مشکلات تعادل پس از سکته مغزی

مشکلات تعادل پس از سکته مغزی می‌تواند به شما احساس بی‌ثباتی یا ناهماهنگی بدهد. دلایل دیگری نیز برای مشکلات تعادل وجود دارد و درمان یک بیماری زمینه‌ای می‌تواند به بهبود تعادل شما کمک کند. برخی از این شرایط در این صفحه پوشش داده شده است، اما همیشه باید در مورد مشکلات تعادلی که ممکن است داشته باشید از یک پزشک یا درمانگر مشاوره فردی دریافت کنید.

مشکلات تعادل پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

سکته مغزی چگونه بر تعادل تاثیر می‌گذارد؟

ضعف در یک طرف بدن

سکته مغزی اغلب باعث ضعف در یک طرف بدن می‌شود که تعادل را دشوار می‌کند. در بدترین حالت، ممکن است برای شما مشکل باشد که ایمن بنشینید، یا ممکن است در ایستادن مشکل داشته باشید. ممکن است بتوانید راه بروید اما متوجه می‌شوید که نمی‌توانید انگشتان پای خود را آنقدر سریع بلند کنید که هنگام پا گذاشتن روی زمین گیر نکنند(این مشکل به عنوان افتادگی مچ پا شناخته می‌شود). باعث می‌شود که شما احساس بی‌ثباتی کنید یا احتمال زمین خوردن را افزایش می‌دهد. یا ممکن است متوجه شوید که انرژی کمتری دارید، بنابراین به راحتی خسته می‌شوید و ناپایدار می‌شوید.

از دست دادن حس

دومین عامل اصلی که بر تعادل تأثیر می‌گذارد، از دست دادن حس در سمت آسیب دیده، به ویژه پاهای شما است. اگر نمی‌توانید جای پا و پای خود را احساس کنید، دانستن نحوه حرکت بسیار دشوار است. شما به طور خودکار از بینایی خود برای جبران کمبود احساس استفاده خواهید کرد. این کار تمرکز زیادی می‌خواهد و خسته کننده است. همچنین به این معنی است که شما ممکن است کمتر از اطراف خود آگاه باشید. همه اینها خطر لغزش و زمین خوردن را افزایش می‌دهد.

مشکلات تمرکز

پس از سکته مغزی، حرکت در اطراف و حفظ تعادل ممکن است به تمرکز بیشتری نیاز داشته باشد که کار سختی است. مقابله با هر موقعیتی که نیاز به تمرکز دارد می‌تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد. بسیاری از افرادی که زمین می‌خورند می‌گویند که هنگام زمین خوردن توجه نکرده‌اند، به چیزهای دیگر فکر می‌کنند یا چندین کار را همزمان انجام می‌دهند. یک مثال راه رفتن و صحبت کردن به طور همزمان است – اگر می‌خواهید گوش دهید یا صحبت کنید، ممکن است متوجه شوید که باید راه رفتن را متوقف کنید.

موارد دیگری که در صورت داشتن مشکلات تمرکز ممکن است دشوار باشد عبارتند از قرار گرفتن در یک محیط شلوغ، قرار گرفتن در سطح ناهموار یا نیاز به ایجاد تغییرات ناگهانی در جهت.

درمان‌های سر درد

بینایی بخش مهمی از تعادل است. مشکلات بینایی پس از سکته شایع است. این مشکلات شامل مشکل در تمرکز، دوبینی و مشکلات حرکت چشم است. اگر همی‌آنوپیا دارید (بخشی از میدان دید خود را از دست داده است)، ممکن است چیزهایی را در مسیر قرار دارند مشاهده نکنید.

اگر نمی‌توانید اطراف خود را به وضوح ببینید، تنظیم سریع وضعیت بدن و حرکات برای حفظ تعادل سخت‌تر می‌شود و منجر به برخورد با چیزها یا زمین خوردن می‌شود.

معاینه چشم‌ها را به صورت منظم انجام دهید و در صورت نیاز از عینک استفاده کنید. چشم پزشک یا بینایی سنج شما می‌تواند هر گونه مشکل بینایی شما را تشخیص دهد و کمک حرفه‌ای به شما ارائه بدهد. نور خوب در خانه کمک کننده است. فضاها را مرتب نگه دارید تا به شما در دیدن موانع کمک کند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه مشکلات بینایی بعد از سکته مغزی مراجعه کنید.

غفلت یک طرفه(Neglect)

غفلت فضایی یا بی توجهی به این معنی است که مغز شما اطلاعات حسی یک طرف را پردازش نمی‌کند. ممکن است از یک طرف بدن خود و فضای آن طرف آگاه نباشید. افراد مبتلا به غفلت ممکن است در هنگام حرکت فراموش کنند پای ضعیف خود را حرکت دهند و باعث از دست دادن تعادل شود.

سندرم پوشر(Pusher syndrome)

برخی از افراد حتی زمانی که به شدت به سمت ضعیف خود خم می‌شوند، احساس می‌کنند که ایستاده‌اند، گاهی اوقات به حدی است که نمی‌توانند با خیال راحت بنشینند. به این مشکل «سندرم پوشر» می‌گویند.

آتاکسی

افراد مبتلا به آتاکسی در کنترل حرکات نرم و با هماهنگی بالا مشکل دارند. حرکات اندام‌ها و بدن شما لرزان است و دست‌ها یا پاها با دقت حرکت نمی‌کنند که باعث می‌شود تعادل هنگام نشستن و ایستادن دشوار کند.

اگر گام‌های شما هماهنگ نیستند، به این معنی است که پاهای شما ممکن است در موقعیتی که می‌خواهید قرار نگیرند که باعث بهم ریختگی تعادل می‌شود.

سرگیجه

اگر سکته مغزی در مخچه یا ساقه مغز شما، مناطقی که تعادل را در مغز کنترل می‌کنند، اتفاق بیفتد، ممکن است دچار سرگیجه شوید. سرگیجه به معنای داشتن این احساس است که شما یا دنیای اطرافتان در حال حرکت یا چرخش هستید. ممکن است احساس سرگیجه کنید یا تعادل خود را از دست بدهید.

عوارض جانبی داروها

برخی از داروهایی که معمولاً پس از سکته مغزی تجویز می‌شوند، می‌توانند باعث سرگیجه یا ضعف شوند، از جمله برخی از داروهای فشار خون بالا. ترک داروهای ضد افسردگی می‌تواند باعث سرگیجه شود. تداخل بین داروهای مختلف نیز می‌تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد. اگر در مورد دارویی که مصرف می‌کنید نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است بتوانید داروهای جدید یا ترکیب متفاوتی از داروها را امتحان کنید. هرگز مصرف هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

علل دیگر مشکلات تعادل

مجموعه‌ای از شرایط دیگر هستند که مستقیماً با سکته مغزی مرتبط نیستند ولی می‌توانند باعث سرگیجه و از دست دادن تعادل شوند. این شرایط عبارتند از عفونت گوش داخلی، مشکلات گوش داخلی مانند سرگیجه موضعی(BPPV)،میگرن، و گیجی ناشی از عفونت دستگاه ادراری.

راه حل‌های مشکلات تعادل پس از سکته مغزی

از 24 ساعت پس از سکته مغزی، با کمک درمانگر خود، می‌توانید توانبخشی خود را آغاز کنید. بهبود در چند روز یا هفته اول پس از سکته سریع‌ترین سرعت را دارد، اما می‌تواند به آرامی برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه یابد. با این حال، همه افراد متفاوت هستند و زمان مشخصی برای بهبودی وجود ندارد.

کاردرمانی

یک کاردرمانگر می‌تواند شما را ارزیابی کند. آنها می‌توانند درمان یا تمریناتی را توصیه کنند که ممکن است به شما در بهبود تعادل کمک کند. زمانی که در بیمارستان هستید باید به کاردرمانگر مراجعه کنید. اگر بیمارستان را ترک کرده‌اید، پزشک می‌تواند شما را برای کاردرمانی ارجاع دهد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه کاردرمانی پس از سکته مغزی ما مراجعه کنید.

تمرینات تعادلی

یک کاردرمانگر ممکن است تمرینات تعادلی را برای شما تجویز کند. آنها با شما همکاری خواهند کرد تا بفهمند چه چیزی برای شما مشکل است و فعالیت‌هایی را برای کمک به بهبود تعادل شما تنظیم می‌کنند. فعالیت‌ها به تدریج چالش‌برانگیزتر می‌شوند تا به شما در پیشرفت کمک کنند.

درمان ممکن است با حفظ تعادل هنگام نشستن روی تخت یا روی صندلی شروع شود. درمانگر ممکن است از شما بخواهد در حالت ایستاده تعادل خود را حفظ کنید، شاید با کمک تجهیزات یا حمایت افراد دیگر.

سپس ممکن است تمرینات شامل حرکت از حالت نشسته به حالت ایستاده، تمرین رسیدن به اشیا و ایستادن روی سطوح ناپایدار باشد. تمرین و تکرار کارها می‌تواند به بهبودی شما کمک کند. فعالیت‌های دیگر ممکن است شامل حرکت از کنار موانع، تغییر جهت و سرعت، و بالا رفتن از پله‌ها باشد. فقط زمانی از شما خواسته می‌شود که این کارها را انجام دهید که درمانگر فکر کند برای شما بی‌خطر است.

بازیابی تعادل ممکن است با جلسات یک به یک با یک کاردرمانگر شروع شود و شما می‌توانید با تمرین خودتان یا با حمایت خانواده یا مراقبین ادامه دهید.

گاهی اوقات، افراد هنگام انجام تمرینات تعادلی احساس نگرانی از افتادن می‌کنند. اگر نگران هستید، از درمانگر خود بخواهید که به شما در ادامه تمرینات کمک کند.

تجهیزاتی برای کمک به مشکلات تعادلی

یک عصای پیاده روی ساده می‌تواند ثبات شما را بهبود بخشد و اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد، به خصوص هنگام راه رفتن در بیرون. حتی اگر نیازی به تکیه دادن به عصا برای حمایت نداشته باشید. انواع مختلفی از عصا موجود است. مهم است که هر وسیله‌ای برای شما اندازه مناسبی داشته باشد، بنابراین هنگام انتخاب از یک فرد حرفه‌ای مانند یک کاردرمانگر کمک بگیرید.

اگر دچار افتادگی مچ پا هستید (در بلند کردن پای خود از روی زمین هنگام راه رفتن مشکل دارید) ممکن است به شما ارتز مچ پا پیشنهاد شود. این آتل انگشتان پا را بلند می‌کند و از مچ پا حمایت می‌کند، بنابراین می‌توانید هنگام ایستادن وزن خود را روی پای خود بیاندازید بدون اینکه وقتی جلو می‌روید انگشتان خود را بگیرید. کاردرمانگر شما می‌تواند یک اسپلینت تجویز کند. صفحه اثرات فیزیکی سکته مغزی ما اطلاعات بیشتری در مورد افتادن پا و سایر درمان‌های موجود، مانند تحریک الکتریکی عملکردی دارد.

من نگران زمین خوردن هستم، آیا راهکاری در دسترس است؟

برخی کلینیک‌های کاردرمانی خدماتی را برای حمایت از افراد در معرض خطر سقوط ارائه می‌دهند. به این خدمات، خدمات پیشگیری از سقوط یا پیشگیری از زمین خوردن گفته می‌شود. نحوه اجرای خدمات متفاوت است، اما همه آنها توانبخشی را برای افرادی که در اثر سقوط مجروح شده‌اند و توصیه‌هایی در مورد چگونگی جلوگیری از سقوط و آسیب در وهله اول ارائه می‌دهند. آنها به شما کمک می‌کنند تا مسائلی از جمله:

  • شرایطی که ممکن است خطر سقوط شما را افزایش دهد شناسایی و از آنهای پیشگیری کنید.
  • بررسی داروها برای اطمینان از اینکه باعث ایجاد عوارض جانبی نمی‌شوند که خطر سقوط شما را افزایش می‌دهد، انجام می‌شود. اگر داروی طولانی‌مدت مصرف می‌کنید، باید حداقل سالی یک‌بار آن را بررسی کنید، به‌ویژه اگر چهار نوع یا بیشتر در روز دارو مصرف می‌کنید. شما می‌توانید در مورد مسائل دارویی که دارید پزشک خود صحبت کنید.
  • مشکلات بینایی
  • پاها و کفش های شما
  • محیط خانه شما، برای اینکه ببینید آیا چیزی وجود دارد که خطر سقوط شما را افزایش می‌دهد مانند فرش‌ها. ممکن است تطبیق‌های ساده‌ای در خانه وجود داشته باشد که می‌تواند به شما کمک کند، مانند نرده‌ای برای پله‌ها یا صندلی برای کمک به ورود و خروج از حمام.
  • آنها همچنین ممکن است تمریناتی را برای تقویت پاهای شما و بهبود تعادل ارائه دهند.
  • اگر زمین خورده‌اید یا نگران افتادن هستید، از پزشک خود بخواهید که شما را برای کمک، به یک کاردرمانگر ارجاع دهد. یک کاردرمانگر می‌تواند به شما مشاوره فردی بدهد، از جمله در مورد اینکه در صورت افتادن چه کاری انجام دهید.

نکاتی جهت پیشگیری از زمین خوردن

  • کف‌ خانه را از سیم‌ها، فرش‌‌، یا هر چیز دیگری که ممکن است به آن گیر کنید، خالی کنید.
  • خانه خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید که کمتر با چیزهایی برخورد کنید. بهم ریختگی را حذف کنید. وسایلی را که بیشتر استفاده می‌کنید در مکان‌هایی نگهداری کنید که دسترسی به آن‌ها آسان باشد.
  • بسیاری از زمین خوردن‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد توجه ندارند، به چیز دیگری فکر می‌کنند یا چندین کار را همزمان انجام می‌دهند. سعی کنید از انجام همزمان دو کار مانند راه رفتن و صحبت کردن با تلفن خودداری کنید.
  • در مورد تهیه تجهیزاتی مانند نرده برای پله‌ها و حمام با یک کاردرمانگر صحبت کنید.
  • از لامپ‌های با وات بالا استفاده کنید تا بتوانید به وضوح اطراف پله‌ها را ببینید. اگر در شب بیدار شدید، چراغ را روشن کنید.
  • از هر وسیله کمکی راه رفتن مانند عصا یا واکر که درمانگر شما توصیه کرده است استفاده کنید.
  • در صورت سقوط، ممکن است بخواهید یک زنگ هشدار شخصی را در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه ما در مورد تجهیزات زندگی مستقل مراجعه کنید.
  • کفش یا دمپایی مناسب با کفی نازک، کناره‌های بلند بپوشید. هرگز با جوراب یا جوراب شلواری روی زمین‌های لغزنده راه نروید.
  • سعی کنید فعالیت بدنی خود را حفظ کنید، زیرا حرکت نکردن برای مدت طولانی می‌تواند بر تعادل شما تأثیر بگذارد.
  • معاینات چشم را به طور منظم انجام دهید و از هر عینکی که برای شما تجویز شده استفاده کنید.
  • برای کارهایی که نمی‌توانید با خیال راحت انجام دهید کمک بخواهید.

منابع

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×