مشکلات غیر حرکتی پارکینسون

بیشتر علائمی که برای بیماری پارکینسون تعریف می‌شود، علائم حرکتی هستند. برخلاف تصور عموم این بیماری تنها باعث کندی، لرزش و سفتی اندام و سایر مشکلات تعادلی نمی‌شود، بلکه روی جنبه‌های دیگری از سلامت فرد نیز تاثیرگذار است. این نوع از علائم پارکینسون به سبب آنکه توسط خانواده و دوستان فرد دیده نمی‌شوند، در مواردی احتمال دارد که نادیده گرفته شوند. شناخت و استفاده از روش‌های درمانی موجود و موثر مانند کاردرمانی می‌تواند تاثیر علائم غیرحرکتی را روی بیماران تا حد زیادی کاهش دهد.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

رایج‌ترین مشکلات غیرحرکتی در بیماران پارکینسون

در ادامه قصد داریم تا برخی از مشکلات غیرحرکتی که درصد بالایی از بیماران با آن دست و پنجه نرم میکنند را خدمت شما معرفی کنیم.

مشکلات روحی و روانی

بهتر است برای بررسی دلیل به خطر افتادن سلامت روحی و روانی بیماران مبتلا به پارکینسون، به بررسی علت اصلی شروع این بیماری در بدن بپردازیم. پارکینسون به سبب عدم ترشح هورمونی به نام دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. این هورمون در بیشتر بخش‌های بدن وجود دارد و وظایف گوناگونی را نیز به عهده دارد. دو مورد از وظایف اصلی هورمون دوپامین در مغز می‌توانیم به مخابره پیام‌های عصبی و خوشحالی افراد اشاره کنیم. هورمون دوپامین به عنوان هورمون لذت نیز شناخته می‌شود و هنگامی که انسان از تجربه‌ای در زندگی خود لذت می‌برد، این هورمون در مغز او ترشح می‌شود.

احتمالا تاکنون درک کرده‌اید که چرا بیماران پارکینسون اغلب با مشکلات ذهنی و روحی مانند اضطراب، افسردگی و بی‌تفاوتی روبه‌رو می‌شوند. این افراد به دلیل آنکه هورمون دوپامین در مغزشان ترشح نمی‌شود، مشکلات زیادی خواهند داشت.

متاسفانه مشکلات غیرحرکتی بیماری مانند همین عوامل روحی و روانی در بیماران، نادیده گرفته می‌شود. ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: عقل سالم در بدن سالم است! از این ضرب المثل می‌توان اینگونه برداشت کرد که اگر عقل و یا بدن شما سالم نباشند، نمی‌توانید سلامتی خود را به طور کامل به دست آورید. حتی در صورتی که از بیماری‌های سختی مانند پارکینسون رنج می‌برید، باید با روحیه کامل و ذهن آماده به مبارزه با آن بروید. همانطور که در حین مقابله با سرطان، مهمترین عامل به منظور شکست آن روحیه فرد می‌باشد.

مشکلات عمومی بیمار

افرادی که در دوره‌های کاردرمانی در منزل سیب نت شرکت کرده‌اند، اذعان داشتند که این اشخاص قبل از شرکت در دوره‌ها، به سختی زندگی می‌کردند. چرا که زندگی با این بیماری می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اشخاص مبتلا به پارکینسون، اغلب احساس خستگی می‌کنند و یا دچار استرس و اضطراب زیادی هستند. احساس خستگی این افراد، با استراحت و خوابیدن نیز رفع نشده و به همین دلیل در بیشتر مواقع حس خوبی ندارند.

مشکلات تنفسی، درد، اختلال در خواب، مشکل در حرف زدن و بلع غذا از دیگر مشکلات غیرحرکتی شایع در بیماران است. یکی از نشانه‌های اولیه بیماری، کم خوابی و اختلال در خواب می‌باشد.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند روی بهبود حالات روحی و در نتیجه بهبود وضعیت سلامت عمومی شما تاثیر بگذارد، ارتباط برقرار کردن با دوستان و آشنایان است. بیماران به سبب ناتوانی‌های جسمانی و همچنین استرسی که دارند، به مرور زمان سعی در دوری از جامعه و افراد می‌کنند. گذراندن وقت بیشتر با خانواده، شرکت در ورزش‌های گروهی و دسته جمعی، بیرون رفتن با دوستان و… می‌توانند تاثیرات شگفت انگیزی روی بهبود سلامت فرد داشته باشند.

تغییر در سبک و نوع تفکر

از مشکلات دیگری که در بیماران مبتلا به پارکینسون بسیار شایع است، تغییر در نوع تفکر آنها است. این افراد اختلالاتی را در حافظه، یادگیری، درک و دیگر مواردی از این دست تجربه می‌کنند. در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، اشخاص بیمار دچار علائم مشابه‌ی نظیر تغییرات رفتاری و شناختی، زوال عقل، توهم و هذیان نیز می‌شوند.

در واقع دلیل اصلی بروز این تغییرات، به همان عدم ترشح هورمون دوپامین به میزان کافی در بدن باز می‌گردد. البته که علت تغییر در تفکر و رفتار تنها مربوط به پارکینسون نبوده و عوامل دیگری مانند مشکلات سلامتی، افت فشار خون، خستگی، اختلال در خواب و… نیز عوامل مهمی هستند که تاثیر زیادی روی خلق و خوی بیمار دارند.

شرکت در دوره‌های کاردرمانی می‌تواند گزینه مناسب و ایده آلی به منظور کنترل وضعیت روحی بیمار باشد. چرا که کاردرمانگر تنها مسئولیت بهبود وضعیت جسمانی فرد را به عهده نداشته و بررسی‌های دقیقی روی رفتارهای او نیز خواهد داشت. همچنین هر گونه اختلال و تغییر شناختی که حین دوران مبارزه خود با بیماری تجربه کردید، با پزشک متخصص یا کاردرمانگر خود در میان بگذارید. این مورد که مراقبان سلامت شما از وضعیت روحی و روانی شما با خبر باشند، میتواند کمک بزرگی در تعیین بهترین استراتژی درمان داشته باشد.

مشکلات گوارشی بیماران پارکینسون

در صورتی که به مطالعات و آزمایش‌های انجام شده روی بیماران مبتلا به پارکینسون دقت کنید، متوجه خواهید شد که بیش از 80 درصد این افراد از مشکلات گوارشی رنج می‌برند. یبوست را می‌توان جزو شایع‌ترین مشکلات غیرحرکتی در بیماران دانست. در بسیاری از موارد بیماری مشاهده شده است که افراد قبل از بروز علائم رایج بیماری، ابتدا به یبوست دچار شدند. دلیل بروز این عارضه نیز تاثیر بیماری روی سلول‌های عصبی روده است. به طوری که سلول‌های عصبی که در روده وجود دارند، به خوبی پیام‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی را دریافت نمی‌کنند. برخی دیگر از علائم مشکلات گوارشی در بیماران عبارتند از حالت تهوع، بی اختیاری در ادرار، کاهش وزن و….

البته که همانند تغییر در سبک و نوع تفکر، بروز مشکلات گوارشی نیز تنها به دلیل بیماری نبوده و عوامل دیگری نیز می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. کهولت سن، دارو ها و… از جمله عواملی می‌باشند که روی بروز مشکلات گوارشی و عدم هضم درست غذا موثر هستند.

دکتر جسیکا شرنر، سرگروه تیم تحقیقاتی بیماری پارکینسون، در مورد روش‌های بهبود مشکلات گوارشی این گفته است: بیماران می‌توانند به منظور کاهش مشکلاتی که در هضم ‌غذا دارند، استراتژی‌های مختلفی را در پیش بگیرند. ورزش منظم، نوشیدن آب و مایعات فراوان، رژیم غذایی غنی از فیبر مانند میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات، مغز ها و… می‌توانند سبب بهبود مشکلات گوارشی شوند.

اختلال در حواس

بیماران پارکینسون اغلب احساس می‌کنند که حواس پنچگانه آنها ضعیف‌تر شده است. البته که عوامل دیگری مانند کهولت سن نیز روی تضعیف حواس انسان تاثیر دارد، ولی با این وجود نمی‌توان از تاثیر این بیماری روی آنها نیز چشم پوشی کرد. بیماران اغلب مشکلاتی نظیر از دست دادن حس بویایی، تغییرات پوستی، سرگیجه و سردرد، تغییر در بینایی، ضعیف شدن حس بویایی و… را تجربه می‌کنند.

بهترین روش‌های درمان مشکلات غیرحرکتی بیماران پارکینسون

 به طور کلی راه حل‌های مختلفی به منظور درمان و بهبود مشکلات غیرحرکتی فرد وجود دارد. بیمار می‌تواند با انجام ورزش، رژیم‌های غذایی، مشاوره با روانشناس، کاردرمانی و… به بهبود وضعیت خود کمک کند. شاید در این قسمت کمی سردرگم شوید که از میان روش‌های درمانی مختلفی که برای مشکلات غیر حرکتی بیمار وجود دارد، انتخاب کدام یک می‌تواند به بهبود هر چه سریعتر شما کمک کند؟

کاردرمانی؛ راه حلی ایده آل برای بهبود مشکلات غیرحرکتی!

روش درمانی بسیار خوب و موثری نیز وجود دارد که نه تنها علائم بیماری را بسیار کاهش می‌دهد، بلکه به بیمار کمک می‌کند تا به آغوش خانواده و جامعه بازگردد. کاردرمانی یکی از شیوه های درمان مدرن است که بسیاری از پزشکان متخصص نیز آن را پیشنهاد می‌کنند. بسیاری از بیماران پس از شروع دوره های کاردرمانی خود، روند درمانی بسیار سریع تری را پشت سر گذاشتند و توانستند زودتر علائم بیماری را از بدن خود دور کنند!

کاردرمانی؛ راه حلی ایده آل برای بهبود مشکلات غیرحرکتی!

در کنار انتخاب شیوه و استراتژی درمان مناسب، انتخاب مرکز درمانی نیز بسیار حائز اهمیت است. سیب نت یکی از مراکز توانبخشی باسابقه در این زمینه بوده و موفق شده تا رضایت حداکثری مشتریان خود را جلب نماید. شما عزیزان به منظور استفاده از خدمات سیب نت، می‌توانید با ورود به سایت ما، روی گزینه ثبت درخواست تماس کلیک کنید. پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در فیلدها، تیم پشتیبانی ما با شما تماس خواهد گرفت و زمان برگزاری جلسه را با شما هماهنگ خواهد کرد.

پس از اتمام مراحل ثبت نام و شروع دوره های گفتار درمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی در منزل، وضعیت بیمار به طور مداوم تحت بررسی می‌باشد. شما می‌توانید در مواقعی که احساس نگرانی در مورد وضعیت بیمار خود داشتید، با کاردرمانگر تماس بگیرید و از او مشاوره دریافت نمایید.

نکات مهم در مورد مشکلات غیرحرکتی بیماران پارکینسون

  • مشکلات غیرحرکتی از آنجایی که اغلب مورد توجه قرار نمیگیرند، میتوانند بسیار آزاردهنده باشند.
  • این نوع از مشکلات به گروه های مختلفی از جمله مشکلات روحی و روانی، سلامت عمومی، تغییرات در سبک و نوع تفکر، مشکلات گوارشی، اختلال در حواس تقسیم میشوند.
  • کاردرمانی به عنوان بهترین شیوه درمان بیماری پارکینسون به حساب می‌آید.
  • این شیوه درمان به سبب تمرکز روی تقویت نقاط ضعف بیمار، روند بهبودی سریعتری نسبت به روش های درمانی دیگر دارد.
  • سیب نت بهترین مرکز ارائه دهنده انواع خدمات کاردرمانی در منزل به شمار میرود.
خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×