آبریزش دهان در پارکینسون

آبریزش دهان یکی از مشکلات شایع در بیماران پارکینسون است که ممکن است به دلیل کاهش کنترل عضلات دهان، کمبود ترشحات لعابی، یا مصرف داروهای خاص ایجاد شود. برای مدیریت این مشکل، می‌توان از مواد جاذب ترشحات دهانی، تمرینات گفتاردرمانی استفاده کرد. بهتر است برای تشخیص دقیق و درمان مناسب این مشکل، با یک گفتاردرمانگر مشورت شود.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

آبریزش دهان یکی از علائم شایع بیماری پارکینسون بوده که در بسیاری از باعث ایجاد ناراحتی در موقعیت‌های اجتماعی می‌شود. شدت این علامت از خیس شدن خفیف بالش در هنگام خواب تا ریزش آب دهان به شکل ناخودآگاه در لحظات حضور در جمع دیگران متغیر است. یکی از موقعیت‌های شایعی که این اتفاق رخ می‌دهد می‌تواند زمانی باشد که سر به سمت پایین بوده، دهان به دلیل افزایش شدت بیماری پارکینسون و یا به دلیل درگیری فرد در یک فعالیت، به‌طور غیرارادی باز مانده و حواس فرد از نیاز به قورت‌دادن ارادیِ آب دهان پرت می‌شود.

آبریزش دهان علیرغم منشا حرکتی آن (کاهش هماهنگی، کُندی حرکتی و سفتی عضلات دهان و گلو)، همراه با مشکلات گفتار و بلع از جمله علائم غیرحرکتی پارکینسون محسوب می‌شود. بیماری پارکینسون باعث کاهش کنترل ارادی از جمله بلع شده و به واسطه آن، مدیریت جریان بزاق در داخل و اطراف دهان را با مشکلاتی مواجه می‌کند. لازم است خاطرنشان کنیم که معمولاً در بیماری پارکینسون میزان بزاق تولید شده توسط بدن طبیعی است، اما مشکلات بلع که ذکر شد منجر به تجمّع بزاق در دهان می‌شود.

زمانی که ریزش آب دهان شدید باشد، نشان دهنده مشکل جدی‌تری در بلع است (همچنین به عنوان دیسفاژی شناخته می‌شود)، که می‌تواند باعث خفگی فرد در خوردن غذا و مایعات شود که به آن دیسفاژی (Dysphagia) گویند.

مدیریت آبریزش دهان

اگر با آبریزش دهان خود مشکل دارید، شاید بهتر باشد یک قرار ملاقات با یک گفتاردرمانگر (آسیب‌شناس گفتار و زبان) در نظر بگیرید. گفتاردرمانگر می‌تواند آزمایش بلع را برای تشخیص هرگونه مشکل انجام داده و همچنین استراتژی‌ها و تمریناتی را برای کمک به رفع آبریزش دهان به شما ارائه دهد:

  • یکی از این تمرینات، مکیدن آب‌نبات سفت یا جویدن آدامس ترجیحاً بدون شکر است. آب‌نبات مکیدن و جویدن آدامس باعث فعالسازی رفلکس غیرارادی فک و بلع شده و به پاکسازی بزاق کمک می‌کنند. این امر سبب تسکین موقت آبریزش دهان می‌شود.
  • استراتژی دیگر این است که یک عرق‌گیر روی مچ دست خود ببندید و در صورت لزوم از آن برای پاک‌کردن آبریزش دهان استفاده کنید. این استراتژی ضمن این‌که توجه دیگران را به سمت شما جلب نمی‌کند، می‌تواند به عنوان راهی آسان و مستقل برای کنترل آبریزش دهان استفاده شود.

 

اگر این استراتژی‌های سبک زندگی موثر نباشند، تنظیم داروهای ضد پارکینسون ممکن است بلع را آسان‌تر کند. همچنین برخی از داروهای مفید دیگر برای آبریزش دهان عبارتند از:

  • داروهای آنتی‌کولینرژیک خوراکی: گلیکوپیرولات و سایر داروهای آنتی‌کولینرژیک خوراکی (مانند تری‌هگزی‌فنیدیل، بنزتروپین و هیوسیامین که داروهایی برای مهار حرکات غیرارادی عضلات و لرزش در پارکینسون هستند) تولید بزاق را کاهش می دهند. معمولاً کاهش تولید بزاق به‌عنوان یک عارضه جانبی (که به نام خشکی دهان شناخته می‌شود) تلقی می‌شود، اما در مورد کاهش آبریزش دهان یک مزیت محسوب می‌گردد. سایر عوارض جانبی داروهای آنتی‌کولینرژیک عبارتند از: خواب‌آلودگی، گیجی، استفراغ، سرگیجه، تاری دید، یبوست، گُرگرفتگی، سردرد و احتباس ادرار. ضمناً آنتی‌کولینرژیک‌ها می‌توانند عوارض روانی نیز داشته باشند، بنابراین مصرف آن‌ها باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
  • چسب اسکوپولامین: این چسب‌ها دارویی آنتی‌کولینرژیک را در جریان خون آزاد می‌کنند که تولید بزاق را کُند می‌کند. عوارض جانبی این چسب‌ها نیز مشابه با داروهای آنتی‌کولینرژیک خوراکی می‌باشد.
  • قطره چشمی آتروپین 1% : این قطره حاوی داروی آنتی‌کولینرژیک روزانه 1-2 قطره به شکل زیرزبانی برای خشک‌کردن دهان از بزاق تجویز می‌شود. در استفاده از این محصول نسبت به سایر داروها، عوارض جانبی عمومی و گسترده کم‌تری مشاهده می‌شود.
  • سم بوتولینوم A: به صورت کلّی باید اشاره کرد که سم بوتولینوم سبب تضعیف عضلات بدن می‌شود. گاهی اوقات از سم بوتولینوم A (بوتاکس) برای کاهش تولید بزاق در افرادی که مشکل آبریزش دهان دارند استفاده می‌شود. تزریق سم بوتولینوم A به غدد بزاقی گونه و فک، تولید بزاق را بدون عوارض جانبی خاصی به‌جز غلیظ‌شدن ترشحات مخاطی دهان کاهش می‌دهد. بوتاکس همیشه موثر نیست، اما زمانی که اثر می‌کند، اثرات مثبت آن تنها تا چند ماه باقی مانده و به‌دنبال از بین رفتن تدریجی اثرات مثبت آن، تزریق مجدد امری ضروری به‌نظر می‌رسد. اگرچه برای صرفه‌جویی در هزینه پیشنهاد می‌شود که ابتدا قرص‌ها، چسب و قطره‌های زیرزبانی را امتحان کنید؛ با این حال لازم به ذکر است که سم بوتولینوم A را می‌توانیم یک درمان موثر برای آبریزش شدید آب دهان در نظر بگیریم. توجه داشته باشید زمانی که ترشحات دهانی غلیظ و در نواحی عمیق باشند، اغلب باید از سم بوتولینوم اجتناب شود. سم بوتولینومB (Myobloc) برای درمان دیستونی استفاده می شود. سم بوتولینوم B نیز در سال 2019 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کاهش آبریزش دهان تایید شده‌ و هنگام استفاده برای دیستونی باعث خشکی دهان می‌شود.

سوالات متداول

مجموعه سیب‌نت خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی با الهام از برنامه‌های شخصی سازی شده، به افراد مبتلا به سکته مغزی، پارکینسون، ضایعه نخاعی، کودکان مبتلا به فلج مغزی(سی پی) و دیگر مشکلات و بیماری‌ها که نیازمند این خدمات باشند ارائه می‌دهد.

بله، تیم ما از پزشکان و درمانگران متخصص و مجرب در حوزه کاردرمانی،گفتاردرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برد. همکاری فعال با این تخصص‌ها، ما را قادر می‌سازد تا خدماتی با کیفیت و به روز را به مراجعین عزیز ارائه دهیم.

از طریق فرم‌هایی که در وب سایت مجموعه سیب‌نت طراحی شده است می توانید درخواست خود را ثبت کنید.

لینک فرم ثبت درخواست

هدف ما کمک به بهبود وضعیت شما می باشد در نتیجه ما با کیفیت ترین خدمات را با حداقل قیمت‌ها به شما ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان به بهترین سطح بهبودی دست پیدا کنید. کارشناسان ما با بررسی وضعیت شما به صورت اختصاصی تعرفه دقیق جلسات را به شما اعلام خواهند کرد.

برای بهره‌مندی از حدمات مجموعه سیب‌نت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فرم ثبت درخواست را در وبسایت ما پر کنید:  فرم ثبت درخواست
  • تیم ما با شما تماس می‌گیرند و نیازها و اهداف درمانی شما را ارزیابی کرده و درمانگران متناسب با نیاز شما انتخاب و به شما معرفی می‌شوند.
  • در جلسات درمانی،شما با متخصصین ماهمکاری می‌کنید و برنامه‌های توانبخشی خود را آغاز می‌کنید.
  • تداوم پشتیبانی و مراقبت‌های مداوم براساس نیازها و پیشرفت شما فراهم می‌شود.

ما همیشه در خدمت شما هستیم تا به شما در مسیر بهبود و بازیابی سلامتی، راهنمایی کینم.

در مجموعه سیب‌نت، تفاوت ما در رویکردشخصی سازی و مجوریت بر نیازهای هر فرد است. با تجربه ما در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، ما نه تنها به بهبود حال حاضر مراجعین پرداخته، بلکه راهکارهای جهت ارتقا سطح آینده آنان را نیز ارائه می‌دهیم. همچنین، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آسان و برنامه‌های درمانی مطابق با آخرین دستاوردهای علمی از جمله ویژگی‌هایی است که مجموعه سیب‌نت را از سایر ارائه دهندگان خدمات توانبخشی مجزا می‌کند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×