خستگی در افراد مبتلا به پارکینسون

پارکینسون به دلیل عدم ترشح میزان کافی هورمون دوپامین در مغز ایجاد میشود. با وجود پیشرفت‌های علم پزشکی، هنوز هم دلیل واقعی بروز این بیماری مشخص نشده و این مورد برای پزشکان همچون رازی نهفته باقی مانده است. این بیماری در هر شخص دارای علائم مختلفی بوده و یکی از علائم شایع آن، خستگی بیش از حد در طول روز می‌باشد.

فیزیوتراپی در منزل

فهرست مطالب

خستگی در بیماران پارکینسون

خستگی یکی از علائم شایع در بیمارانی است که از پارکینسون رنج می‌برند. بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از نیمی از بیماران، انواع خستگیهای جسمی و روانی را تجربه می‌کنند. خستگی در این بیماران با افراد معمولی متفاوت است. این افراد در واقع به قدری احساس خستگی در بدن خود دارند که در برخی مواقع حتی قادر به حرکت نیز نمی‌باشند. طبق نظر متخصصانی که روی بیماران پارکینسون تحقیق می‌کنند، این اشخاص خستگی عمیقی در بدن خود احساس می‌کنند که با استراحت و خوابیدن نیز برطرف نمی‌شود.

اشاره کردیم که خستگی این افراد تنها به صورت فیزیکی نبوده و این مورد در ذهن آنها نیز تاثیرگذار است. خستگی ذهنی، بی تفاوتی پارکینسونی نیز نامیده می‌شود. این نوع از علائم بیماری، سبب می‌شود که بیمار تمرکز کافی برای انجام کارهای روزانه خود را نداشته باشد و به یاد آوردن جزئیات نیز برای او مشکل باشد.

خستگی در بیماران از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. به طوری که حتی احتمال دارد فردی در یک ساعت از روز بسیار پرانرژی باشد و در طی ساعات آتی به گونه ای احساس خستگی کند که دیگر قادر به انجام هیچ کاری نباشد. البته بروز این موارد به محیط زندگی و عادات شما نیز بستگی دارد. به عنوان مثال فرض کنید فردی در طول شیفت کاری خود در ساعات صبح تا ظهر انرژی بیشتری داشته و میتواند کارهای بیشتری انجام دهد. حال این فرد در طول غروب و بعد از ظهر دیگر انرژی صبح را ندارد و به همین سبب نمیتواند به خوبی کار های خود را انجام دهد. در صورتی که این شخص به پارکینسون مبتلا شود، انجام کار در نوبت صبح تا ظهر بسیار راحت تر از انجام آنها در غروب و یا پس از ظهر می‌باشد.

چرا بیماران مبتلا به پارکینسون، احساس خستگی می‌کنند؟

حال که دریافتید خستگی یکی از نشانه‌های شایع بیماری پارکینسون است، احتمالا این سوال برای شما عزیزان به وجود آمده که دلیل این احساس در بیماران چیست؟ علم پزشکی هنوز نمی‌تواند پاسخ درست و کاملی به این پرسش دهد ولی متخصصان گمان می‌کنند که دلیل احساس خستگی بیماران، تغییرات شیمیایی در مغز می‌باشد.

علاوه بر این مورد، بروز این عارضه می‌تواند با موارد زیر نیز مرتبط باشد:

  • دوز و زمان مصرف دارو
  • سفتی عضلات
  • استرس و اضطراب
  • دلایل دیگر

دوز و زمان مصرف دارو

داروهایی که بیماران پارکینسون مصرف می‌کنند، دارای عوارض جانبی خاصی هستند. داروهایی که به منظور رفع و از بین بردن احساس خستگی نیز برای بیماران مبتلا به پارکینسون تجویز می‌شوند، نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این داروها سبب می‌شوند تا فرد بیمار در ساعاتی از روز که تحت تاثیر دارو است، انرژی کافی برای انجام کار های روزانه خود را داشته باشد و به محض اینکه اثرات آن از بین رفت، دوباره به حالت قبل باز می‌گردد.

سفتی عضلات

بیماران پارکینسون اغلب اذعان داشتند که پس از ابتلا به این بیماری احساس می‌کردند که دیگر قابلیت کنترل عضلات خود را نداشتند. این بیماری با حرکات غیر ارادی، لرزش دست و سایر اندام های بدن، سفتی ماهیچه‌ها و… همراه است. تحقیقات نشان داده که عضلات بدن شخص بیمار به منظور انجام یک کار، در جهت خلاف یکدیگر عمل می‌کنند! به همین دلیل نیز فرد اغلب احساس خستگی در بدن خود کرده و انرژی زیادی برای انجام کارهای مختلف ندارد.

استرس و اضطراب

در بخش‌های پیشین اشاره کردیم که بیماران مبتلا به این بیماری علاوه بر خستگی فیزیکی، با خستگی‌های روانی نیز باید دست و پنجه نرم کنند. یکی از دلایل عمده‌ای که سبب خستگی روانی بیماران می‌شود، استرس و فشارهای روانی مختلف است. به طور کلی پیشنهاد می‌شود تا این افراد از محیط‌های پرتنش که ممکن احتمال دارد شوک‌های عصبی به آنها وارد نماید، دوری کنند.

دلایل دیگر

البته علل دیگری نیز می‌توانند سبب خستگی در بیماران شوند که شاید در ظاهر ارتباط مشخصی با پارکینسون نداشته باشند، ولی با این وجود باز هم باید آنها را به عنوان احتمالات در نظر گرفت. بیماری‌هایی که می‌توانند سبب خستگی شوند عبارتند از مشکلات تیروئید، کمبود ویتامین، کم خونی، دیابت و…. به همین سبب هم پیشنهاد می‌شود تا در صورتی که احساس خستگی بیش از حد در طول روز دارید، حتما به پزشک متخصص برای در نظر گرفتن علل احتمالی آن مراجعه نمایید.

راه های درمان برای خستگی در بیماران پارکینسون

در صورتی که به طور قطعی و پس از انجام آزمایش‌های مورد نیاز، از مثبت بودن جواب تست پارکینسون خود اطمینان حاصل کردید، می‌توانید مطابق دستورالعمل های زیر عمل کنید:

  • کاردرمانی
  • خوابیدن در طول روز
  • عدم مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین
  •  

کاردرمانی

شاید بسیاری از شما عزیزانی که اکنون در حال مطالعه این مقاله هستید، تاکنون حتی اسم کاردرمانی را نیز نشنیده باشید. کاردرمانی در واقع یکی از رشته‌های علوم پزشکی در حیطه توانبخشی است که به افراد بیمار کمک می‌کند تا با غلبه بر نقاط ضعفی که بیماری روی بدن آنها به جا گذاشته، بتوانند به سرعت روند درمان خود را طی نمایند و به زندگی سابق خود باز گردند. کاردرمانی با استفاده از ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب، تمرکز اصلی خود را روی بهبود حرکات بیمار گذاشته و آزمایشات نشان داده که افرادی که در دوره‌های کاردرمانی شرکت کرده‌اند، با بیماری پارکینسون بهتر مقابله کردند.

کاردرمانگران به طور کامل با شرایط بیماران پارکینسون و مشکلات روحی و روانی آنها آشنا هستند. به همین سبب نیز این دوره‌ها نه تنها سبب بهبود شرایط و وضعیت جسمانی آنها می‌شود، بلکه اوضاع روحی بیماران نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

خوابیدن در طول روز

خواب یکی از عوامل اصلی است که می‌تواند با خستگی در بدن مقابله کند. برخی از افراد اما تصور می‌کنند که خوابیدن در طول روز، سبب از بین رفتن ریتم خواب آنها در طول شب شده و دیگر نمی‌توانند در شب به خوبی بخوابند. این در صورتی است که با توجه به مقاله‌ای که مجله سلامت آمریکا منتشر کرد، مشخص شد که چرت‌های کوتاه در طول روز می‌توانند مقدار زیادی از خستگی شما را از بین ببرند. به طور کلی می‌توانید در اواسط یا اواخر بعد از ظهر 10 الی 30 دقیقه از وقت خود را به چرت زدن اختصاص دهید. به این صورت خستگی شما تا حدود زیادی از بین خواهد رفت.

مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین

در شرایطی که بیماران مبتلا به پارکینسون به پزشکان متخصص به منظور بهبود شرایط خود مراجعه می‌کنند، تمرکز اصلی پزشک روی بازگشت بیمار به زندگی قبلی می‌باشد. حال یکی از موادی که می‌تواند بی‌حالی و خستگی در بیماران را از بین ببرد، کافئین است. بیماران در صورت تجویز پزشک می‌توانند کافئین مصرف کنند، اما مصرف آن نباید روی کیفیت خواب شب آنها تاثیر بگذارد. دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد کافئین نیز برای بدن ضرر دارد. به همین دلیل هم باید دوز مصرف را در حد نرمال نگه دارید و تنها مواقعی که احساس خستگی شدید دارید، کافئین مصرف کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود تا این افراد از مصرف نوشیدنی‌های الکی نیز خودداری کنند. الکل در بدن سبب بی‌حالی و کاهش کیفیت خواب می‌شود.

سیب نت؛ راه نجات بیماران مبتلا به پارکینسون!

سیب نت یکی از مراکز و سایت‌های فعال در حوزه توانبخشی می‌باشد. سایت ما به عنوان نخستین شرکتی که خدمات توانبخشی در منزل را ارائه می‌دهد به شمار می‌رود. از جمله خدمات سیب‌نت می‌توانیم به کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی اشاره نماییم.

عاملی که سبب تمایز خدمات سیب‌نت با دیگر وبسایت‌های فعال در این حوزه می‌شود، کادر درمانی مجرب و تحصیل کرده ما است. کادر درمانی ما به طور کامل با شرایط بیماران آشنایی دارد و همین عامل هم سبب شده تا روند درمان بیمارانی که از خدمات ما استفاده می‌کنند، بسیار سریع تر طی شود.

نکات مهم در خصوص خستگی بیماران پارکینسون

  • خستگی یکی از علائم شایع در بیماران است.
  • به طور کلی میتوان گمان کرد که عواملی نظیر تغییرات شیمیایی در مغز، میزان و زمان مصرف داروها، سفتی عضلات، استرس و اضطراب و… میتوانند روی خستگی بیماران تاثیرگذار باشند.
  • بیماران باید در طول دوره درمان خود غذای خود را کامل بخورند و مایعات زیادی مصرف کنند.
  • انجام تمریناتی مانند راه رفتن، یوگا، دوچرخه سواری، شنا و… همگی فعالیت هایی هستند که می‌توانند روی بهبود وضعیت بیمار تاثیر بگذارند.
  • برنامه خواب منظم و چرت های کوتاه بین 10 الی 30 در بعد از ظهر می‌توانند به از بین رفتن خستگی و خواب راحت تر در شب کمک کنند.
  • بیماران نباید روی بدن خود فشار وارد کنند و در محل کار بهتر است در فواصل مشخص استراحت نمایند.
  • افراد بیمار به منظور از بین رفتن احساس خستگی و بی‌حالی، می‌توانند کافئین مصرف کنند.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکی مخصوصا در حین غروب می‌تواند باعث بی‌حالی شدیدتر بیمار و همچنین کاهش کیفیت خواب او در شب شود.
خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×