کلینیک تخصصی فلج مغزی

فهرست مطالب

 

وقتی سلول‌های مغز می‌میرند، عملکرد مغز از بین می‌رود، در نتیجه بسته به ناحیه آسیب دیده یک سری از توانایی‌های خود را از دست می‌دهید. به عنوان مثال، سکته مغزی ممکن است بر توانایی شما در موارد زیر تأثیر بگذارد:

سکته مغزی ممکن است در هر زمانی برای هر کسی اتفاق بیفتد.

علائم فلج مغزی
داروهای فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

اطلاعات مربوط به فلج مغزی

با عضویت در خبرنامه سیب‌نت جدیدترین اخبار در رابطه با فلج مغزی را دریافت کنید

تشخیص فلج مغزی

ارزیابی اولیه پزشک معمولاً بر اساس سابقه پزشکی و معاینه عصبی است. آنها علائم حرکتی (برادی‌کینزی، لرزش استراحت و غیره) را با استفاده از معیارهای تشخیصی بالینی ارزیابی می‌کنند. سیر بالینی بیماری در طول زمان ممکن است از پارکینسون متفاوت باشد، که مستلزم آن است که ارائه به طور دوره‌ای برای تأیید صحت تشخیص بررسی شود.

علل متعددی می‌تواند برای پارکینسونیسم یا بیماری هایی که شبیه به هم هستند رخ دهد. سکته مغزی، برخی داروها و سموم می توانند باعث “پارکینسونیسم ثانویه” شوند و باید در طول ویزیت بررسی شوند. سندرم های پارکینسون پلاس، مانند فلج فوق هسته ای پیشرونده و آتروفی سیستم چندگانه، باید به طور مناسب در نظر گرفته شوند و برای شروع درمان متفاوت و پیشرفت بیماری رد شوند (داروهای ضد پارکینسون معمولاً در کنترل علائم در سندرم های پارکینسون پلاس کمتر موثر هستند). نرخ پیشرفت سریع‌تر، اختلال عملکرد شناختی اولیه یا بی‌ثباتی وضعیتی، لرزش کم، یا تقارن در شروع ممکن است نشان‌دهنده بیماری پارکینسون پلاس به جای خود پارکینسون باشد.

درمان‌های فلج مغزی

کاردرمانی سکته مغزی مجموعه سیب‌نت

کاردرمانی

در مرکز توانبخشی سیب‌نت، برنامه کاردرمانی ما به شکلی طراحی شده است که به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای زندگی مستقل را کسب کنند. این برنامه بر توانایی‌های حسی-حرکتی، اجتماعی، عاطفی و شناختی تمرکز دارد و با توجه به وضعیت شخصی، برنامه‌ها را به طور اختصاصی تنظیم می‌کنیم. با همکاری نزدیک با سایر اعضای تیم، بهینه‌سازی نتایج را برای شما فراهم می‌کنیم و به دستیابی به اهداف شما کمک می‌کنیم.

گفتاردرمانی

مهارت گفتاری و ارتباطی، عامل اساسی در برقراری ارتباطات موثر است. داشتن این مهارت‌ها برای ساختن و حفظ روابط سالم، شرکت فعال در فرآیند یادگیری مداوم، و ارائه مهارت‌های زبانی برای مواجهه با وضعیت‌های روزمره بسیار حیاتی است.

فیزیوتراپی

مجموعه سیب‌نت اکنون یک رویکرد منحصر به فرد و تحت پوشش بیمه را برای فیزیوتراپی برای افراد مبتلا به سکته مغزی ارائه می‌دهد. این جلسات بر روی بازآموزی بدن و مغز از دیدگاه عصبی در مقایسه با رویکرد عضلانی سنتی تمرکز می‌کنند، که بهبودی شما را طولانی مدت می‌کند و کیفیت زندگی شما را از ابتدا تا انتها بهبود می‌بخشد.

کاردرمانی سکته مغزی مجموعه سیب‌نت

نوروفیدبک و نوار مغز

نوروفیدبک یک درمان عصبی است که برای شناسایی و تصحیح مناطقی از مغز شما که به درستی کار نمی‌کنند استفاده می‌شود. به طور خلاصه، نوروفیدبک راهی برای آموزش مغز برای بهینه سازی عملکرد آن است.

تحریک الکتریکی مغز(tdcs)

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

تحریک مغناطیسی مغز(rtms)

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ویدیو‌های آموزشی فلج مغزی

با اینکه پارکینسون درمان قطعی ندارد اما از داروهایی مثل لودوپا یا مادوپار، آمانتادین، بی‌پریدن و سلژیلین برای درمان آن استفاده می‌شود. تا زمانی که بیمار داروهای درمانی را مصرف می‌کند علائمش کنترل می‌شوند ولی در صورت قطع داروها علائم گاهی با شدت بیشتری برمی‌گردند. گاه فوق متخصص مغز و اعصاب از جراحی نیز برای درمان پارکینسون استفاده می کنند. نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی را نباید در بهبود عملکرد افراد مبتلا به پارکینسون نادیده گرفت. این اشخاص به مرور زمان در اثر سفتی عضلات و لرزش اندام‌ها به کارگیری از اندام‌هایشان را رها کرده و خانه نشین می‌شوند اما با دروه‌های مداوم و طولانی کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌توان توانایی‌های از دست رفتة بیماران مبتلا به پارکینسون را به آن‌ها برگرداند.

توانبخشی فلج مغزی

برنامه‌های توانبخشی برای افراد مبتلا به پارکینسون توصیه می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که مشکلات گفتاری یا حرکتی می‌تواند با توانبخشی بهبود یابد. ورزش منظم به همراه فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌تواند برای حفظ و بهبود تحرک، انعطاف پذیری، قدرت، سرعت راه رفتن و کیفیت زندگی مفید باشد.

در بهبود انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت برای افرادی که سفتی عضلانی را تجربه می‌کنند، تکنیک‌های آرام‌سازی عمومی مانند تکان دادن ملایم برای کاهش تنش بیش از حد عضلانی یافت شده است. سایر تکنیک های موثر برای کاهش سفتی عضلانی عبارتند از حرکات چرخشی آهسته اندام‌ها و تنه، شروع ریتمیک، تنفس دیافراگمی و تکنیک‌های مدیتیشن می‌تواند مفید باشد. در مورد راه رفتن و پرداختن به چالش‌های مرتبط با بیماری مانند هیپوکینزی، حرکت دادن و کاهش حرکت بازو، فیزیوتراپیست‌ها استراتژی‌های مختلفی برای بهبود تحرک عملکردی دارند.

در مورد راه رفتن در طول برنامه‌های توانبخشی بر بهبود سرعت راه رفتن، طول گام و حرکت تنه و بازوها تمرکز دارد. تمرینات تقویتی باعث بهبود قدرت و عملکرد حرکتی برای افراد مبتلا به ضعف عضلانی اولیه و ضعف مربوط به عدم تحرک با پارکینسون خفیف تا متوسط نشان داده است. بنابراین، افراد مبتلا به پارکینسون در زمانی که توانایی دارند باید 45 دقیقه تا یک ساعت پس از مصرف داروها تمرینات را انجام دهند. تمرینات تنفس عمیق دیافراگمی در بهبود تحرک دیواره قفسه سینه و کاهش ظرفیت حیاتی با حالت خم شدن به جلو و اختلالات تنفسی در پارکینسون پیشرفته مفید است، همچنین تمرینات توانبخشی می‌تواند یبوست را بهبود بخشد.

گفتاردرمانی بهترین درمان برای اختلالات گفتاری وبلع مرتبط با پارکینسون است.  هدف کاردرمانی ارتقای سلامت و کیفیت زندگی از طریق کمک به افراد مبتلا به این بیماری برای مشارکت در درصد زیادی از فعالیت های زندگی روزمره است.

میخواهید بهترین خدمات توانبخشی فلج مغزی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

پرسش و پاسخ پزشکی-توانبخشی

شما هر زمان می‌توانید سوال‌های پزشکی-توانبخشی خود را بپرسید تا متخصصین و کارشناسان ما به سوالات شما به‌صورت کاملا رایگان، دقیق و در کمترین زمان ممکن پاسخ دهند.
پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×