مشکل بلع در افراد مبتلا به پارکینسون

در ادامه این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را با مشکل بلع در بیماران مبتلا به پارکینسون آشنا کنیم. همراه ما باشید.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

غذا از طریق دهان وارد مری شده و با گذر از دریچه کاردیا به معده وارد می‌شود. ذره‌های ریز غذا پس از ترکیب با اسید معده، از بخش‌های مختلف عبور کرده و پس از ورود به روده کوچک، جذب بدن می‌شوند. حال در صورتی که در هر یک از مراحلی که در بخش بالا بیان کردیم، مشکلی وجود داشته باشد، غذا به خوبی جذب بدن نشده و در نتیجه سلامت انسان به خطر می‌افتد. درصد بالایی از مواد غذایی مفید و مورد نیاز بدن انسان، از طریق غذا وارد و سپس جذب می‌شوند.

یکی از مشکلات جدی و مهمی که بیماران مبتلا به پارکینسون با آن مواجه می‌شوند، مشکلات مربوط به عدم توانایی در بلع درست مواد غذایی می‌باشد. حتی در برخی موارد، افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، به دلیل ناهنجاری‌هایی که برای آنها به وجود آمده از خوردن غذا جلوی بقیه خجالت می‌کشند! تمامی این موارد دست به دست هم داده‌اند تا مشکلات متعددی برای این اشخاص به منظور خوردن غذا به وجود آورند.

علائم مشکلات بلع در بیماری پارکینسون

مشکلات بلع در بلند مدت می‌توانند سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی فرد شوند. به طوری که در برخی از موارد بیماری، فرد حتی متوجه علائم بیماری در زندگی روزمره خود نشده بود. بعضی از علائم مشکلات قورت دادن عبارتند از:

  • عدم توانایی قورت دادن آب دهان
  • چسبیدن غذا به گلو
  • سرفه‌های مکرر و متعدد حین نوشیدن و خوردن
  • بروز خفگی حین بلع غذا، آب دهان و مایعات
  • مشکل بلع دارو
  • درد هنگام بلع غذا و آب

تمامی مواردی که در بخش فوق خدمت شما دوستان معرفی کردیم، می‌تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر موارد زیر شوند:

  1. سوء تغذیه
  2. از دست دادن اشتها
  3. یبوست
  4. کم آبی و خشک شدن پوست
  5. بروز عفونت‌های قفسه سینه ناشی از مشکل بلع

این ناهنجاری‌ها در واقع بخش کوچکی از مشکلاتی است که بیماران پارکینسون، با آنها روبه‌رو خواهند شد. بهتر است تا در صورتی که هر یک از علائمی که در قسمت بالا اشاره کردیم را مشاهده کردید، ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و سپس در دوره‌های گفتاردرمانی شرکت نمایید.

چرا بیماران پارکینسون، نمی‌توانند به راحتی غذا بخورند؟

دلایل مختلفی میتوانند سبب بروز مشکل بلع در این افراد شوند، اما مهمترین آنها عبارت اند از:

ناکارآمد شدن عضلات فک و صورت

یکی از تاثیرات بیماری پارکینسون روی بدن، ناکارآمدی عضلات و ماهیچه‌ها است. به طوری که شخص بیمار در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، قادر نیست حتی کار‌های روزمره خود را انجام دهد. ماهیچه و عضلات فک افراد بیمار در مراحل پیشرفته، تحلیل می‌روند و به مرور زمان دیگر نمی‌توانند غذا را به خوبی بجوند. از طرفی دیگر این بیماری ممکن است روی برخی دیگر از عضلات اثر نگذارد و به این ترتیب عدم وجود توازن میان ماهیچه‌های فک و صورت می‌تواند بلعیدن غذا را بیش از پیش سخت کند.

مشکلات زبان

زبان شاید در ظاهر تاثیر خاصی روی بلعیدن غذا نداشته باشد، ولی در عمل نقشی کلیدی و بسیار مهمی در بلع ایفا می‌کند. طبق نظر کارشناسان گفتاردرمانی سیب نت، فرد حین خوردن غذا با استفاده از زبان، توده‌های غذا را به طرفین دهان خود می‌فرستد و می‌تواند با فشار دادن آن به قسمت‌های پشتی دهان، رفلکس‌های بلع را تحریک کند. زبان، وظیفه مهم دیگری نیز دارد که حین قورت دادن تکه‌های غذا، از ورود آنها به درون لوله‌های تنفسی نیز جلوگیری می‌کند.

حالا که فهمیدید زبان چه نقش مهمی را در بلع غذا ایفا می‌کند، در نظر داشته باشید که بیماران پارکینسون نمی‌توانند زبان خود را در دهان به خوبی حرکت دهند. یکی از دلایل اصلی و مهمی که این افراد مشکل بلع غذا دارند نیز همین عامل است.

کند شدن ماهیچه‌های گوارشی

گفتیم که بیماری پارکینسون اثرات زیادی روی ماهیچه‌های بدن می‌گذارد و سبب کند شدن و تحلیل رفتن آنها می‌شود. یکی از بخش‌های دیگری که این بیماری می‌تواند با تاثیر روی آن، فرایند بلع را با مشکل مواجه کند، عضلات بین دهان و معده است. ماهیچه‌هایی که در مسیر دهان و معده در مری قرار دارند، تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند و عملکردی همانند قبل ندارند.

کند شدن عضلات مری می‌تواند سبب احساس سیری زودرس در فرد شود. چرا که توده غذا همچنان در مری باقی مانده و در حال رسیدن به معده است. به همین دلیل هم بیماران مبتلا به پارکینسون اغلب به سرعت سیر شده ولی از طرفی دیگر، پس از مدت کوتاهی دوباره گرسنه می‌شوند. پیشنهاد می‌شود تا این بیماران اغلب در وعده‌های بیشتر و در مقادیر کمتری غذای خود را میل کنند. مصرف غذا‌های سالم و تازه می‌تواند نیروی تحلیل رفته عضلات بدن این افراد را جبران نماید.

خشک شدن دهان

بسیاری از افرادی که در دوره‌های گفتاردرمانی در منزل مجموعه سیب‌نت شرکت می‌کنند، اذعان دارند که دهان آنها به قدری خشک است که نمی‌توانند به خوبی غذای خود را بخورند. خشکی دهان در میان این اشخاص امری طبیعی محسوب می‌شود. چرا که پارکینسون می‌تواند روی غده‌های بزاقی نیز تاثیرگذار باشد و سبب ترشح کمتر مواد غذایی شوند.

به منظور رفع این مشکل میتوانید آدامس‌های بدون قند مصرف کنید، مایعات زیادی مصرف نمایید، کافئین کمتری بخورید، با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید، با بینی نفس بکشید، از مرطوب کننده برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید و…

چگونه مشکلات بلع را درمان کنیم؟

تا بدین جای مقاله، مشکل بلع را تنها از نظر جنبه‌های فیزیکی بررسی کردیم. لازم به ذکر است که این مشکلات جنبه‌های عملی نیز دارند که می‌توانند روی بلع غذا تاثیرگذار باشند. شاید فرد به دلیل عدم توانایی در بلند کردن لیوان یا قاشق و یا خستگی بیش از حد، قادر به غذا خوردن نبوده و این عوامل می‌تواند روی سلامت فرد تاثیر بگذارند.

بهترین راه‌های درمانی که به شما کمک می‌کنند تا به مشکل بلع غلبه کنید و به روند زندگی قبلی برگردید عبارت است از:

گفتاردرمانی

گفتاردرمانی برخلاف اسمش، تنها روی حرف زدن و تکلم تمرکز ندارد و جنبه‌های دیگری نظیر بهبود مشکلات بلع در بیماران را نیز درمان می‌کند. گفتاردرمانگران با توجه به دستورالعمل‌های بالینی و درمانی، سعی می‌کنند تا به بیماران کمک کنند راحت‌تر غذا بخورند.

در دوره‌های گفتاردرمانی، فرد بیمار با کمک تمرینات ورزشی مختلفی که انجام می‌دهد، عضلات صورت و دهان خود را تقویت می‌کند. به طور معمول در این دوره‌ها، روی تقویت ماهیچه‌های زبان، صورت، فک و… تمرکز می‌شود و به این صورت بیمار با گذر زمان قادر خواهد بود تا به روند زندگی عادی خود بازگردد.

کاردرمانی

از دیگر روش‌ها و شیوه‌های نوین درمان برای بیماران پارکینسون، کاردرمانی است. کاردرمانی همانند گفتاردرمانی، با تمرکز روی تمرینات ورزشی، عضلات بدن را تقویت می‌کند. مزیتی که مشورت با یک کاردرمانگر به منظور از بین بردن مشکلات بلع دارد، فراهم کردن محیط به منظور سهولت بیشتر خوردن غذا است. به عنوان مثال جلو آوردن بشقاب، استفاده از قاشق و چنگال های سبک تر، تنظیم ارتفاع میز و صندلی به طوری که بیمار به راحتی قادر به خوردن غذا باشد و…. تمامی این موارد توسط کاردرمانگران بررسی میشوند و بیماران با رعایت آنها میتوانند شرایط دوره نقاهت خود را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارند.

استفاده از تجهیزات مخصوص

طبق نظر گفتاردرمانگران سایت سیب نت، تجهیزات ویژه ای نیز وجود دارند که می‌توانند در زمینه بهبود سریعتر بیماران پارکینسون به آنها کمک کنند. به عنوان مثال این افراد می‌توانند از نی‌های مخصوصی که برای آنها طراحی شده است، به منظور نوشیدن مایعات استفاده نمایند. همچنین لیوان‌هایی به نام استکان‌های سازگار نیز وجود دارند. این لیوان ها به بیمار کمک می‌کنند تا بدون آنکه نیاز باشد لیوان را کج کند، محتویات آن را بنوشد.

سیب نت؛ اولین مرکز گفتاردرمانی در منزل ایران!

همانطور که می‌دانید، بیماران پارکینسون در مراحل پیشرفته بیماری قادر به حرکت نیستند و به سختی می‌توانند از جای خود تکان بخورند. مصرف داروها نیز می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد و تاثیرات نه چندان خوبی روی سلامت فرد دارد. به همین سبب نیز یکی از بهترین شیوه‌های درمانی برای این افراد، شرکت در دوره‌های گفتاردرمانی می‌باشد. تا همین چند سال پیش بیماران مجبور بودند یا قید شرکت در این دوره‌ها را بزنند و یا به هر سختی که بود در آنها شرکت کنند!

شرکت توانبخشی سیب‌نت با در نظر گرفتن شرایط خاص و ویژه این بیماران، امکان برگزاری دوره‌های گفتاردرمانی در منزل را فراهم کرده است. به این صورت شما عزیزان دیگر نیازی نخواهید داشت تا برای شرکت در این دوره‌ها از منزل خود خارج شوید. بلکه می‌توانید در محیطی که در آن احساس آرامش دارید، روند درمان خود را طی کنید.

کادر درمانی سیب‌نت متشکل از افراد باتجربه و ماهر است که همگی با موارد زیادی از بیماری‌های سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج و… مواجه شده‌اند. به همین دلیل هم کادر درمانی ما به طور دقیق نیاز بیماران شما را می‌داند و با تمرکز روی نقاط ضعف جسمی و روانی آنها، سعی در بهبود و درمان آنها دارد.

سیب نت؛ اولین مرکز گفتاردرمانی در منزل ایران!

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را بیشتر با مشکل بلع در بیماران پارکینسون آشنا کنیم. در صورتی که حین خوردن غذا یا نوشیدن آب دچار مشکل میشوید، حتما با پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید. بهترین شیوه درمان و از بین بردن این نوع از مشکلات نیز گفتاردرمانی و کاردرمانی است. شما میتوانید با تیم پشتیبانی سیب نت برای دریافت مشاوره رایگان و درخواست خدمات تماس حاصل کنید.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×