گفتاردرمانی ام اس

گفتاردرمانی ام اس یکی از درمان‌های رایج این بیماری است. مولتیپل اسکلروزیس (MS) ممکن است مشکلاتی در گفتار و ارتباطات ایجاد کند، زیرا بخش‌های مختلف مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گفتاردرمانگر می‌تواند به شناسایی مسائل گفتاری خاص و تعیین استراتژی‌های درمانی مناسب کمک کند. در این مقاله چگونگی تأثیر ام اس بر ارتباطات و اینکه آیا گفتاردرمانی می تواند کمک کند، بحث خواهد کرد. همچنین بررسی خواهیم کرد که فرد در طول گفتار درمانی چه انتظاراتی می‌تواند داشته باشد و به تمرینات گفتاردرمانی نگاهی می‌اندازیم.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

آیا گفتاردرمانی به ام اس کمک می‌کند؟

گفتاردرمانی قطعا می‌تواند به افراد مبتلا به ام اس کمک کند تا اختلالات گفتاری خود را برطرف کنند. آسیب شناسان گفتار و زبان در تکنیک‌های تشخیصی و درمانی اختلالات گفتار، زبان، شناختی و بلع آموزش دیده‌اند.

به طور کلی، آسیب شناسان گفتار زبان از نزدیک با پزشکانی که در زمینه های زیر تخصص دارند همکاری دارند و به افراد مبتلا به درمان ام اس کمک می‌کنند:

  • نورولوژیست
  • متخصص گوش، حلق و بینی
  • طب فیزیکی و توانبخشی

چگونه ام اس بر گفتار تأثیر می گذارد

ام‌اس به طرق مختلف بر گفتار تأثیر می‌گذارد. ممکن است بر جنبه‌های فیزیکی تولید گفتار و صدا تأثیر بگذارد و یا ممکن است درک فرد از زبان و فرآیندهای فکری که به فرد کمک می‌کند تصمیم بگیرد چه بگوید را تغییر دهد.

ام اس ممکن است باعث اختلالات گفتاری زیر شود:

دیزآرتری

دیزآرتری زمانی رخ می‌دهد که فرد به دلیل ضعف یا اختلال در هماهنگی عضلات درگیر در گفتار، در تکلم مشکل داشته باشد و صدایی به حالت لرزان و همراه با لکنت داشته باشد. مناطق آسیب دیده در سیستم عصبی مرکزی مانع از کنترل کامل قسمت‌هایی از بدن درگیر در گفتار می‌شود، مانند موارد زیر:

  • لب
  • زبان
  • جعبه صدا (حنجره)
  • کام نرم
  • دیافراگم
  • فک

عدم هماهنگی این اعضای بدن بر روی بیان، سرعت صحبت و جریان طبیعی گفتار تأثیر می گذارد. این می‌تواند درک دیگران از کلام فرد را دچار چالش کند.

دیسفونیا(Dysphonia)

دیسفونی یک اختلال در تولید صدا است. ممکن است زمانی رخ دهد که ام اس نواحی مغزی را که حنجره را کنترل می‌کنند، تحت تاثیر قرار دهد. این مسئله بر توانایی فرد برای کنترل صدا و زیر و بمی صدا تأثیر می‌گذارد. همچنین ممکن است باعث شود صدای یک فرد خشن به نظر برسد.

مشکلات گفتاری مرتبط با شناخت

ام اس ممکن است منجر به تغییر در تفکر و حافظه (مشکلات شناختی) شود. این مشکلات ممکن است نحوه صحبت کردن و استفاده از زبان فرد را تغییر دهد و باعث شود که او در درک مفاهیم، کنار هم قرار دادن افکار خود، و فکر کردن به کلمات مورد استفاده و نحوه بیان آنچه می خواهد بگوید دچار مشکل شود.

آفازی

آفازی ناشی از آسیب به مناطقی از مغز است که مسئول درک و برقراری ارتباط زبان هستند. این مسئله توانایی افراد برای بیان خود و درک کلام دیگران تأثیر می‌گذارد. این وضعیت در ام اس رایج نیست، زیرا دمیلیناسیون کمتر بر نواحی زبانی مغز تأثیر می‌گذارد.

افراد مبتلا به آفازی ممکن است با عبارات کوتاه یا جملات طولانی بدون معنی صحبت کنند. همچنین ممکن است خواندن و نوشتن را دچار چالش کند.

اهداف گفتاردرمانی ام‌اس

به گفته انجمن گفتاردرمانی امریکا، گفتاردرمانی برای ام اس با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • بهبود گفتار
  • تقویت عضلات دهان
  • بهبود حرکات لب و زبان
  • بهبود تنفس
  • افزایش بلندی صدا
  • گفتن صداها در کلمات و جملات به وضوح
  • توسعه راه‌های دیگر برقراری ارتباط، مانند استفاده از حرکات، نوشتن یا استفاده از فناوری

تمرینات گفتاردرمانی ام‌اس

نوع گفتار درمانی که یک فرد نیاز دارد به عوامل مختلفی از جمله چالش‌های گفتاری خاص و شدت اختلال گفتار بستگی دارد.

آسیب شناسان گفتار و زبان از تکنیک‌های مختلف برای ام اس استفاده می‌کنند، از جمله:

  • تمرینات حرکتی دهان
  • تغییرات رژیم غذایی
  • دستگاه های ارتباطی تخصصی

یک آسیب شناس گفتار-زبان مناسب ترین درمان‌ها را برای شرایط یک فرد تعیین می کند.

سوالات متداول درباره گفتاردرمانی ام‌اس

افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است با مشکلات گفتار و زبان متنوعی روبرو شوند. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

 

  1. آفازی دیسارتری (Dysarthria):
    توضیحات: نقص در عضلاتی که برای تولید صدا و گفتار ضروری هستند.

  2. اختلال بلع (Dysphagia):
    توضیحات: مشکلات در فرآیند بلعیدن که می‌تواند تأثیری بر گفتار داشته باشد.

  3. اختلالات در تلفظ (Articulation Disorders):
    توضیحات: مشکلات در تولید صداها و تلفظ صحیح کلمات.

  4. اختلالات در گفتار و زبان (Speech and Language Disorders):
    توضیحات: مشکلات در استفاده از واژگان، ساختار جملات و ارتباطات زبانی.

  5. دیسفونیا:
    توضیحات:دیسفونیا به اختلال در صدازنی و تولید صداهای ناهنجار اشاره دارد. این مشکل می‌تواند شامل آلودگی صدا، تنش صدازنی، یا تغییرات در ساختار صدای فرد باشد.

  6. آفازی:
    توضیحات: آفازی یا آفاژی به ناتوانی در تولید صدا و اختلال در گفتار اطلاق می‌شود. این اختلال معمولاً ناشی از آسیب به عضلات و عصب‌های مرتبط با گفتار در سیستم عصبی مرکزی است.

بله، گفتاردرمانی در ام‌اس موثر است. این رویکرد با تمرینات تلفظ، افزایش مهارت‌های کلامی، و بهبود گفتار و همچنین تمرینات بلع و تنفس به کمک متخصصان گفتاردرمانی، به افراد مبتلا به ام‌اس کمک می‌کند.

شما می‌توانید فرم ثبت درخواست تماس را پر کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره و راهنمایی رایگان با شما تماس حاصل کنند.

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×