مشکلات خواب در بیماران پارکینسون

یکی از مهمترین کلید های تندرستی و سلامتی، خواب کافی و خوب است. خواب در واقع به مغز انسان کمک میکند تا کمی از حوادث روز فاصله بگیرد و استراحت کند. به همین سبب نیز طبق نظر بسیاری از متخصصان، افرادی که از خواب نامتعادلی برخوردار هستند، در طولانی مدت خطر های زیادی سلامتی آنها را تهدید خواهد کرد. حالا که دریافتید خواب به چه میزان در زندگی سالم یک انسان اهمیت دارد، تصور کنید که شب نتوانید خوب بخوابید و یا پس از آنکه بیدار میشوید، هنوز هم احساس خستگی کنید.

مشکلات بلع پس از سکته مغزی

فهرست مطالب

رابطه میان بیماری پارکینسون و مشکلات خواب

بر اساس آمار های منتشر شده، از هر 3 بیمار پارکینسون، 2 نفر از آنها از مشکلات خواب رنج میبرند. این دسته از مشکلات به عنوان یکی از نخستین علائم بیماری به شمار میروند و با پیشرفت بیماری، کیفیت خواب نیز کاهش پیدا خواهد کرد. البته که عوامل دیگری نیز روی بی خوابی بیماران مانند چالش های عاطفی، استرس و اضطراب و… نیز نقش دارند.

به طور کلی پزشکان دلایل بروز مشکلات خواب در بیماران را به 4 دسته کلی تقسیم بندی میکنند:

همانطور که میدانید منشا شروع پارکینسون از مغز انسان بوده و به دلیل عدم ترشح هورمونی به نام دوپامین، پیام های عصبی به اندام های حرکتی مخابره نمیشوند. عدم ترشح این هورمون تاثیرات زیادی را روی بدن میگذارد و یکی از آنها، بهم خوردن تعادل چرخه خواب و بیداری است. همین تغییرات شیمیایی باعث کم خوابی و سایر مشکلات خواب در بیماران خواهد شد.

تغییرات شیمیایی در مغز

همانطور که میدانید منشا شروع پارکینسون از مغز انسان بوده و به دلیل عدم ترشح هورمونی به نام دوپامین، پیام های عصبی به اندام های حرکتی مخابره نمیشوند. عدم ترشح این هورمون تاثیرات زیادی را روی بدن میگذارد و یکی از آنها، بهم خوردن تعادل چرخه خواب و بیداری است. همین تغییرات شیمیایی باعث کم خوابی و سایر مشکلات خواب در بیماران خواهد شد.

دارو

بیماران پارکینسون به منظور کنترل علائم بیماری، مجبورند تا دارو های زیادی را مصرف کنند. دارو هایی که برای بیماران مبتلا به پارکینسون تجویز میشود، به طور معمول دارای عوارض جانبی هستند. این دارو ها میتوانند باعث بی خوابی، خستگی، خواب آلودگی و… شوند و در برخی موارد بیش از آنکه سود داشته باشند، برای بیماران مضر هستند.

به طور معمول بیشتر افراد پس از آنکه میفهمند به پارکینسون دچار شده اند، سریعا به سراغ پزشک و دارو های شیمیایی میروند. این در صورتی است که امروزه روش های درمان بسیار پیشرفته و مدرن تری برای این بیماری وجود دارد که برخلاف دارو های شیمیایی هیچ گونه عوارض جانبی برای بیمار ندارند. یکی از این شیوه ها که در دنیای پزشکی مدرن از آن به عنوان موثرترین روش درمان بیماری پارکینسون نیز یاد میشود، کاردرمانی است. در ادامه مقاله بیشتر با این نوع از شیوه درمان آشنا خواهیم شد.

اختلالات روانی

گفتیم که دلیل اصلی به وجود آمدن پارکینسون، عدم ترشح دوپامین و تخریب نورون های عصبی است. هورمون دوپامین علاوه بر مخابره پیغام های عصبی، دارای وظایف دیگری در مغز نیز میباشد. برای توضیح بهتر عملکرد این هورمون مثالی برای شما خواهیم زد:

به کاری فکر کنید که از آن لذت میبرید، به آرزو هایتان، رویا هایتان، خاطرات خوب و خوش و….

با ترشح دوپامین، فرد احساس سرخوشی، خوشحالی، لذت و… داشته و در جامعه پزشکی به دوپامین، هورمون شادی گفته میشود. البته این هورمون روی انگیزه فرد، کاهش استرس و اضطراب و… نیز نقش دارد. حالا در صورتی که این هورمون به طور ناگهانی در بدن دیگر ترشح نشود، آسیب های روحی و روانی زیادی به فرد بیمار وارد خواهد شد. به طوری که درصد بالایی از بیمارانی که در دوره های کاردرمانی در منزل سایت ما ثبت نام کرده اند، از افسردگی و استرس رنج میبرند.

همین اختلالات روانی که بیماران پارکینسون در طول مدت درمان خود با آن مواجه میشوند، یکی از اصلی ترین دلایل بی خوابی است. احتمالا برای شما این اتفاق پیش آمده که زمانی که بسیار ناراحت بوده اید، نمیتوانستید به خوبی استراحت کنید. برای افرادی از پارکینسون رنج میبرند نیز اتفاقی مشابه رخ میدهد و به دلیل استرس و اضطرابی که دارند، نمیتوانند بخوابند.

علائم بیماری پارکینسون

دیگر دلیلی که میتواند در نهایت منجر به بی خوابی و بروز مشکلات خواب شود، علائم خود بیماری پارکینسون است. درد، کابوس های شبانه، وقفه تنفسی(Sleep apnea) و… از جمله مواردی هستند که میتوانند روی کیفیت خواب فرد تاثیرگذار باشند.

افراد مبتلا به پارکینسون، چه نوع مشکلات خوابی را تجربه میکنند؟

یکی از ویژگی های خاص بیماری پارکینسون، تاثیر مختلف و متفاوت آن روی هر بیمار است. در بخش های پیشین نیز اشاره کردیم که حتی احتمال دارد برخی از بیماران مشکلات بی خوابی را تجربه نکنند! به همین سبب نیز افرادی هم که این مشکلات را تجربه میکنند، دچار انواع مختلفی از آنها میشوند.

بی خوابی

بی خوابی از اولین علائم و تاثیراتی است که پارکینسون روی فرد میگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در به خواب رفتن و یا حتی بیدار شدن میشود. بر اساس نظر کاردرمانگران سایت ما، مشکلات خواب میتوانند روی خلق و خوی بیمار نیز تاثیرگذار باشند و باعث خستگی بیش از حد، عصبانیت، اضطراب و… نیز شود.

علائم بی خوابی به طور معمول طولانی مدت بوده و سندرم هایی مانند سندرم پا های بی قرار که فرد پس از ابتلا به بیماری به آنها مبتلا میشود نیز، روی کاهش کیفیت خوب و بی خوابی موثر هستند. از طرفی دیگر لرزش، سفتی و درد در نواحی مختلف بدن نیز روی بروز مشکلات بی خوابی تاثیرگذار میباشند.

شب ادراری

برخی از مشکلاتی که این بیماری برای افراد ایجاد میکند، باعث سرافکندگی آنها و دوری آنها از جامعه میشود. یکی از این مشکلات شب ادراری است. شب ادراری یکی از علائم و مشکلات رایجی میباشد که بیماران در مراحل مختلف بیماری با آن روبه‌رو میشوند. برخی از بیماران سیب نت اذعان داشتند که پس از قطع شدن بعضی از دارو ها، آنها دیگر کنترلی روی ماهیچه های مثانه خود ندارند. دارو هایی که برای ضد افسردگی افراد و یا برای کنترل فشار خون برای بیماران تجویز میشود، میتواند روی این مسئله تاثیرگذار باشند. در صورتی که با مشکل شب ادراری مواجه شدید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.
  • سعی کنید حین غروب دیگر نوشیدنی مصرف نکنید.
  • قبل از خوابیدن دستشویی بروید.
  • از محافظ های ملحفه میتوانید استفاده کنید.
  • اگر تعداد دستشویی رفتن‌تان زیاد است، سطح مایعات بدن خود را کنترل کنید.

خستگی و خواب آلودگی در طول روز

خستگی بیش از حد یکی از عوارض جانبی شایع دارو های پارکینسون به حساب می‌آید. خستگی این افراد با خوابیدن از بین نمیرود و به طور ناگهان احساس خواب آلودگی میکنند. خواب آلودگی و خستگی که با نام پرخوابی در طول روز نیز شناخته میشود، با مصرف دارو های آگوئیست دوپامین و پیشرفت بیماری، بدتر میشود. افرادی که دچار این علائم هستند نباید با ماشین آلات سنگین کار کنند و همچنین بهتر است از رانندگی نیز اجتناب کنند.

روش های درمان مشکلات خواب

تا بدین جای مقاله، دلایل و برخی از انواع رایج مشکلات خواب را در بیماران مبتلا به پارکینسون خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. اکنون نوبت به معرفی بهترین روش درمان میرسد:

کاردرمانی؛ بهترین روش درمان پارکینسون بدون عوارض!

کاردرمانی یا occupational therapy، به نوعی از درمان گفته میشود که بیمار با انجام برخی از حرکات ورزشی تخصصی، میتواند قوای بدنی خود را دوباره به دست آورد و به روند زندگی قبلی بازگردد. از آنجایی که تمرکز اصلی کاردرمانی روی برطرف کردن مشکلات فرد بیمار با استفاده از انجام تمرینات بدنی میباشد، هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت.

در صورتی که در بخش های پیشین این مقاله همراه ما بوده باشید، میدانید که یکی از تاثیرات این بیماری روی فرد، افسردگی و سایر مشکلات روحی و روانی است. بیمار در واقع با شرکت در دوره های کاردرمانی در منزل، میتواند به این مشکلات خود نیز غلبه کند. چرا که کاردرمانگر تنها وظیفه بررسی و بهبود وضعیت جسمانی بیمار را ندارد و در دوره های کاردرمانی، روی سلامت روحی بیمار نیز تمرکز بالایی میشود.

با مطالعه مطالب بالا، احتمالا شما نیز به دنبال سایت و شرکتی هستید که خدمات کاردرمانی را به طور تخصصی به بیماران پارکینسون و دیگر بیماران ارائه میدهد.

سیب نت؛ همراه شما تا درمان کامل!

چنانچه جست و جوی کوتاهی در اینترنت به منظور یافتن شرکت های توانبخشی انجام دهید، سایت های زیادی را پیدا خواهید کرد، اما نکته مهم آن است که کدام یک از آنها تجربه کافی برای کار با بیماران را دارند و مهمتر از همه، کدام یک از آنها میتوانند به بیماران شما در روند بهبودی کمک کنند؟

سیب نت یکی از بهترین شرکت های توانبخشی در تهران بوده و به لطف کادر درمانی با تجربه و تحصیل کرده ای که دارد، توانسته رضایت حداکثری مشتریان خود را به دست آورد. شما با شروع دوره درمانی خود در سیب نت، به طور مداوم توسط کاردرمانگران و متخصصان ما در حال آنالیز خواهید بود.

همچنین سیب نت به عنوان نخستین شرکتی در ایران به شمار میرود که دوره های کاردرمانی در منزل را به طور تخصصی برای بیماران خود مهیا کرد. به این صورت دیگر بیماران مجبور نیستند تا برای شرکت در دوره های کاردرمانی، از منزل خود بیرون بروند، در عوض دوره های درمانی در محلی که فرد بیمار در آن احساس آرامش دارد، برگزار میشوند.

خدمات توانبخشی در منزل

می‌خواهید بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید؟

آیا به دنبال بهبودی در کیفیت زندگی خود هستید؟ با ما، بهترین خدمات توانبخشی را تجربه کنید. تیم ما از متخصصین و درمانگران مجرب با همراهی شما، به سرعت به هدفتان نزدیک خواهند شد. از امروز با ما همراه باشید و زندگی را با انرژی و امید پر کنید!

پیمایش به بالا
×

سلام!

برای گرفتن مشاوره رایگان کلیک کنید

×