چهره ماسکه در پارکینسون

در بیماران مبتلا به پارکینسون، عوارض کاهش تولید دوپامین در مغز می‌تواند باعث اختلالاتی در حرکتی صورت و عضلات آنها شود، که به طور معمول به عنوان “چهره ماسکه” شناخته می‌شود. این علامت می‌تواند تأثیرگذار بر زندگی روزمره شخص باشد و معمولاً با استفاده از درمان‌های دارویی، کاردرمانی، و مشاوره روانشناختی مدیریت می‌شود.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

وقتی صحبت از سفتی و کُندی عضلات در بیماری پارکینسون می‌شود، احتمالاً اوّلین عضلاتی که به ذهن می‌آیند: پاها، بازوها و شاید حتی عضلات شکم باشد. با این حال، همان سفتی و کندی که می‌تواند بر پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های شما تاثیر بگذارد، می‌تواند تاثیرات ظریف‌تری نیز داشته باشد. یکی از این موارد کاهش حرکات صورت است که هایپومیمیا یا چهره ماسکه نیز نامیده می‌شود.

وقتی عضلات صورت سفت باشند و یا به زمان بیش‌تری برای حرکت نیاز داشته باشند، لبخند زدن، بالا بردن ابروها یا بیان احساسات خود با استفاده از اجزای صورت، که بخش مهمّی از نحوه برقراری ارتباط ماست، ممکن است سخت باشد.

همراه با تغییرات گفتاری پارکینسون مانند کاهش حجم صدا، چهره ماسکه می‌تواند تفسیر خلق‌وخو و هدف شما را برای دیگران سخت کند. مردم ممکن است تصور کنند که شما همیشه ناراحت یا افسرده هستید و وقتی حالتان خوب است دائماً بپرسند «چرا ناراحتید؟». از سوی دیگر، اگر به راستی علائم افسردگی را تجربه می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که تغییرات خُلقی در پارکینسون رایج و قابل درمان است.

مدیریت چهره ماسکه

داروهای تجویز شده برای درمان علائم حرکتی پارکینسون باید بتوانند به کاهش ماسکه بودن چهره کمک کنند؛ چرا که این داروها برای کاهش سفتی عضلات (حتی عضلات صورت) مفید هستند. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید که شما را به یک آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) ارجاع دهد. گفتاردرمانگران به عنوان مهم‌ترین متخصصین در امر درمان دشواری‌های مربوط به تکلم، گفتار و بلع می‌توانند تمرینات مخصوص عضلات صورت را به شما آموزش دهند تا به کاهش ماسکه بودن چهره شما کمک کنند. در صورت وجود مشکلات دیگری از جمله مشکل در بلع غذا، جویدن آن، گفتار و تکلّم نیز می‌توانید از این متخصصین کمک بگیرید.

در نهایت، اگر با مواردی مکرّر مواجه می‌شوید که خلق‌وخوی شما را اشتباه تعبیر کرده یا وقتی می‌گویید که حالتان خوب است و مشکلی ندارید وضعیت شما را باور نمی‌کنند، به عنوان تمرین پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید مشکل را با کنترل و بیان عضلات توضیح دهید. این موضوع می‌تواند به دیگران کمک کند تا احساس شما را بهتر درک کنند و همچنین آگاهی آن‌ها را از بیماری پارکینسون افزایش دهد.

راهکارها

برای مدیریت و کمک به کاهش علائم “چهره ماسکه” در بیماران مبتلا به پارکینسون، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری صورتی: تمرینات روزانه مخصوص حرکات صورتی و انعطاف‌پذیری می‌توانند به تقویت عضلات صورت کمک کرده و از ایجاد چهره ماسکه جلوگیری کنند.
  • تکنیک‌های تنفسی: تنفس عمیق و مرتب می‌تواند به بهبود جریان خون و اکسیژناسیون بافت‌ها کمک کند و از تسکین علائم چهره ماسکه کمک کند.
  • مراقبت‌های پوستی: استفاده از مرطوب‌کننده و محافظت از پوست صورت می‌تواند از خشکی و ترشحات زائد پوست جلوگیری کرده و به بهبود ظاهر زیبایی صورت کمک کند.
  • مراجعه به متخصصین: مشاوره با پزشک متخصص یا کاردرمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های تمرینی و درمانی مناسب برای شرایط خاص شما تعیین شود.
  • تغذیه سالم: مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف مواد محرک مانند قند و کافئین می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی و رفع علائم مرتبط با پارکینسون کمک کند.

با این راهکارها و مراجعه به تخصصی، می‌توانید به مدیریت و کاهش علائم “چهره ماسکه” در بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کنید.

منبع

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×