داروهای پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری‌های عصبی پیشرونده است که به مرور زمان روی بخش‌های مختلفی از بدن مانند حس بویایی، نحوه خوابیدن، عملکرد روده، نحوه حرکت بدن و… تاثیرگذار خواهد بود. این تغییرات به دلیل تجزیه سلول‌های عصبی در نیمکره‌های مغز شما اتفاق می‌افتند و به مرور زمان نیز علائم آنها شدیدتر می‌شود. سلول‌های عصبی که در مغز تجزیه می‌شوند، در توده سیاه(substantia nigra) قرار دارند. این بخش به طور مستقیم سیستم حرکتی بدن را کنترل می‌کند.

در سال‌های اخیر راه‌های درمان زیادی برای پارکینسون معرفی شده است. از داروهای مختلف، تا روش‌های مدرن دیگری مانند کاردرمانی. مهم است بدانید، شیوه درمانی که انتخاب میکنید، تاثیر زیادی روی وضعیت شما در مراحل بعدی بیماری خواهد داشت. به طور کلی دارو هایی که برای بیماران مبتلا به پارکینسون تجویز میشود، به وسیله افزایش سطح دوپامین و سایر انتقال دهنده های عصبی، به کنترل و از بین بردن علائم بیماری کمک میکنند.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

دارو های رایج بیماران پارکینسون

دارو های مختلفی برای بیماران تجویز می‌شود که هر یک از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه برخی از داروهای شایع که درصد بالایی از بیماران، آنها را مصرف می‌کنند را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

• کاربی دوپا و لوودوپا

لوودوپا یکی از بهترین داروهایی است که برای افرادی که از بیماری پارکینسون رنج می‌برند، تجویز می‌شود. این دارو در واقع جایگزین هورمون دوپامین در بدن شده و می‌تواند پیام‌های عصبی را از مغز به اندام‌های حرکتی منتقل کند. این دارو پس از آنکه از سد خونی مغزی فرد عبور کرد، در سیستم عصبی مرکزی و محیطی تبدیل به هورمون دوپامین می‌شود.

لوودوپا با وجودی که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای دوپامین باشد، اما به محض ورود به بدن انسان به سرعت تجزیه می‌شود. به همین سبب نیز لوودوپا باید با داروی دیگری به نام کاربی دوپا مصرف شود. کاربی دوپا، یک مهارکننده آنزیم است و باعث می‌شود تا میزان دوز بیشتری از لوودوپا به قشر مغز بیمار برسد. البته که مصرف کاربی دوپا میتواند عوارض جانبی شدیدی نیز داشته باشد.

لوودوپا و کاربی دوپا بیشتر برای بیمارانی که با علائمی مانند لرزش دست، سفتی عضلات، کندی اندام(برادی کینز) و… دست و پنجه نرم می‌کنند، تجویز می‌شود. این دارو تاثیر بسیار خوبی روی عضلات و انتقال پیام‌های عصبی دارد. لوودوپا و کاربی دوپا با نام‌های تجاری Sinemet، Rytary، Parcopa و Dhivy در بازارهای جهانی به فروش میرسند.

آگونیست دوپامین

یکی دیگر از دارو های شایع که برای بیماران پارکینسون تجویز میشود، آگونیست دوپامین ها هستند. این دارو به طور معمول برای افرادی که در مراحل اولیه بیماری به سر میبرند و یا جوانان و نوجوانانی که به این بیماری مبتلا شده اند، تجویز میشود. آگونیست دوپامین باعث فعال شدن گیرنده های دوپامین در مغز شما میشوند و در نتیجه نیز طول تاثیرپذیری داروی لوودوپا را افزایش میدهند.

مهارکننده های آنزیم

در بخش های پیشین مقاله اشاره کردیم که دلیل اصلی بروز بیماری پارکینسون، عدم ترشح دوپامین در مغز و آسیب دیدن سلول های عصبی است. دارو های مهارکننده، همانطور که از نام آنها نیز مشخص میباشد، با تاثیر روی آنزیم های بدن فرایند تجزیه هورمون دوپامین را کند میکنند. کند شدن تجزیه دوپامین نیز سبب میشود تا میزان دوز بیشتری در مغز وجود داشته باشد.

دارو های اصلی مهارکننده آنزیم که برای بیماران تجویز میشوند، شامل سلژیلین و رازاگیلین از نوع MAO-B و انتاکاپون و اوپیکاپون از نوع COMT هستند. بیمار با مصرف این دارو ها سرعت تجزیه دوپامین طبیعی که از سلول های بدن ترشح میشود و مقدار دوپامینی که به دلیل مصرف لوودوپا تولید شده را، کندتر میکند. معمولا مهارکننده های آنزیم به دلیل افزایش اثربخشی داروی لوودوپا در بدن تجویز میشوند.

آمانتادین

آمانتادین یک داروی ضد ویروس است که هم برای بیماران مبتلا به پارکینسون و هم برای جلوگیری از بروز آنفولانزای A در بزرگسالان و نوجوانان تجویز میشود. این دارو در بیمارانی که از بیماری پارکینسون رنج میبرند، با بازگرداندن تعادل به مواد طبیعی و انتقال دهنده های عصبی، تاثیر بسیار خوبی روی کمتر شدن سفتی، لرزش و کند بودن عضلات بدن دارد.

دوز مصرفی این دارو برای هر فرد متفاوت است. به همین سبب پیشنهاد میشود تا در مورد دوز و زمان مصرف آن، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. ضمن اینکه پس از شروع دوره مصرف آمانتادین، به هیچ عنوان مصرف آن را به طور خودسرانه قطع نکنید. چرا که قطع دوز این دارو برای بیماران پارکینسون میتواند سبب بروز عوارض جانبی بیشتر شود.

حین مصرف آمانتادین از مصرف الکل، قرص های چاقی و لاغری، کافئین، موادی که میتوانند باعث تحریک سیستم عصبی شما شوند و… بپرهیزید. همچنین بهتر است بیمارانی که در دوره درمانی خود از این دارو مصرف کرده اند، از رانندگی، کار با ماشین آلات صنعتی و… نیز پرهیز کنند.

آنتی ‌کولینرژیک

استیل کولین نوعی انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مرکزی و محیطی بدن است که پیام های عصبی را از مغز و نخاع به سایر اندام های حرکتی بدن منتقل میکند. آنتی‌کولینرژیک ها با اثر روی این پیامرسان شیمیایی، از اتصال استیل کولین به برخی از سلول های عصبی بدن جلوگیری میکند. در نتیجه عدم اتصال استیل کولین به سلول های عصبی نیز پیام به آنها مخابره نمیشود و عملکرد آنها مهار خواهد شد. این دارو بیشتر برای مهار تکانه های پاراسمپاتیک در بدن تجویز شده و باعث جلوگیری و کاهش سفتی و لرزش عضلات بدن میشود.

مصرف دارو های آنتی‌کولینرژیک میتواند سبب احتباس ادرار، خشکی دهان، مشکلات عملکردی و… شود. حین مصرف این دارو به دمای بدن خود توجه کنید. مصرف دارو های آنتی‌کولینرژیک، میتواند سبب کاهش تعریق و در نتیجه افزایش دمای بدن شما شوند. همچنین از مصرف الکل، دوز بیش از حد، مصرف با دارو های دیگر و… پرهیز کنید.

سایر دارو ها برای بیماران پارکینسون

علاوه بر دارو هایی که در بخش بالا خدمت شما معرفی کردیم، دارو های دیگری نیز در موارد خاص برای بیماران تجویز میشوند که میتوانند برای درمان علائم مشخصی بکار بروند. از جمله دارو های دیگری که برای بیماران مبتلا به پارکینسون تجویز میشود میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مودافینیل: برای رفع خستگی و خواب آلودگی در طول روز
  • پلی اتیلن گلیکول: به منظور از بین بردن یبوست
  • متیل فنیدات: برای جلوگیری از خستگی
  • مهارکننده های کولین استراز: به منظور جلوگیری از زوال عقل
  • SSRI(مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین): برای رفع افسردگی و یا اضطراب در بیماران پارکینسون
  • دارو های ضد روان پریشی: به منظور از بین بردن علائم توهم و یا روان پریشی

روش های درمانی مدرن برای درمان پارکینسون

علاوه بر دارو هایی که در قسمت های بالاتر مقاله معرفی کردیم، روش های درمانی دیگری نیز وجود دارند که میتوانید به منظور تاثیر بهتر دارو ها و همچنین افزایش سرعت روند درمان، آنها را نیز انجام دهید. این نکته نیز لازم به ذکر است که مصرف دارو های پارکینسون، با وجودی که میتواند علائم بیماری را کنترل کند، ولی از طرفی باعث بروز عوارض جانبی در بیماران نیز میشود. به همین سبب پیشنهاد میشود تا حتما ضمن مصرف دارو، روش های درمانی مکملی که در ادامه معرفی خواهیم کرد را نیز در نظر داشته باشید.

کاردرمانی

کاردرمانی را میتوان یکی از شیوه های مدرن و موثر برای افرادی که از بیماری پارکینسون رنج میبرند، دانست. طبق تعریف انجمن کاردرمانی آمریکا، کاردرمانی در واقع علم استفاده از فعالیت های هدفمند در بیمارانی است که به بیماری های حرکتی، ذهنی، اختلالات یادگیری و… مبتلا هستند. هدف اصلی انجام کاردرمانی، بهبود وضعیت جسمی و روحی فرد و کمک به بازگشت او به آغوش جامعه و خانواده است.

دوره های کاردرمانی با تمرکز روی نقطه های ضعف بیماران، با استفاده از تمرینات ورزشی و حرکتی، آنها را برطرف میکنند و به استقلال هر چه بیشتر بیماران کمک مینمایند. البته که وظایف یک کاردرمانگر تنها به بهبود وضعیت جسمی بیمار خلاصه نمیشود! بیماران پارکینسون علاوه بر مشکلات متعدد جسمی، با مشکلات روحی و روانی زیادی نیز مواجه میشوند. به همین سبب مهم است که وضعیت سلامت روحی آنها نیز تحت نظر باشد.

بیمار با شرکت در دوره های کاردرمانی در منزل، نه تنها میتواند وضعیت فیزیکی خود را بهبود دهد، بلکه فشار های روانی مانند استرس و اضطراب نیز از آنها دور خواهد شد. به عنوان مثال بسیاری از بیماران به سبب ناتوانی های جسمی که دارند، از حضور در اجتماع خودداری میکنند. شرکت در دوره های کاردرمانی به این افراد کمک میکند تا علائم بیماری خود را بپذیرند و اجتماعی شوند.

سیب نت؛ بارقه امید در هیاهوی بیماری!

ابتلا به هر بیماری از جمله پارکینسون، میتواند برای بیمار و اطرافیان او سخت و دشوار باشد. معمولا پس از آنکه فردی به یک بیماری مبتلا میشود، به دنبال بهترین راه درمان و بهترین مکانی که خدمات سلامت را ارائه میدهد، میگردد. سیب نت با در نظر گرفتن شرایط روحی بیمار و خانواده او، خدمات خود را به بهترین نحو ممکن ارائه میدهد.

سایت ما موارد بیماری زیادی داشته و به همین دلیل هم از تجربه بالایی در مواجهه با این افراد برخوردار است. کادر درمانی سیب نت از افراد ماهر و با سابقه ای تشکیل شده که پس از شروع روند درمان، تمامی حالات مختلف بیمار را در نظر گرفته و پیگیر روند بهبود بیماری او است.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با دارو های پارکینسون بیشتر آشنا کنیم. دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد دارو میتواند باعث بروز عوارض جانبی در بدن شما شود. به همین دلیل هم بهتر است تا علاوه بر مصرف دارو، شرکت در دوره های کاردرمانی در منزل را نیز مدنظر خود قرار دهید.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!