میگرن و سکته مغزی

فهرست مطالب

میگرن و سکته مغزی هر دو مشکلات عصبی هستند که ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما این دو بیماری کاملا از نظر علت و درمان متفاوت هستند. میگرن یک نوع سردرد مزمن است و می‌تواند باعث اختلالات شدید در کیفیت زندگی فرد شود. در مقابل، سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی است که ناشی از اختلال در جریان خون به مغز است و ممکن است با علائمی مانند فلجی، مشکلات گفتاری و تاری دید همراه باشد. این تفاوت‌ها نشان می‌دهند که تشخیص صحیح و درمان مناسب این دو بیماری بسیار اساسی و حیاتی است.

عوارض جانبی برخی داروها

  • برخی از سردردها ممکن است از عوارض جانبی برخی داروها باشد. اگر فکر می‌کنید داروی شما باعث سردرد می‌شود، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا داروهای جایگزین را بررسی کنید. قبل از مشورت با تیم پزشکی خود داروها را اضافه، قطع یا تغییر ندهید.
  • استفاده بیش از حد از داروهایی مانند مسکن‌ها نیز می‌تواند منجر به سردرد شود.

کم آبی بدن

یکی دیگر از علل بالقوه سردرد پس از سکته، کم آبی بدن است. سردردهای کم آبی زمانی اتفاق می‌افتند که بدن مایع کافی نداشته باشد و باعث کوچک شدن بافت بدن (از جمله مغز) شود. همانطور که مغز کوچک می‌شود، به اعصاب شما فشار می‌آورد و باعث سردرد می‌شود.

به دلیل تأثیری که کم آبی بر بدن و مغز می‌گذارد، به عنوان یک عامل خطر سکته مغزی نیز در نظر گرفته می‌شود. وقتی بدن آب کافی نداشته باشد، می‌تواند باعث باریک شدن رگ‌های خونی و غلیظ شدن خون شود و خطر لخته شدن خون و گیر افتادن آن لخته‌ها در سرخرگ مغز را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده است که حدود 9 درصد از بازماندگان سکته مغزی هنگام وقوع سکته دچار کم آبی بدن می‌شوند و کم آبی بدن با پیامدهای بدتری همراه است. این یک عامل خطر سکته مغزی است که قابل پیشگیری است. با نوشیدن آب فراوان در طول روز آن را کنترل کنید.

هیدروسفالی

یکی از دلایل بسیار جدی سردرد پس از سکته، هیدروسفالی است. این وضعیت شامل تجمع مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع است. هنگامی که مایع مغزی نخاعی نمی‌تواند به درستی تخلیه شود، می‌تواند سطح تجمع مایع را افزایش دهد، که منجر به حالت تهوع، عدم تعادل، و سردردهای رعد و برق شکل شود که یک نوع سردرد بسیار دردناک است.

هنگامی که هیدروسفالی وجود دارد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی برای تخلیه مایع از مغز باشد. جدی بودن این وضعیت دلیل دیگری است که در صورت بروز سردرد پس از سکته، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید.

سکته مغزی مجدد

همانطور که می‌دانید، سردرد شدید می‌تواند نشانه شروع سکته مغزی باشد. بنابراین، اگر سردرد به طور ناگهانی، با یا بدون سایر علائم مرتبط با سکته مغزی ایجاد شد، فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

از آنجایی که سردرد به اندازه سایر علائم سکته شایع نیست، سکته مغزی ممکن است به موقع تشخیص داده نشود. برای جلوگیری از احتمال تشخیص اشتباه، مهم است که از MRI و/یا سی تی اسکن انجام شود. به پزشکان کمک می‌کند تا در صورت وجود، سکته مغزی را بهتر تشخیص دهند.

تکنیک‌های مدیریت سر درد پس از سکته مغزی

تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که پزشک شما برای کمک به کاهش سر درد پس از سکته مغزی توصیه کند. درمان علت اصلی سر درد اغلب مؤثرترین راه برای یافتن تسکین است.

  • به عنوان مثال، زمانی که سردرد ناشی از کم آبی بدن باشد، نوشیدن آب فراوان، مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب و کاهش مصرف الکل و کافئین را توصیه کند. اگرچه ممکن است این توصیه‌ها به نظر عقل سلیم باشد، اما هنوز ضروری است که برای راهنمایی با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگرچه الکل و کافئین هر دو می‌توانند در کم آبی بدن نقش داشته باشند، نباید فوراً آنها را به طور کامل از رژیم غذایی حذف کنید، زیرا در صورت حذف می‌توانند باعث سردردهای ترک شوند. بنابراین، مهم است که با پزشک خود در مورد نحوه اصلاح رژیم غذایی خود مشورت کنید.
  • در صورت داشتن سابقه سکته مغزی هموراژیک باید از مصرف برخی از داروهای رایج سر درد بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کرد زیرا می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. از سوی دیگر، اگر مشکوک هستید که برخی از داروهای شما منجر به سردرد پس از سکته مغزی می شود، با پزشک خود صحبت کنید تا جایگزین‌های بالقوه را بررسی کند.
  • مدیریت استرس نیز می‌تواند به تسکین سردرد کمک کند. استرس عاملی است که هم در بروز سردرد و هم سکته مغزی است. اگر تمایل به سردرد در زمان استرس دارید، فعالیت‌های سالمی را برای کمک به کاهش استرس پیدا کنید، مانند مدیتیشن و ورزش.
  • علاوه بر استرس، سردرد و میگرن نیز می‌تواند با خستگی، یکی از عوارض رایج سکته مغزی، ایجاد شود. بنابراین، استراحت کافی برای کمک به کاهش خستگی و میگرن مهم است. اگر به دلیل آپنه خواب یا سایر شرایط پزشکی مشکل خواب دارید، با پزشک و یا کاردرمانگر خود صحبت کنید.

در حالی که این نکات می‌تواند به کاهش لحظه‌ای سردرد کمک کند، تشخیص صحیح و درمان علت اصلی آن بسیار مهم است. در مورد انواع سر دردهایی که تجربه می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی مناسب و ایمن برای شما ارائه شود.

آیا بهتر خواهم شد؟

سر دردهای ناشی از سکته مغزی باید به مرور زمان کاهش یابد و معمولاً می‌توان آن را با مسکن‌هایی مانند پاراستامول کنترل کرد(هرگز به صورت خوسرانه دارو مصرف نکنید).

اگر سردرد مداوم دارید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. اگر هر یک از علائم سکته مغزی، از جمله سردرد ناگهانی و شدید را دارید، با 115 تماس بگیرید.

درمان‌های سر درد پس از سکته مغزی

سر درد معمولاً با مسکن‌هایی مانند پاراستامول قابل کنترل است. قبل از مصرف آسپرین یا یک ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این داروها می‌توانند باعث خونریزی شوند.

نوشیدن مقدار زیادی آب (حدود دو لیتر در روز) و پرهیز از الکل و کافئین بیش از حد به شما کمک می‌کند هیدراته بمانید و ممکن است سردرد را کاهش دهد. میگرن ممکن است با خستگی، که پس از سکته شایع است، ایجاد شود.

گاهی اوقات، مصرف بیش از حد داروهای مسکن برای سردرد (بیش از 10 روز در ماه) می‌تواند باعث سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود. درمان معمولاً شامل قطع تمام داروهای مسکن برای حدود 12 هفته است. با این حال، ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید زیرا برخی از مسکن‌ها حاوی کدئین هستند که در صورت قطع ناگهانی مصرف آن می تواند علائم ترک را ایجاد کند.

میخواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

فقط روی دکمه زیر کلیک کنید...

عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت

با عضویت در مجله توانبخشی سیب‌نت می‌توانید مقالات و ویدیوهای آموزشی به روز دنیا را به رایگان دریافت کنید.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×