احساس خستگی پس از سکته مغزی

احساس خستگی پس از سکته مغزی رایج است، اکثر افرادی را که دچار سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA یا مینی سکته مغزی) می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله به علل و تأثیرات خستگی می‌پردازیم و راه‌های درمان و مدیریت آن را معرفی می‌کنیم.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

احساس خستگی پس از سکته مغزی چیست؟

خستگی پس از سکته مغزی کمی متفاوت است، زیرا با استراحت بهتر نمی‌شود. این مشکل می‌تواند پس از هر نوع سکته مغزی، بزرگ یا کوچک رخ دهد. همچنین ممکن است پس از یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته کوچک) اتفاق بیفتد.

علائم خستگی بین افراد متفاوت است، اما ممکن است احساس کنید که کمبود انرژی یا قدرت دارید و دائماً از نظر جسمی و روحی خسته هستید، که می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

خستگی می‌تواند شرکت در فعالیت‌های روزمره را برای شما دشوار کند. همچنین می‌تواند بر بهبود و توانبخشی شما تأثیر بگذارد.

اگر فکر می‌کنید دچار خستگی هستید، بهتر است با پزشک عمومی یا درمانگر خود صحبت کنید. آنها به شما کمک می‌کنند تا بفهمند که آیا چیزی مانند دارو یا عفونت باعث خستگی می‌شود یا اینکه احتمال بیشتری دارد به دلیل سکته مغزی باشد. آنها همچنین راه‌هایی را برای مدیریت خستگی شما پیشنهاد می‌کنند.

خستگی می‌تواند با گذشت زمان بهتر شود و شما می‌توانید با دریافت مشاوره و آزمایش تکنیک‌هایی برای مدیریت خستگی به روند بهبودی خود کمک کنید.

چه کسانی ممکن است دچار خستگی پس از سکته شوند؟

خستگی می‌تواند پس از هر نوع سکته‌ای اتفاق بیفتد و شما می‌توانید پس از یک سکته مغزی نسبتاً خفیف یا گذرا دچار خستگی شدید شوید. حتی اگر بهبودی کامل جسمانی داشته باشید یا سکته مغزی شما مدتی پیش رخ داده باشد، خستگی همچنان می‌تواند مشکل ساز باشد. ممکن است بلافاصله پس از سکته مغزی شروع شود و اغلب با گذشت زمان بهبود می‌یابد، اما ممکن است مدتی بعد نیز ظاهر شود.

بسیاری از افراد خستگی را به عنوان سخت‌ترین و ناراحت کننده‌ترین مشکلی که باید پس از سکته مغزی با آن کنار بیایند توصیف می‌کنند. ممکن است احساس کنید نمی‌توانید در برنامه توانبخشی خود شرکت کنید زیرا احساس خستگی می‌کنید. این مسئله بر توانایی شما برای بازیابی استقلال خود در زندگی روزمره تأثیر گذار است و بازگشت به کار یا معاشرت و لذت بردن از فعالیت‌های روزمره را دشوار می‌کند. همچنین می‌تواند بر کیفیت زندگی و روابط شما تأثیر بگذارد، زیرا خانواده و دوستان ممکن است درک نکنند که واقعاً چقدر روزانه احساس خستگی می‌کنید.

چرا اینقدر احساس خستگی می کنیم؟

هم عوامل فیزیکی و هم عوامل عاطفی(Emotional) می‌توانند به احساس خستگی پس از سکته مغزی اثر بگذارند.

اثرات فیزیکی سکته مغزی

تاثیر فیزیکی سکته مغزی بر مغز و بدن شما می‌تواند باعث خستگی شود. در هفته‌ها و ماه‌های اولیه پس از سکته مغزی، مغز و بدن شما در حال بهبود هستند.

فرآیند توانبخشی می‌تواند شامل تلاش برای انجام کارها به روشی کاملاً جدید یا یادگیری و انجام تمریناتی باشد که می‌تواند بسیار خسته کننده باشد.

ممکن است در بیمارستان یا در نتیجه سکته مغزی، مقداری از تناسب اندام و قدرت خود را از دست داده باشید. اگر نمی‌توانید زیاد جابجا شوید، این نیز می‌تواند منجر به احساس خستگی شود.

اگر پس از سکته مغزی دچار ضعف عضلانی شده‌اید، پیاده روی و سایر حرکات می‌تواند انرژی بسیار بیشتری نسبت به قبل از سکته مصرف کند.

تغییرات عاطفی

اگرچه خستگی در برخی از علائم افسردگی، مانند احساس ضعف، اضطراب، مشکلات خواب و خستگی مشترک است، اما دو مسئله متفاوتند.

اما تشخیص علائم خستگی جدا از افسردگی همیشه آسان نیست. افراد می‌توانند هر دو را همزمان داشته باشند و خستگی ممکن است باعث کاهش خلق و خو و اضطراب شود.

با پزشک خود صحبت کنید و توضیح دهید که چه شرایطی دارید. در مورد گزینه‌های درمانی موجود، و اینکه چه چیزی برای شما بهتر است، صحبت کنید.

اگر احساس می‌کنید که تغییرات عاطفی در خستگی شما نقش دارد، می‌توانید در مورد درمان‌های افسردگی از جمله دارو و مشاوره استفاده کنید. در صفحه “تغییرات خلقی پس از سکته مغزی” ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

عوامل دیگر

مشکلات خواب

مشکلات خواب مانند بی خوابی و آپنه خواب (قطع تنفس) می‌تواند باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در طول روز شود. ممکن است به دلیل سفتی عضلانی یا درد مفاصل مشکل خواب داشته باشید.

رژیم غذایی

اگر در بلع یا جویدن مشکل دارید، این مشکل می‌تواند بر میزان انرژی و مواد مغذی که از غذای خود به دست می‌آورید تأثیر بگذارد.

مشکلات سلامتی

برخی از بیماری‌ها مانند کم خونی(سطح پایین آهن در خون)، دیابت یا کم کاری غده تیروئید نیز می‌توانند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند.

درد

اگر بعد از سکته مغزی درد دارید، مانند درد عضلانی یا سر درد، این نیز می‌تواند بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارد.

عوارض جانبی داروها

برخی از داروهای رایج، خستگی را به عنوان یک عارضه جانبی دارند، مانند بتا بلاکرها برای فشار خون بالا، داروهای صرع و داروهای ضد افسردگی.

اگر فکر می‌کنید داروی شما عوارض جانبی ایجاد می‌کند، پزشک شما می‌تواند به شما کمک و راهنمایی کند. ممکن است بتوانید انواع مختلفی از داروها را امتحان کنید. بدون صحبت با پزشک مصرف داروهای خود را قطع نکنید.

منابع

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات توانبخشی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×