تنبیه کودکان

تنبیه شامل استفاده از پیامدهای نامطلوب برای کاهش یک رفتار است. هدف ایجاد ارتباط بین رفتار و پیامدهای منفی است. پس از ایجاد این ارتباط، امید این است که احتمال وقوع این رفتار کمتر شود.

تنبیه می‌تواند شامل اعمال یک پیامد ناخوشایند (مانند گرفتن بلیط برای سرعت غیرمجاز) یا از بین بردن چیزهای مطلوب باشد (مانند از دست دادن امتیاز زمان نمایش توسط کودک).

این مقاله نحوه استفاده از تنبیه در روانشناسی، اثرات آن و معایب احتمالی را مورد بحث قرار می دهد.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

تعریف تنبیه در روانشناسی

در روانشناسی، تنبیه به هر تغییری اطلاق می‌شود که پس از یک رفتار اتفاق می‌افتد و احتمال تکرار آن رفتار در آینده را کاهش می‌دهد. هدف تنبیه کاهش یا توقف یک رفتار است.

تنبیه نقش مهمی در شرطی سازی عامل ایفا می‌کند. شرطی سازی عامل یک روش یادگیری است که از پاداش و تنبیه برای اصلاح رفتار استفاده می‌کند.

انواع مجازات

وقتی مردم به تنبیه فکر می‌کنند، اغلب بلافاصله به اعمال نوعی پیامد منفی فکر می‌کنند. زندان، کتک زدن یا سرزنش چند نمونه است که به ذهن می‌رسد. اما تنبیه همچنین می‌تواند شامل حذف چیزهای خوب باشد، مانند از دست دادن یک امتیاز یا پاداش.

اسکینر، روان‌شناسی که برای اولین بار شرطی‌سازی عامل را توصیف کرد، دو نوع مختلف از محرک‌های نفرت‌انگیز را که می‌توان به عنوان تنبیه استفاده کرد، شناسایی کرد: تنبیه مثبت و تنبیه منفی.

تنبیه مثبت

چگونه تنبیه می‌تواند مثبت باشد؟ در این مورد، اصطلاح مثبت یا اضافه شدن چیزی اشاره دارد. تنبیه مثبت نوعی تنبیه است که به «مجازات اعمالی» نیز معروف است.
به عنوان مثال، هنگامی که دانش آموزی خارج از نوبت در وسط کلاس صحبت می‌کند، معلم ممکن است کودک را به خاطر قطع صحبت سرزنش کند.

تنبیه منفی

در مورد تنبیه منفی، منفی به برداشتن چیزی اطلاق می شود. تنبیه منفی به عنوان «مجازات با حذف» نیز شناخته می شود. به عنوان مثال، وقتی دانش‌آموز مثال قبلی دوباره خارج از نوبت صحبت می‌کند، معلم بی‌درنگ به کودک می‌گوید که به خاطر رفتار خود مجبور به غیبت در تعطیلات است.

نمونه هایی از تنبیه

برای درک نحوه عملکرد تنبیه، بررسی چند مثال دیگر از نحوه استفاده از آن در زندگی روزمره می‌تواند مفید باشد.

  • تایم اوت: یک تایم اوت شامل حذف یک کودک از موقعیت و نشستن او در مکان ایزوله تر است. هدف مجازات رفتار نامطلوب است.
  • هزینه پاسخ(Response cost): این روش مجازات شامل برداشتن دارایی های مورد نظر، مانند اسباب بازی ها یا امتیازات پس از وقوع یک رفتار نامطلوب است.
  • تصحیح بیش از حد: شامل انجام اقدامات اصلاحی پس از یک رفتار نامطلوب است. به عنوان مثال، کودکی که در هنگام عصبانیت اسباب‌بازی‌ها را روی زمین پرتاب می‌کند، با تمیز کردن آشفتگی‌هایی که آنها ایجاد کرده‌اند تنبیه می‌شود.
  • توبیخ لفظی: سرزنش مصداق تنبیه است. به عنوان مثال، والدین ممکن است فرزند خود را با گفتن اینکه چرا رفتارشان نامناسب است سرزنش کنند.

منبع

https://www.verywellmind.com/what-is-punishment-2795413

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات کاردرمانی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×