قرمزی شود و بر اسپاستیسیتی تأثیر بگذارد، بنابراین توصیه می‌شود پس از مشورت با درمانگر خود در یک مرکز تخصصی این کار را انجام دهید. اگر درمان مناسبی برای شما باشد، پزشک می تواند شما را برای ارزیابی و تناسب به یک مرکز تخصصی FES یا درمانگر ارجاع دهد.

درمان اسپاستیسیته، سفتی عضلانی و کانترکچر

اگر بعد از سکته مغزی دچار ضعف شدید، از نظر تغییرات در تون عضلانی، از جمله اسپاستیسیتی، ارزیابی خواهید شد. روش‌های مختلفی برای کاهش اسپاستیسیته وجود دارد. در حالی که در بیمارستان بستری هستید، تیم پزشکی شما باید مطمئن شود که شما به گونه‌ای قرار گرفته‌اید که بازوها و پاهای شما حمایت شوند و عضلات شما کشیده نشوند. آنها همچنین شما را تشویق می‌کنند تا حد امکان حرکت کنید تا مطمئن شوید که عضلات و مفاصل شما دچار خشکی نمی‌شوند.

تیم درمانی شما همچنین باید حرکات کششی، تمرینات و تکنیک‌های ماساژ را با شما انجام دهند. هدف آنها این است که عضلات شما را انعطاف پذیر نگه دارند تا از ایجاد اسپاستیسیتی کنند.

اگر بعد از سکته مغزی دچار اسپاستیسیتی یا انقباضات شدید، باید برای یافتن بهترین درمان توسط یک کاردرمانگر ارزیابی شوید. این ممکن است شامل ترکیبی از فیزیوتراپی و کاردرمانی، درمان با سم بوتولینوم نوع A و داروهای شل کننده عضلانی باشد.

اگر پس از خروج از بیمارستان دچار اسپاستیسیتی شدید، از پزشک عمومی خود بخواهید که شما را به یک کاردرمانگر معرفی کند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی

اگر اسپاستیسیتی دارید، فیزیوتراپیست و کاردرمانگر ممکن است شما را از نظر انجام تمرینات کشش و دریافت ارتز ارزیابی کنند. کاردرمانگر شما می‌تواند تمرینات کششی را برای جلوگیری از اسپاستیسیتی به شما آموزش دهد. آنها همچنین باید به خانواده یا مراقبان شما نشان دهند که چگونه در انجام تمرینات به شما کمک کنند. یک کاردرمانگر ممکن است یک ارتزی برای شما تجویز کند تا به حفظ موقعیت و دامنه حرکتی مناسب در اندام‌های شما کمک کند.

سم بوتولینوم نوع A برای اسپاستیسیته سکته مغزی

سم بوتولینوم نوع A با مسدود کردن عملکرد اعصاب روی عضله عمل می‌کند و توانایی ماهیچه شما را برای انقباض کاهش می‌دهد. چندین نام تجاری از جمله بوتاکس، دیسپورت و زئومین دارد. تون عضلانی را کاهش می‌دهد، و به شما کمک می‌کند تا دامنه حرکتی خود را کامل کنید.

سم بوتولینوم نوع A به صورت تزریق مستقیم به عضله تزریق می‌شود. عمدتا در دست، مچ دست و مچ پا استفاده می‌شود. اثرات آرامش بخش عضلانی معمولاً حدود سه ماه طول می‌کشد و شما نباید هیچ تغییری در احساس در عضلات خود مشاهده کنید. درمان با سم بوتولینوم نوع A همراه با کاردرمانی و سایر تکنیک‌های ممکن مانند آتل، بریس یا تحریک الکتریکی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هر محدوده به دست آمده در عضله حفظ می‌شود. شما باید سه تا چهار ماه پس از درمان مورد ارزیابی قرار بگیرید و در صورت مفید بودن ممکن است درمان های بیشتری به شما پیشنهاد شود.

داروها

ممکن است یک داروی شل کننده عضلانی به شما پیشنهاد شود. اگر در بسیاری از نواحی بدنتان اسپاستیسیتی دارید یا اگر درمان بوتولینوم برای شما کارساز نباشد، این داروها ممکن است کمک کننده باشد. شل کننده‌های عضلانی می‌توانند سفتی و درد را که اغلب همراه با اسپاسم عضلانی است کاهش دهند. آنها می‌توانند صاف کردن یا خم کردن اندام‌های آسیب دیده را آسان‌تر کنند و ممکن است اسپاسم عضلانی را کاهش دهند.

انواع مختلفی از داروها وجود دارد که به طرق مختلف عمل می‌کنند. آنها فقط باید توسط پزشک متخصص تجویز شوند.

درمان تغییرات در حس

تمرینات درمانی و بازآموزی‌های حسی به بازگشت حس پس از سکته مغزی کمک می‌کند. به عنوان مثال، حرکت دادن اجسام با بافت متضاد روی پوست برای کمک به یادگیری مجدد حس لامسه مفید است. یک کاردرمانگر یا فیزیوتراپیست می‌تواند بازآموزی حسی را بخشی از برنامه توانبخشی شما قرار دهد. اگر توانایی احساس گرما یا درد را از دست داده‌اید، باید به شما آموزش داده شود که چگونه از بدن و اندام خود مراقبت کنید تا به خود آسیب نرسانید، یک کاردرمانگر می‌تواند در این مورد کمک کند.

تغییرات در حس ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد. برخی از افراد از تکنیک‌های مختلفی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، آرامش و مدیتیشن بهره می‌برند. اگر احساس درد دارید، ممکن است بتوانید از داروهایی برای درمان درد در کنار کاردرمانی استفاده کنید.

میخواهید بهترین خدمات گفتاردرمانی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

سوالات متداول درباره اثرات سکته مغزی

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

میخواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت

با عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت می‌توانید مقالات و ویدیوهای آموزشی به روز دنیا را به رایگان دریافت کنید.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×